شناسهٔ خبر: 29549 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

رئیس شورای هماهنگی مدیران راه و شهرسازی استان قزوین خواستار شد:

لزوم بازنگری و اصلاح روند بررسی و تصویب طرح هادی روستاها/ افزودن سازمان میراث فرهنگی در کمیته تصویب

روستا رئیس شورای هماهنگی مدیران راه و شهرسازی استان قزوین طی مکاتبه‌ای با وزیر راه و شهرسازی خواستار ابلاغ دستور به مراجع ذیصلاح در خصوص اصلاح روند تهیه، بررسی و تصویب طرح‌های هادی روستایی با محوریت موضوع هویت و نقش روستا، رونق اقتصادی، پتانسیل گردشگری، ارزش‌های درونی روستا و ارتقای کیفیت زندگی در این مکان‌ها شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان قزوین، حامدمانی فر در این مکاتبه با اشاره به نام‌گذاری امسال گفت: توجه به اهداف مهم و استراتژیک اقتصاد مقاومتی به‌عنوان «یک الگوی اقتصادی بومی و علمی برآمده از فرهنگ انقلابی و اسلامی» و عملیاتی شدن آن، بالأخص در زمینه رسیدن به اقتصاد درون‌زا و بُرون‌گرا که باعث تعامل قدرتمندانهٔ اقتصاد کشور با اقتصاد دیگر کشورها می‌شود از اهمیت بسزایی برخوردار است.

وی ادامه داد: در این میان تقویت اقتصاد روستاها و لزوم توجه به ظرفیت‌های درونی و نقشی که می‌توانند با توجه به ارزش‌های تاریخی، طبیعی، کالبدی، اجتماعی و فرهنگی ایفا نمایند در کلیه برنامه‌ریزی‌ها و طرح‌هایی که برای روستاها تهیه می‌شود بیش از پیش احساس می‌گردد.

این مقام مسئول با اشاره به بررسی و تصویب طرح‌های هادی و تعیین محدوده روستایی با توجه به بند ف ماده ۱۹۴ قانون برنامه پنجم توسعه «تهیه طرح‌های هادی روستایی و تعیین محدوده روستاها»، اضافه کرد: در حال حاضر با توجه به ترکیب اعضای کمیته بررسی و تصویب این طرح‌ها، نبود نقش نظارتی و تصویبی بالادست از جمله کارگروه تخصصی امور زیربنایی در آن احساس می‌شود.

مانی فر تصریح کرد: کارگروه تخصصی امور زیربنایی به موجب ماده ۹ آیین‌نامه اجرایی شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان‌ها وظیفه بررسی و ارائه پیشنهاد در مورد طرح‌های هادی شهرها و روستاها و ساماندهی فضا و سکونتگاه‌های روستایی را بر عهده دارد.

مدیرکل راه و شهرسازی با تأکید بر لزوم توجه به موضوع هویت و نقش روستا، رونق اقتصادی، پتانسیل گردشگری، ارزش‌های درونی روستا و ارتقای کیفیت زندگی در این مکان‌ها در تدوین شرح خدمات و نحوه بررسی و تصویب طرح هادی روستاها، گفت: برنامه‌های طرح هادی روستایی عمدتاً معطوف به افزایش محدوده‌های روستایی گردیده و ارزش‌های یاد شده مورد غفلت واقع شده است.

مانی فر ضمن قدردانی از حسن توجه وزیر راه و شهرسازی در خصوص ارتقای کیفیت زندگی و مباحث توانمندسازی و اقتصاد درون‌زا خواستار ابلاغ دستور لازم جهت قرارگیری اصلاح این روند، در دستور کار شورای عالی شهرسازی و معماری ایران و یا سایر مراجع ذیصلاح شد.

مدیرکل راه و شهرسازی در این مکاتبه پیشنهاد‌های زیر را جهت اعمال در روند بررسی و تصویب طرح هادی روستاها به وزیر راه و شهرسازی ارائه نموده است.

۱-موضوع اصلاح اعضای کمیته تصویب و افزودن دستگاه‌های تأثیرگذار مانند سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی.

۲- تهیه پیوست اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی برای طرح‌های هادی روستایی با توجه به پتانسیل‌های درونی هر روستا و اصلاح شرح خدمات در طرح‌های مذکور متناسب با خروجی‌های منتج از مطالعات یاد شده.

۳- تهیه شرح خدمات جداگانه برای روستاهایی که در حریم آثار و محوطه‌های تاریخی قرار می‌گیرند با سایر روستاهای کشور بطوریکه ارزش‌های معماری و درونی بافت آن‌ها مورد توجه ویژه قرار بگیرد.

۴-تصویب نهایی طرح‌های هادی روستایی در کارگروه زیربنایی و شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان.

نظر شما