شناسهٔ خبر: 29820 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

در گفتگو با غلامرضا سلامی مطرح شد:

بایدها و نبایدهای تأسیس موسسات پس‌انداز و تسهیلات منطقه‌ای/ نقش موثر دولت و مردم در جهت تداوم تسهیلات منطقه‌ای/ واریز اقساط مسکن مهر به حساب صندوق پس‌انداز مسکن یکم

غلامرضا سلامی مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور حسابداری و حسابرسی با تأکید بر اینکه تأسیس و بهره‌برداری از موسسات پس‌انداز و تسهیلات منطقه‌ای ایده خوبی است گفت: این اقدم ایده بسیار خوبی بوده و در بسیاری از نقاط جهان بازتاب خوبی داشته است ولی باید بگوییم اجرای آن در ایران به دلیل وجود بیماری‌های اقتصادی بدون کمک دولت امکان‌پذیر نخواهد بود.

غلامرضا سلامی مشاور وزیر راه و شهرسازی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در خصوص بحث تأسیس موسسات پس‌انداز و تسهیلات منطقه‌ای گفت: موسسات پس انداز و ارائه کننده وام مسکن پس از جنگ جهانی دوم در کشورهای پیشرفته با هدف تجمیع پس‌انداز مردم و ارائه کمک هزینه خرید مسکن به اقشار کم‌درآمد ایجاد شدند. 

سلامی با بیان اینکه این موسسات نوعی تعاونی اعتباری به شمار می‌رفتند گفت: درابتد این موسسات رشد خوبی داشته و افراد کم‌درآمد از این طریق صاحب حداقل مسکن شدند.

مشاور وزیر راه و شهرسازی در ادامه افزود: این موسسات پیش از انقلاب در ایران نیز مانند بسیاری از کشورهای دیگر با مدیریت بانک رهنی سابق ایجاد شدند. تعداد زیادی از این موسسات در تهران و تعدادی تحت عنوان موسسات منطقه‌ای در سایر مناطق تأسیس و شروع به کار کردند که پس از انقلاب تمامی آن‌ها در بانک مسکن فعلی ادغام و فعالیت خود را آغاز کردند.

وی در ادامه سپرده‌گذاری از سوی مردم و میزان نرخ سود وام‌ها را دو عامل مهم در تداوم مسیر کاری این موسسات دانست و افزود: با این سیستم و بدون کمک دولتی اگر سپرده‌گذاری از سوی متقاضیان کم شود پرداخت وام به تعویق افتاده و از سویی دیگر اگر نرخ بهره وام بسیار بالا باشد، اقساط پرداختی نیز زیاد شده و از عهده اقشار هدف خارج می‌شود.

این مقام مسئول با بیان این مطلب که مردم می‌توانند از محل پس‌اندازهای خود در این موسسات به صورت تجمیعی وام بگیرند گفت: این نوع فعالیت اقتصادی تا زمانی مؤثر خواهد بود که استقبال خوبی از آن شده و سپرده‌گذاری از سوی مردم انجام شود در غیر این صورت باید تا جمع شدن اقساط و رسیدن به حد نصاب صبر شود که امری غیرقابل قبول از سوی متقاضیان خواهد بود.

سلامی همچنین اعلام کرد: در حال حاضر این اقدام از سوی بانک مسکن با نرخ سود پایین در حال انجام و از حمایت شدید دولت برخوردار است. هم‌اکنون صندوق پس انداز مسکن یکم با سودی ۱۰ درصدی در کشور در حال فعالیت است چراکه دولت با واریز اقساط واحدهای مسکن مهر تا ۱۰ سال آینده به حساب بانک مسکن از این روند حمایت می‌کند پس در این مسیر نیاز نیست تا برای ارائه وام منتظر تجمیع پس اندازهای مردمی باشیم بدین طریق اگر استقبال مردم نیز کم شود منابع کافی برای پرداخت وام وجود دارد.

وی با تأکید براین نکته که امکان موفقیت این موسسات منطقه‌ای بدون کمک بسیار ضعیف است گفت: شرایط و معادلات ایجاد موسسات منطقه‌ای باید به طور کامل بررسی شده و از سوی بانک مرکزی تأیید شود.

سلامی همچنین اظهار داشت: این اقدام ایده بسیار خوبی بوده و در بسیاری از نقاط جهان بازتاب خوبی داشته است ولی باید بگوییم اجرای آن در ایران به دلیل وجود بیماری‌های اقتصادی بدون کمک دولت امکان‌پذیر نخواهد بود./

نظر شما