شناسهٔ خبر: 29420 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان زنجان خبر داد:

سهم ۸/۴ درصدی وانت‌بارها در متوفیات تصادفات جاده‌ای استان زنجان

ایرج دست نشان مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان زنجان گفت: طبق آمار پزشکی قانونی استان در شش ماهه نخست امسال، وانت‌بارها در ۸/۴ درصد تصادفات جاده‌ای منجر به فوت استان زنجان به طورمستقیم دخیل بوده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راهداری حمل و نقل جاده‌ای استان زنجان، ایرج دست‌نشان مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان زنجان افزود: مطلوب نبودن سیستم روشنایی وانت‌بارها و عدم استفاده از علائم و تجهیزات بازتابنده نور، آگاهی نداشتن و یا عدم رعایت قوانین و مقررات حمل و نقل و مهار بار و خستگی و خواب‌آلودگی رانندگان از عوامل مهم بالا بودن سهم وانت‌بارها در تصادفات جاده‌ای استان خصوصاً در زمان تاریکی هوا است.

 وی با اشاره به طرح ساماندهی تردد وانت‌بارها در راه‌های برون‌شهری که از آبان ماه اجرایی می‌شود تصریح کرد: همه روزه میزان قابل توجهی کالاهای خرد، خارج از ضوابط و استانداردهای تعیین شده (ابعاد و اوزان کالا، رانندگان، ناوگان) توسط وانت‌بارها در سطح کشور و از طریق جاده‌ها و عمدتاً در حوالی شهرها و روستاها نقل و انتقال می‌یابند که ضمن عدم تبعیت از مدیریتی واحد موجب به خطر انداختن ایمنی تردد در جاده‌ها گردیده‌اند و توقف ناموزون آن‌ها در حاشیه شهرها برای دریافت بار نشان می‌دهد که شاغلین به این حرفه تحت مدیریت بنگاه و یا شرکتی که بتواند روند حرکتی آن‌ها را برنامه‌ریزی نماید قرار ندارند.

دست‌نشان با بیان اینکه بر اساس مطالعات مبدأ – مقصد سال ۹۴، سهم تردد وانت‌بارها حدود ۱۰/۳ درصد از کل وسایل نقلیه در جاده‌های سطح کشور است گفت: این در حالی است که وانت‌بارها در حدود ۲ درصد سهم بار حمل شده را در جاده‌های کشور به خود اختصاص داده‌اند.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان زنجان اظهار داشت: جلوگیری از قاچاق کالا، ساماندهی محمولات قابل حمل و همچنین ساماندهی فعالیت رانندگان وانت‌بار ازجمله اهدافی است که در طرح کشوری ساماندهی وانت‌بارها دنبال می‌شود.

وی ادامه داد: با اجرای این طرح ساماندهی فعالیت رانندگان وانت‌بار نیز به‌عنوان بهره‌برداران مستقیم این نوع ناوگان مورد توجه قرار می‌گیرد و برگزاری دوره‌های آموزشی، الزام رانندگان به داشتن کارت هوشمند راننده، کارت سلامت، عدم اعتیاد و ...، از مواردی است که به بالا بردن سطح آگاهی، سلامت و در نتیجه افزایش ایمنی این ناوگان در جاده‌ها کمک شایان توجهی خواهد کرد.

دست‌نشان در توضیح طرح ساماندهی وانت‌بارها گفت: در راستای ساماندهی ناوگان وانت‌بارها و برقراری نظم و قاعده در نحوه بهره‌برداری و تردد وانت‌بارها در جاده‌های برون‌شهری و ارتقاء سطح ایمنی جاده‌های کشور دستورالعمل لازم در این زمینه در سطح کشوری تهیه و تدوین شده است و شرایط فعالیت رانندگان حمل و نقل کالای سبک (وانت‌بار) برون‌شهری مطابق با دستورالعمل صدور، تمدید، تعویض و لغو برگ فعالیت رانندگان حمل و نقل برون‌شهری و روستایی خواهد بود.

دست‌نشان تصریح کرد: دارا بودن حداقل مدرک تحصیلی پنج ابتدایی، گذراندن دوره‌های آموزشی عمومی، ارائه گواهی‌نامه رانندگی پایه ۳، داشتن حداقل سن ۲۳ سال و حداکثر ۵۵ سال الزامی است همچنین رانندگانی که سابقه پرداخت حق بیمه دارند، تا سقف ۱۰ سال به حداکثر سن مذکور اضافه خواهد شد.

وی ادامه داد: در حال حاضر اسناد حمل برای فعالیت وانت‌بارها صادر نمی‌شود و کنترلی در خصوص بار حمل شده توسط این ناوگان صورت نمی‌گیرد و همواره این امکان وجود دارد که بخشی از کالاهای قاچاق از این طریق حمل شود لذا ساماندهی فعالیت ناوگان وانت‌بار می‌تواند باعث کاهش و حذف این افراد شده و بتوانیم شاهد فعالیت سالم رانندگان زحمت‌کش این حوزه باشیم.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان زنجان یادآور شد: ساماندهی این امر طبق دستورالعمل از طریق شرکت‌های حمل و نقل برون‌شهری فعلی در اولویت اجرا خواهد بود و در دستورالعمل پیش‌بینی شده که به‌زودی شرکت‌های ویژه وانت‌بار نیز برای این امر تأسیس شود.

نظر شما