شناسهٔ خبر: 296 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

بازدید وزیر راه و شهرسازی از بافت‌های فرسوده و تاریخی اصفهان

بافت فرسوده محله همت آباد مدیر عامل شرکت عمران و مسکن سازان استان اصفهان گفت: پروژه همت‌آباد، مجموعه هتل‌های شهشهان، کارخانه ریسباف و پروژه میدان عقیق بخشی از مناطقی هستند که بازدید از آن‌ها در برنامه سفر استانی وزیر راه و شهرسازی به اصفهان برنامه‌ریزی شده است.

مهندس غلامرضا عمرانی، مديرعامل شرکت عمران و مسکن سازان استان اصفهان، در گفت‌وگو با خبرنگار  پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، درباره برنامه‌های این شرکت در بازدید این هفته وزیر راه و شهرسازی از استان اصفهان چنین توضیح داد: بازدید از پروژه همت‌آباد، مجموعه هتل‌های شهشهان، کارخانه ریسباف و پروژه میدان عقیق در برنامه سفر آخر هفته جناب آقای آخوندی قرار گرفته‌اند.

کارخانه «ریسبافت» اصفهان یکی از کارخانه‌های قدیمی این استان است که به عنوان اثر ملی ایران به ثبت رسیده و در ماه‌های گذشته صحبت‌های زیادی درباره تغییر کاربری آن به خانه هنرمندان یا موزه شده بود. عمرانی درباره این تغییر و برنامه‌هایی که شرکت عمران و بهسازی شهری ایران برای فضای کارخانه در نظر گرفته است گفت: این کارخانه حدود هفت هکتار مساحت دارد و آنقدر بزرگ هست که بتوان چند کاربری مختلف از جمله موزه، خانه هنرمندان، تالار شهر و آمفی‌تئاتر را برای آن در نظرگرفت.

وی با تاکید بر این‌که این پروژه می‌تواند چندین نیاز شهر را برطرف کند افزود: بحث‌های اولیه مربوط به این پروژه انجام و گزارش‌هایی نیز در این زمینه فرستاده شده است. چندی پیش جلسه‌ای نیز با حضور آقایان حناچی، معاون شهرسازی و معماری و ایزدی، معاون وزیر و مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری در اصفهان برگزار شد که این امر نشان از عزم استانی و ملی در این زمینه دارد.

عمرانی محله همت‌آباد اصفهان را یکی دیگر از برنامه‌های بازسازی و نوسازی این شهر دانست و گفت: طرح نوسازی و بهسازی بافت فرسوده همت آباد را می‌توان نوعی تنظیم مجدد زمین دانست. این پروژه در زمینی به مساحت حدود ۶۲ هکتار انجام می‌شود و پیشیه اسکان غیر رسمی دارد که در منطقه جنوب شرقی منطقه ۶ اصفهان قرار دارد. همت‌آباد حدود ۳ درصد مساحت بافت فرسوده اصفهان را تشکیل می‌دهد و با تشکیل تعاونی‌ مالکان ساماندهی شده است. بدین گونه که مالکان، زمین‌‌های خود را در تعاونی تجمیع می‌کنند، از بانک‌ها ودیعه مسکن می‌گیرند تا این بافت‌های فرسوده تخریب و دوباره ساخته شوند.

پیش از این اعلام شده بود ساکنان این مناطق به دلیل این‌که خانه‌هایشان سند مالکیت ندارد نمی‌توانند از تسهیلات بانکی استفاده کنند. عمرانی از برطرف شدن این مشکل خبر داد و گفت: دکتر ایزدی، مدیر عامل شرکت عمران و بهسازی شهری راهکارهایی را در این زمینه ارائه داده‌اند و گویا مشکل برطرف شده است، تا زمان سفر جناب وزیر اطلاعات استفاده از این وام‌های بانکی هم اعلام خواهد شد.

وی با بیان این‌که یکی از بحث‌های مهم در بافت‌های تاریخی ایجاد کاربری گردشگری است افزود: مسجد و دو حمام قدیمی، چندین خانه قدیمی باارزش و بازارچه‌ای در محله شهشهان وجود دارد که این بناها از نظر تاریخی و گردشگری بسیار حائز اهمیت هستند. در این منطقه مرکز محله بازسازی و مرمت و سه ساختمان به هتل تبدیل شده است که این هتل‌ها در مجموع ۱۱۰ اتاق دارند. با این فعالیت‌ها، یک مجموعه بزرگ گردشگری در شهشهان ایجاد شده است که پروژه‌ای موفق محسوب می‌شود. همچنین حمام سنتی این محله هم‌اکنون در حال مرمت است که فضایی تفریحی همراه با کاربری آب درمانی را در اختیار علاقه‌مندان قرار خواهد داد.

عمرانی با بیان این‌که «پروژه میدان عتیق» یکی دیگر از فعالیت‌های عمرانی استان اصفهان است که  ممکن است وزیر راه و شهرسازی دراین سفر  از آن بازدید کنند، افزود: «پروژه میدان عتیق» با مشارکت شهرداری و مسکن و شهرسازی انجام شده که بخشی از اعتبار آن را شهرداری از طریق فروش اوراق به دست آورده و از سوی دیگر شرکت عمران و بهسازی زمین‌هایی را واگذار کرده تا با فروش آن‌ها این پروژه اجرایی شود.

لازم به ذکر است دكتر آخوندی، وزیر راه و شهرسازی، در روزهای پایانی این هفته از فعالیت‌های عمرانی استان اصفهان بازدید خواهد کرد.

نظر شما