شناسهٔ خبر: 29730 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

فعال جامعه مهندسی کشور مطرح کرد؛

صرف ساختمان دیدن مساکن مهر مخرب است/ وقتی برنامه‌ریزان شهری به جای برنامه‌ریزی به دنبال ساخت و ساز می‌روند/ دلایل مخالفت دولت یازدهم با مسکن مهر

محسن بهرام غفاری عضو شورای تدوین مقررات ملی ساختمان ضمن تشریح دلایل مخالف دولت یازدهم با مسکن مهر بر صرفا توجه به مسکن بدون توجه به زیرساخت های دیگر شهری تاکید کرد و گفت: مشکل از آنجایی شروع شد که برنامه‌ریزان شهری به جای برنامه‌ریزی به دنبال ساخت و ساز رفتند.

محسن بهرام‌غفاری کارشناس اقتصاد مسکن و کارشناس ارشد سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان، درباره دلایل مخالفت دولت یازدهم با مسکن مهرگفت: یکی از انتقاداتی که به طرح مسکن مهر وارد بوده، این است که دست‌اندرکاران این طرح، مسکن را در ساختمان فیزیکی خلاصه دیده بودند نه به‌عنوان اِلمان اجتماعی و به اصطلاح پایگاه حیات اجتماعی و فعالیت و گذران زندگی.

عضو شورای تدوین مقررات ملی ساختمان با بیان این‌که چیزی به نام سکونتگاه لوازمی دارد که باید طراحان مسکن مهر آنرا می‌دیدند که ندیدند، تصریح کرد: طراحان طرح مسکن مهر فکر می‌کردند که مسکن فقط "ساختمان" است، تفکری که مخرب بود.

وی با یادآوری این‌که این تفکر در سال‌های ابتدای انقلاب نیز بین مسئولان حاکم بود، افزود: این نوع تفکر ساختمان‌سازی اوایل سال ۵۸ تا اواسط دهه ۶۰ بین مسئولان وزارت وقت مسکن، بنیاد مسکن و دفتر خانه‌سازی حاکم بود و آنها فکر می کردند  مسکن یعنی ساختمان‌سازی.

فعال جامعه مهندسی کشور با بیان این‌که چند دهه طول کشید تا این تفکر غلط در کشور از بین برود، گفت: بعد از مدت‌ها مسئولان به این جا رسیدند که باید قبل از ساخت‌وساز مسکن امکانات و لوزام مورد نیاز یک حیات و زیست مطلوب فراهم شود.

بهرام‌غفاری ادامه داد: این در حالی بود که موج این تفکر یکبار دیگر برعکس و دوباره نگاه "مسکن فقط ساختمان‌سازی است" در بین مسئولان و مدیران ذی‌ربط رایج شد.

عضو شورای تدوین مقررات ملی ساختمان با بیان این‌که بدترین وزیران مسکن مهندسان عمران هستند به تسنیم گفت: بدترین جای ماجرا این بود که کسی رئیس قوه مجریه شد که مهندس عمران بود و برخلاف برنامه‌ریزان شهری فقط به دنبال ساختمان‌سازی بودند.

وی با اشاره به این‌که خود مهندس عمران است درباره مسکن مهر افزود:‌ سنگی را داخل چاه انداخته‌اند که ۱۰۰ عاقل هم نمی‌توانند آنرا بیرون بیاورند./

نظر شما