شناسهٔ خبر: 29399 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی خبر داد:

انتقال تکنولوژی و مشارکت ایران در ساخت قطعات و تجهیزات ایرباس و بویینگ/ انتقاد نسبت به پیش‌داوری برخی در مورد نوسازی ناوگان هوایی

مقصود اسعدی سامانی اسعدی سامانی با اعلام اینکه انتقال تکنولوژی، ارائه آموزش و مشارکت در ساخت قطعات و تجهیزات در قرارداد نهایی ایران با ایرباس و بویینگ لحاظ شده، گفت: قرارداد خرید هواپیما از این دو شرکت سازنده هنوز نهایی نشده است پس نباید در زمینهٔ مفاد حقوقی این قرارداد، پیش‌داوری کرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مقصود اسعدی سامانی با اشاره به ادامه مذاکرات ایران با ایرباس و بوئینگ، گفت: بر اساس عرف تمام قراردادهای خرید هواپیما، تعمیر و نگهداری بر عهده کشور خریدار است ایران هم مستثنا نیست. همچنین انتقال فنّاوری، ارائه آموزش و مشارکت در ساخت قطعات و تجهیزات در قرارداد ایران با ایرباس و بوئینگ درگذشته مطرح بود و به نظر می‌رسد که در پیش‌نویس قرارداد لحاظ شده باشد.

 دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی درباره جزییات قرارداد خرید هواپیما از ایرباس و بوئینگ به خبرنگار مهر گفت: مذاکرات برای حصول توافق میان طرفین ادامه دارد و در حال حاضر نمایندگان ایرباس در ایران حضور داشته و مشغول مذاکره هستند.

وی اظهار داشت: با توجه به آنکه بحث‌های فنی و مالی خرید هواپیما پیچیده و زمان‌بر است، مذاکرات با دو شرکت سازنده بوئینگ و ایرباس همچنان در جریان است، این قرارداد پیوست‌های زیادی دارد اما باوجوداین بحث‌های پشتیبانی با سرعت و کیفیت در حال انجام است.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی درباره تأمین مالی خرید بوئینگ با مشارکت یک بانک ژاپنی و یک بانک آمریکایی گفت: اگرچه قرارداد نهایی میان طرفین امضا نشده اما گفت‌وگوهایی از سوی بوئینگ در این زمینه انجام‌شده است اما جزییات آن منتشر نشده است.

به گفته اسعدی سامانی، خرید هواپیما یک قرارداد چند میلیارد دلاری است که به دلیل هزینه بالا باید تمام ابعاد موضوع خرید در نظر گرفته شود.

وی با انتقاد از اظهارنظر برخی کارشناسان صنایع هوایی درباره عدم امتیازدهی ایرباس و بوئینگ به ایران برای تعمیر و نگهداری هواپیما در داخل کشور گفت: قرارداد خرید هواپیما از این دو شرکت سازنده هنوز نهایی نشده است پس نباید در زمینهٔ مفاد حقوقی این قرارداد، پیش‌داوری کرد.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی ادامه داد: عرف تمامی قراردادهای خریدوفروش هواپیما در دنیا بر این است که امتیاز تعمیر و نگهداری قطعات در اختیار خریدار قرار گیرد و باوجودآنکه جزییات قرارداد منتشرنشده اما به نظر می‌رسد که این امتیاز به ایران واگذارشده است.

اسعدی سامانی بیان کرد: مذاکرات شرکت ای تی آر و ایران ایر همچنان ادامه دارد و این مذاکرات نیز هنوز به مرحله قرارداد نهایی نرسیده است.

به گزارش مهر، درحالی‌که کشور به دنبال نهایی کردن قرارداد خرید ۹۷ فروند هواپیما با هزینه ۹ هزار میلیارد تومان است، کارشناسان این حوزه معتقدند این دو شرکت باید سهم مونتاژ قطعات کوچک و برخی تجهیزات را در اختیار ایران قرار دهند

ایران به دنبال امضای قرارداد خرید ۱۱۸ فروند هواپیمای ایرباس و ۱۰۸ فروند هواپیمای بوئینگ است و این خرید می‌تواند تأثیر بسیاری بر اقتصاد اتحادیه اروپا و شرکت بوئینگ داشته باشد؛ بر همین اساس دست‌اندرکاران صنایع هوا و فضای کشورمان عنوان می‌کنند با توجه به قراردادهای بزرگی که بازار ایران، مقابل این شرکت‌ها قرار داده است، باید در انعقاد قراردادها بحث انتقال دانش فنی و استفاده از پتانسیل  شرکت‌های ایرانی موردتوجه قرار گیرد؛ زیرا در سال‌های گذشته باوجود تحریم‌های غرب علیه ایران، صنعت حمل‌ونقل هوایی با فعالیت مهندسان داخلی به کار خود ادامه داده و  تحریم ۴۰ ساله خرید هواپیمای نو، پروازهای شرکت‌های ایرانی به اروپا را متوقف نکرده است  بنابراین در فضای به وجود آمده در پسابرجام با حمایت از این شرکت‌ها می‌توان علاوه بر افزایش توان شرکت‌های داخلی، ایران را به هاب منطقه در تعمیر و نگهداری هواپیما تبدیل کرد

 

نظر شما