شناسهٔ خبر: 29851 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

در جلسه بررسی ضوابط جدید حمل و نقل مسافر و رفع ابهامات آن مطرح شد:

جابه‌جائی بیش از ۳ میلیون مسافر توسط ناوگان‌های حمل و نقل عمومی همدان

نشست مدیرکل حمل و نقل مسافر سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور گفت: توسعه شبکه شرکت‌های مسافربری و هم نامی رویکرد اصلی تدوین ضوابط تأسیس و بهره‌برداری شرکت‌های حمل و نقل مسافربری بین‌شهری است، این در حالیست که مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان همدان، از جابه‌جائی ۳ میلیون و ۹۱۵ هزار مسافر توسط ناوگان‌ حمل و نقل عمومی همدان در شش‌ماهه نخست امسال خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان همدان، محسن حاجی اسماعیلی مدیرکل حمل و نقل مسافر سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور در جلسهٔ بررسی ضوابط جدید حمل و نقل مسافر و رفع ابهامات آن‌که با حضور روسای انجمن صنفی و شرکت‌های حمل و نقل مسافر و مدیران ادارات راهداری و حمل و نقل جاده‌ای است آن‌که در سالن کنفرانس این اداره کل برگزار شد، گفت: این سازمان در طی سنوات گذشته به‌خصوص در نوسازی ناوگان‌های حمل و نقل عمومی جاده‌ای اقدام کرده است.

وی با اشاره به نوسازی اتوبوس‌های برون‌شهری با بیش از ۲۵ سال عمر، افزود: در طی چند سال اخیر اتوبوس‌های جاده‌ای کشور نوسازی شدند و از وضعیت مناسبی برخوردارند ولی میانگین سن عمر مینی‌بوس حمل و نقل جاده‌ای کشور بالا است و برای نوسازی ناوگان مینی‌بوس تسهیلات مناسبی با کارمزد ۴ تا ۶ درصد به متقاضیان ارائه می‌شود.

مدیرکل حمل و نقل مسافر سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور اظهار کرد: با توجه به فعالیت و تردد مینی‌بوس‌ها در مناطق محروم و حاشیه شهرها امکان افزایش مبلغ کرایه برای این قشر از جامعه امکان‌پذیر نیست.

حاجی اسماعیلی در خصوص کاهش جابه‌جایی مسافر با ناوگان‌های حمل و نقل عمومی، اظهار کرد: سالانه بیش از یک میلیون سواری در کشور پلاک گذاری در اختیار مردم قرار می‌گیرد و ازدیاد خودروهای شخصی، سوخت ارزان قیمت برای مصرف‌کننده، استفاده از حمل و نقل ریلی و... از عوامل مؤثر کاهش سفر با ناوگان‌های عمومی است.

وی افزود: ارتقای سطح خدمات، جذابیت، خلاقیت، ارائه امکانات مناسب به مسافران می‌تواند از عوامل تأثیرگذار برای افزایش و جذب مسافران با ناوگان‌های حمل و نقل عمومی باشد.

مدیرکل حمل و نقل مسافر سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در بخشی دیگر از سخنانش به ابلاغ بخشنامه در خصوص ضوابط جدید شرکت‌های مسافربری پرداخت و ادامه داد: در طی یک سال گذشته ۴ بخشنامه به شرکت‌های مسافربری ابلاغ شده است که دو مورد آن در خصوص ضوابط جدید فعالیت شرکت‌های مسافربری بوده است.

حاجی اسماعیلی گفت: در این بخشنامه‌ها به چگونگی تأسیس و فعالیت دفاتر خدمات مسافربری جاده‌ای و تأسیس دفاتر و شرکت‌های اجاره‌ای خودرو پرداخته شده است و دو هزار و ۵۰۰  شرکت مسافربری  فعال در سراسر کشور با ابلاغ بخشنامه و ضوابط جدید به شرکت‌های مسافربری از انسجام و وحدت عمل بیشتری برخوردار خواهند شد.

وی با بیان اینکه  رویکرد اصلی در تدوین ضوابط مذکور مبتنی بر توسعه شبکه شرکت‌های مسافربری و هم نامی است، تصریح کرد: ارتقاء سطح خدمات، رونق فضای کسب و کار، افزایش رقابت‌پذیری، رفع انحصارات، جلب و جذب سرمایه‌های مولد به بخش حمل و نقل، ارائه خدمات نوین و... از دیگر عوامل مؤثر در تدوین ضوابط شرکت‌های مسافربری است.

مدیرکل حمل و نقل مسافر سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اظهار داشت: با اجرای دستورالعمل ابلاغیه‌ها، توسعه شبکه شرکت‌های مسافربری در قالب شبکه‌های توانمند و ارائه خدمات مطلوب به مسافران را مشاهده خواهیم کرد.

حاجی اسماعیلی بیان کرد: با افزودن مفهوم جدید نمایندگی به ضوابط موصوف و تسهیل در تأسیس شعب شرکت‌ها منبعد شرکت‌های مسافربری برای فعالیت می‌باید یکی از روش‌های زیر را انتخاب نمایند بدین ترتیب که یا در مقصد شعبه تأسیس نمایند، یا دارای نمایندگی باشند، نماینده شرکت خود یک شرکت مستقل است که بدون تغییر نام خود در اداره ثبت شرکت‌ها با شرکت اصلی قرارداد منعقد نموده و با تابلو شرکت اصلی به فعالیت می‌پردازد.

وی گفت: اگر شرکت مسافربری بخواهد در شهرهای هم درجه و یا درجه پائین‌تر (از نظر کیفی) شعبه تأسیس نماید، می‌تواند بدون ارائه وسایل نقلیه جداگانه نسبت به تأسیس شعبه اقدام نماید که با این کار شرکت‌های توانمند می‌توانند حوزه فعالیت خود را در اقصا نقاط کشور توسعه داده و نام و برند خود را در کشور گسترش دهند.

محمد رودباری، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان همدان در این جلسه گفت: استان همدان دارای ۵۲ شرکت حمل و نقل مسافربری و ۳ انجمن صنفی، رانندگان و مسافران است.

وی افزود: در حال حاضر ۳۲۰ دستگاه اتوبوس که  معادل ۲ درصد اتوبوس‌های کشور است در استان همدان فعال هستند که میانگین عمر سنی  اتوبوس‌های استان ۵۸/۱۱ سال است که از میانگین سن کشوری بالاتر و دارای رتبه ۲۱ کشوری است.

وی با بیان اینکه یک هزار و ۱۰۸ دستگاه مینی‌بوس در استان همدان وجود دارد، تصریح کرد: میانگین عمر سنی مینی‌بوس‌های استان ۱۵/۳۰ سال است و دارای رتبه ۳۰ کشوری است که باید اقدامات لازم در راستای نوسازی مینی‌بوس‌ها صورت گیرد.

 مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان همدان بیان کرد: همچنین ۷۷۶ دستگاه سواری کرایه با میانگین سنی ۵۹/۹ سال در استان فعالیت می‌کنند که دارای رتبه ۱۴ کشوری است که با میانگین عمر کشوری برابری می‌کند.

رودباری با اشاره به تعداد سفرهای انجام شده توسط ناوگان حمل و نقل عمومی گفت: در شش‌ماهه نخست امسال ۳۰ هزار سفر در استان انجام شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل از کاهش ۱۱ درصدی برخوردار بوده است.

وی با بیان اینکه در شش‌ماهه نخست سال گذشته ۳ میلیون و ۹۱۵ هزار مسافر جا به‌جا شده است، ابراز کرد: همچنین در شش‌ماهه نخست امسال ۳ میلیون و ۲۳۷ هزار مسافر توسط ناوگان‌های حمل و نقل عمومی انجام شده است.

وی از کاهش ۱۷ درصدی جابه‌جائی مسافر در استان خبر داد و افزود: استفاده از خودروهای شخصی، رکود اقتصادی، انجام خریدهای اینترنتی و... از عوامل کاهش جابه‌جائی مسافر در طی یک سال گذشته است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان همدان تصریح کرد: با توجه به اهمیت این مجموعه در شهرستان‌های استان اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با تمامی امکانات، تجهیزات، نیروی انسانی و ساختمان در جهت بهبود عبور و مرور و خدمات و مسافر تشکیل شده است.

نظر شما