شناسهٔ خبر: 29723 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

گزارشی از پنجمین جلسه شورای متولیان بهره‌وری به میزبانی وزارت راه و شهرساز

ضرورت تدوین استاندارد بهره‌وری/ ارایه گزارش اقدامات انجام شده در زمینه بهره‌وری در دو حوزه ریلی و دریایی

بهره وری پنجمین جلسه شورای متولیان بهره‌وری توسط سازمان ملی بهره‌وری ایران به میزبانی وزارت راه و شهرسازی با ارائه گزارش سازمان بنادر و دریانوردی و راه‌آهن جمهوری اسلامی در حوزه بهره‌وری، برگزار شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، پنجمین جلسه شورای متولیان بهره‌وری توسط سازمان ملی بهره‌وری ایران و میزبانی وزارت راه و شهرسازی برگزار شد.

دراین نشست، امیر امینی، معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزیر راه و شهرسازی و مسئول بهره ‌وری وزارتخانه درسخنانی با اشاره به اینکه این وزارتخانه از زمان ادغام وزارتخانه‌های مسکن و شهرسازی و راه و ترابری از بزرگترین وزارتخانه‌های کشور شده است و در احداث و نگهداری تجهیزات حمل و نقل و سیاستگذاری مسکن و برنامه‌ریزی شهری با بیش از ۱۰ معاونت در چهار حوزه حمل و نقل، ساخت و ساز مسکن و نظارت بر آن به عنوان متولی مطرح است و برنامه‌ریزی شهری و طرح‌های جامع سیاستگذاری را بر عهده دارد، عنوان کرد: کار سازمان بهره‌وری دشوار است چراکه دولت با اعتبار هزینه‌ای بالا که بالغ بر ۲۴۰ هزارمیلیارد تومان است، ۱۰درصد را به توسعه زیربناها و طرح‌های تملک اختصاص داده و با سیستمی نابهره‌ور مواجه هستیم که با وجود تاکیدات و تلاش‌های صورت گرفته انتظارها تحقق نیافته است.

وی با تاکید بر این که امیدواریم درآینده نزدیک شاهد تحقق سیاست‌های بهره‌وری دردولت تدبیر و امید باشیم، افزود: باید برنامه ملی بهره‌وری با اختیارات تام برای نفوذ به لایه‌های پایین اجرایی دولت اجرایی شود چراکه اگر به این مهم دست نیابیم مردم باید هزینه نابرابری‌ها و عدم مدیریت صحیح را بپردازند.

معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزیر راه و شهرسازی بر لزوم تدوین استاندارد بهره‌وری برای رفع نابرابری و کاهش هزینه‌های متحمل شده بر مردم تاکید کرد.

در ادامه رویا طباطبایی یزدی، رئیس سازمان ملی بهره‌وری با بیان اینکه این سازمان کم کم درحال رسیدن به اهداف خود در راستای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی است، گفت: یکی از اهداف ما از برگزاری چنین نشست‌هایی رساندن پیام و آرمان‌های برنامه جامع بهره‌وری کشور به بالاترین سطوح دولت است.

سپس رامین یعقوبی، مدیر کل برنامه‌ریزی وزارت راه و شهرسازی به معرفی مهمترین اقدامات وزارت راه و شهرسازی در حوزه بهره‌وری اشاره کرد و گفت: دراین راستا می‌توان به راه‌اندازی قطارهای حومه‌ای مسافری، ایجاد ساختار سازمانی مصوب برای بهره‌وری دروزارتخانه و کاهش زمان سفر در مسیر تهران-مشهد به ۹ ساعت از طریق تراک‌بندی و افزایش ایستگاه‌ها و مدیریت خط اشاره کرد.

یعقوبی به احداث و بهره‌برداری از حدود ۵۲۳۷ کیلومتر انواع راه‌ها، احداث ۹۴۹ کیلومتر خطوط جدید ریلی و احداث ۲۳۳ خطوط ریلی دوخطه همچنین تعریف و ایجاد کریدورهای توسعه جاده‌ای و مبادله بیش از ۱۲۰ موافقت‌نامه دوجانبه و چندجانبه بین‌المللی و بیش از ۶۰ کنوانسیون بین‌المللی اشاره کرد و افزود: افزایش ظرفیت اسمی بنادر به ۴۶ میلیون تن و افزایش ظرفیت مسافری بنادر کشور به ۷.۷ میلیون نفر قابل اشاره است.

وی همچنین به افزایش تعداد پروازهای عبوری آسمان ایران از ۴۰۰ پرواز در شبانه‌روز به حدود ۱۱۰۰ پرواز، ارتقای رتبه شاخص لجستیک کشور به میزان ۱۸ رتبه و سرمایه‌گذاری‌هایی چون ۱۱ پروژه ریلی و ۳۰ پروژه آزادراهی و توسعه بنادر به ارزش تقریبی ۸۰۰ میلیون دلار همچنین نوسازی ناوگان و ارتقای ایمنی جاده‌ای و کاهش تصادفات اشاره کرد و گفت: از دیگر اقدامات صورت گرفته می‌توان به انعقاد قرارداد برای تهیه و تدوین شاخص‌های بهره‌وری بخش معماری و شهرسازی، انجام مهندسی ارزش تحت عنوان ماورا و یکپارچه‌سازی حمل و نقل درون‌شهری و برون‌شهری اشاره کرد.

یعقوبی گفت: ایجاد منابع مالی پایدار برای توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل، بازنگری و به‌روز رسانی طرح جامع مسکن به عنوان نقشه راه بخش مسکن تا افق سال ۱۴۰۴، نوسازی و بهسازی بافت‌های فرسوده شهری، مدیریت مصرف سوخت از طریق توزیع بر مبنای مسافت پیموده شده، برگزاری جلسات توجیهی برای زیربخش‌ها درخصوص اجرای استقرار چرخه مدیریت بهره‌وری، تشکیل کارگروه‌های بهره‌وری در سه سطح عالی، اجرایی و کارشناسی و تشکیل جلسه درسازمان‌ها و شرکت‌های تابعه درخصوص تهیه و تدوین مراحل هفت‌گانه تهیه شاخص‌های بهره‌وری دراین راستا قابل اشاره است.

ارایه گزارش شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در حوزه بهره‌وری

درادامه فرخنده سیف نیا، نماینده شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران گزارشی از اقدامات صورت گرفته در این شرکت درحوزه بهره‌وری ارائه کرد و با اشاره به اینکه در میان شقوق حمل و نقل کشور، حمل و نقل ریلی قابلیت بالای اعتماد در جابه‌جایی دارد، گفت: حوزه‌های موردبررسی بهره‌وری در راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران شامل بسترسازی فرهنگی، برنامه‌ریزی و اقدامات اجرایی است که در بسترسازی فرهنگی به مواردی چون تکنیک‌های حل مسئله گروهی و مدل تعالی سازمانی همچنین مهندسی ارزش پرداخته شده است.

سیف‌نیا افزود: در برنامه‌ریزی نیز به تدوین آیین‌نامه نظام پیشنهادها و نظام نامه بهره‌وری و تعریف پروژه‌های بهبود و تدوین شاخص‌های اختصاصی بهره‌وری پرداخته‌ایم و با نرم‌افزار محاسبه ارزش افزوده صنعت حمل و نقل ریلی ارزش افزوده را محاسبه کرده‌ایم. در این راستا شاخص‌های بهره‌‌وری عمومی شامل سرمایه، نیروی کار و انرژی و شاخص‌های بهره وری اختصاصی نیز شامل واگن مسافری، واگن باری، بهره‌وری خط و نیروی انسانی است. همچنین به پیاده‌سازی مهندسی ارزش در راه‌آهن پرداخته‌ایم که در این خصوص پروژه‌های مطالعاتی داشته‌ایم. شاخص‌های اختصاصی بهره وری درواگن‌های باری، سالن مسافری، لکوموتیو وخط را با شاخص‌های اختصاصی کشورهای دیگر مقایسه کرده‌ایم. همچنین درسال‌های گذشته کارگاه‌های عملی و بهبود مستمر فرایندها را دراداره های کل راه‌آهن برگزار  و نیز برنامه عملیاتی تقویم موجودی سرمایه حمل و نقل ریلی را تدوین کرده‌ایم.

اقدامات راه‌آهن تدوین شاخص‌های بهره‌وری و عوامل تولیدی و اجرایی برای بهبود بهره وری و اقدامات عملیاتی این سازمان در تدوین نظام‌های آراستگی، پیشنهادها و تسری آن به ادارات مختلف بود.

ارایه گزارش سازمان بنادر و دریانوردی در حوزه بهره‌وری

در ادامه، عنایت‌الله همتی، نماینده سازمان بنادر و دریانوردی ضمن ارائه گزارش اقدامات صورت گرفته درحوزه بهره‌وری با اشاره به اینکه اسناد فرابخشی بهره‌وری شامل ماده ۷۹ قانون برنامه پنجم توسعه و اقتصاد مقاومتی و ماده یک لایحه برنامه ششم توسعه کشور همچنین ماده ۲۲ لایحه برنامه ششم توسعه کشور و برنامه جامع بهره‌وری کشور است، گفت: در سازمان بنادر و دریانوردی اقدامات درون سازمانی و فراسازمانی برای افزایش بهره‌وری انجام شده که از جمله اقدامات درون‌سازمانی می‌توان به اخذ مصوبه برای استقرار چرخه مدیریت بهره‌وری و سازماندهی امر و انتخاب مروجین بهره‌وری سازمان و تهیه نظام مدیریت بهره‌وری سازمان و برگزاری کارگاه آموزشی مدیریت بهره‌وری اشاره کرد. شورای راهبردی بهره‌وری در سازمان بنادر و دریانوردی فعال شده که دارای دبیرخانه پیشبرد بهره‌وری است و پنج کارگروه تخصصی درستاد و ۱۱ کارگروه تخصصی نیز در بنادر کشور داریم.

وی افزود: برای همگرایی برنامه‌ها نظام مدیریت بهره‌وری را تدوین کرده‌ایم و چارچوب آماده‌سازی این نظام را داشته‌ایم که به اندازه گیری شاخص‌های بهره‌وری ذیل این نظام پرداخته‌ایم. همچنین کارگاه‌های آموزشی دراین زمینه برگزار و به اندازه‌گیری دقیق شاخص ها پرداخته‌ایم. بر اساس آخرین داده‌ها بهره‌وری نیروی کار این سازمان درسال ۱۳۹۳ منفی ۴.۷ درصد و بهره‌وری سرمایه نیز منفی هفت صدم درصد بوده است که یقین داریم پژوهش سال ۹۴ و ۹۵ افزایش محسوس را نشان می‌دهد. بهره‌وری کل عوامل تولید نیز منفی یک و نیم درصد است.

همتی با اشاره به اینکه سازمان بنادر و دریانوردی کشور سرمایه‌بر است، گفت: ۱۸۰ شاخص اختصاصی بهره‌وری را تعریف‌ کرده‌ایم و مدل استخراج شاخص‌های اختصاصی درسه سطح یک(بندر)، دو(محصول کلی) و سه(محصول جزیی) بوده است.

وی با تاکید بر اینکه جهت‌گیری سازمان بنادر و دریانوردی باید درخصوص ارتقای بهره‌وری مشخص شود، گفت: برنامه‌ریزی و اجرای برنامه‌های بهبود بهره‌وری در این سازمان در دست اقدام است. تعیین حوزه‌های عملیاتی اجرا شده و تدوین شاخص‌های اختصاصی و ارائه اولویت‌های اصلی دردست انجام است. این سازمان در تهیه طرح مدیریت بهره‌وری وزارت راه و شهرسازی مشارکت داشته و درخصوص برنامه جامع بهره‌وری کشور اظهار نظر کرده‌است.

همتی همچنین درخواست کرد که سازمان ملی بهره‌وری در ابلاغ دستورالعمل‌های تحلیل و برنامه‌ریزی و مشاوره و آموزش و برقراری ارتباط سازمان بنادر با APO همکاری و دستورالعمل مستندسازی دانش را ابلاغ کند.

دراین نشست پس از استماع گزارش نمایندگان راه آهن جمهوری اسلامی و سازمان بنادر و دریانوردی، ابراهیم خاوری‌نژاد، مشاور رئیس سازمان ملی بهره‌‌وری درسخنانی با تقدیر از اهتمام این سازمان‌ها در ارتقای بهره‌وری به مشکل نبود بودجه عملیاتی اشاره کرد و گفت: اجرای دستورالعمل ارزیابی وظیفه سازمان ملی بهره‌وری و تمام دستگاه‌ها است و دستگاه‌های دولتی مقتضیات خاص خود را دارند. دستگاه‌های دولتی موجودی سرمایه را به هنگام دراختیار ندارند و برنامه خود را باید برای تغییر موجودی بیان کنند و شیوه انجام آن را بازگو کنند.

خاوری‌نژاد همچنین عنوان کرد: محاسبات، پایه چرخه بهره‌وری است و در رشد اقتصادی جامعه تاثیر دارد.

ارزش تاریخی دفتری برای محاسبه بهره‌وری کفایت نمی‌کند

خاوری‌نژاد با بیان اینکه ارزش تاریخی دفتری برای محاسبه بهره وری کفایت ندارد، گفت: وزارت راه و شهرسازی سرمایه‌بر است و نسبت سرمایه به نیروی کار در آن ۲۰ به ۸۰ است که باید معکوس شود. توصیه داریم که اگر بهره‌وری چندعاملی است عامل تعیین کننده را مشخص کنید و درنهایت قبل از محاسبه تایید سازمان بهره وری را بگیرید.

وی افزود: بین ارزش افزوده حمل و نقل ریلی با مرکز آمار تفاوت‌هایی است و باید نتایج محاسبات و ریز محاسبات ارائه شود.

رئیس سازمان ملی بهره‌وری نیز دراین باره گفت: شاخص‌های بهره‌وری به ظاهر ساده ولی درواقع دارای پیچیدگی هستند. امیدواریم دربرنامه بودجه سال ۹۶ و ۹۷ توجه خاصی به بهره‌وری سرمایه شود و سازمان ملی آماده ارائه خدمات مشاوره ای بهره‌وری به دستگاه‌های مختلف است.

وی با تقدیر از حضور فعال دستگاه‌ها درحوزه بهره‌وری گفت: تمام کشورها دارای مشکلات و دشواری‌هایی در محاسبه بهره‌وری هستند.

دراین جلسه قرار شد سازمان ملی بهره‌وری جلسه‌های تخصصی برای مرور دستورالعمل استانداردهای بین‌المللی و بررسی بهره‌وری برگزار کند.

این نشست پیش از ظهر امروز چهارم آبان با حضور معاونین وزیر راه و شهرسازی و روسای شرکت‌های این وزارتخانه همچنین نمایندگانی از وزارتخانه‌های نیرو، دادگستری، صنعت، معدن و تجارت، علوم، دفاع و پشتیبانی، صداوسیما، وزارت امور خارجه، امور اقتصاد و دارایی، کشاورزی و انجمن‌های تخصصی به میزبانی وزارت راه و شهرسازی برگزار شد.

نظر شما