شناسهٔ خبر: 29861 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مسکن و شهرسازی در هفته‌ای که گذشت؛

گام‌های بلند دولت در رفع آسیب‌های‌اجتماعی جنوب کشور/تحویل ۴ هزار مسکن مهر خوزستان/ جزئیات دیدار آخوندی با وزرای مسکن اکوادور و کشاورزی فنلاند

گزارش آخر هفته سفر وزیر راه و شهرسازی به استان خوزستان، تاکید وی بر رفع آسیب‌های اجتماعی حاصل از جنگ تحمیلی و تحویل ۴ هزار واحد مسکن مهر در استان، دیدار با وزرای مسکن و کشاورزی و محیط‌زیست اکوادور و فنلاند در حاشیه سومین کنفرانس اسکان بشر (هبیتات ۳)، تشکیل جلسه فوری برای تصمیم‌گیری در مورد بافت پیرامون حرم امام رضا (ع) و جزئیات ممانعت از ساخت دو پروژه در عباس آباد بخشی از مهمترین اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته گذشته بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، هفته گذشته همزمان با روز ملی روستا و عشایر، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس‌جمهوری در سومین همایش ملی روز روستا و عشایر ضمن تشریح تلاش‌های دولت یازدهم برای بهبود اشتغال و کاهش مهاجرت روستاییان به شهرها، حاشیه‌نشینی شهرها را معضل شهرهای بزرگ امروز دانست و گفت: بسیاری از آسیب‌های اجتماعی از آن نشات می‌گیرد و به همین دلیل نیز باید برای بیکاری و عدم اشتغال روستاییان اهتمام جدی ورزید.

رئیس دولت تدبیر و امید همچنین خواستار حفظ بافت روستاها شد و با توجه به نقش بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در ساخت و ساز و تحویل مسکن روستایی از آن بنیاد خواست تا بر ضرورت حفظ و احیای معماری سنتی در روستاها توجه ویژه‌ای داشته باشد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

رفع آسیب‌های‌اجتماعی حاصل از جنگ تحمیلی در خوزستان

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در سفر به استان خوزستان در نشست شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان، چهارشنبه شب (۵ آبان ماه) گفت: آسیب‌های اجتماعی در استان خوزستان جبران‌ناپذیر است و با انجام پروژه‌های عمرانی نمی‌توان آنها را جبران کرد و برای اینکار نیاز به تفکر و برنامه‌ریزی دقیق‌تری وجود دارد.

به گفته وزیر راه و شهرسازی، خوزستان جنگی را در پیشینه خود دارد که ویرانی‌های فراوانی به بار آورده است که علاوه بر ضرر مالی، آسیب‌های اجتماعی فراوانی بر اجتماع وارد کرده است.

آخوندی تصریح کرد: خوزستان را از گذشته به خوبی می‌شناسم و خوزستان بیشتر از دستگاه‌های اجتماعی و اقتصادی خود، در جنگ آسیب دید، هر چند زیرساخت‌ها نیز آسیب دیدند ولی اگر بنا باشد به فکر توسعه خوزستان باشیم باید نسبت به مسائل اقتصادی و اجتماعی نیز توجه داشته و آنها را در سایه کارهای‌عمرانی به فراموشی نسپاریم. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

تحویل ۴۰۰۰ واحد مسکن مهر خوزستان

همچنین عضو کابینه دولت تدبیر و امید در حاشیه بهره‌برداری بخشی از کمربندی ۸۴ کیلومتری غرب اهواز، ۲۴۵ کیلومتر پروژه راهسازی، ۸۱ کیلومتر راه آهن دو خطه با دو استگاه راه‌آهن باری و مسافری، ۱۸ پروژه بندری با سرمایه گذاری بخش دولتی و خصوصی، ۴ هزار واحد مسکن مهر در استان خوزستان را افتتاح کرد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

دیدار وزیر راه و شهرسازی با وزرای مسکن اکوادور و کشاورزی و محیط‌زیست فنلاند

همچنین انتشار جزئیات بخشی از دیدارهای عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی به همراه حامد مظاهریان معاون مسکن و ساختمان، حمیدرضا عظیمیان مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن و هیات همراه در سومین کنفرانس اسکان بشر (هبیتات ۳) با وزرای کشاورزی و محیط زیست فنلاند با پیشنهاد توسعه استفاده از سیمان به فنلاند و تاکید بر آمادگی فنلاند برای انتقال فن آوری های پیشرفته در زمینه انرژی به ایران (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)، همچنین دیدار با وزیر مسکن اکوادور و رایزنی برای همکاری دو کشور در زمینه بازسازی مناطق زلزله‌زده بخشی از اخبار مهم حوزه مسکن و شهرسازی را تشکیل دادند. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

بررسی برنامه راهبردی بهسازی و هدایت موزون توسعه محدوده حرم امام رضا (ع)

بررسی برنامه راهبردی بهسازی و هدایت موزون توسعه محدوده حرم مطهر رضوی در پنجاهمین کمیته تخصصی معماری و شهرسازی برای جمع‌بندی نظرات و ارایه آن به شورای‌عالی معماری و شهرسازی ایران نیز این هفته با حضور مهدی حجت معمار، عضو هیات علمی دانشگاه تهران و بنیانگذار سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری انجام شد. در این نشست که مسئولان استانی نیز حضور داشتند ضمن تاکید بر اجماع استانی در بررسی و تایید طرح بر توجه به محورهای مصوب شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران و توجه به شأن حرم مطهر رضوی، بافت تاریخی- فرهنگی، سیما و منظر شهری و اهمیت شهر مشهد از منظر شهر مذهبی شیعیان تاکید شد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

مردم رکن اصلی فرایند بازآفرینی هستند

محمدسعید ایزدی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران در گفتگویی با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با تاکید بر نقش کامل دولت، شهرداری و بخش خصوصی در طرح‌های بازآفرینی‌شهری گفت: چهارچوب سیاست‌ها و رویکرد دولت یازدهم در بازآفرینی شهرها، توجه به مردم به عنوان کانون این مهم است و اینکه مردم و شهروندان در تحقق برنامه‌ها نقش مهمی دارند.

ایزدی تاکید کرد: مدیریت شهری (شهرداری و شورای شهر) محور اصلی مدیریت فرایند اجرای برنامه‌های باز آفرینی شهری است. دولت به عنوان حامی و تسهیل‌گر باید ضمن ایجاد هماهنگی بین دستگاه‌های مختلف، زمینه را برای اجرای برنامه‌های بهسازی و نوسازی شهری فراهم کند. ستادهای بازآفرینی شهری یکی از مهمترین نهادهای فرابخشی است که با تقش‌آفرینی مدیریت شهری امکان این همگرایی را فراهم می‌کند . (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

جزئیات ممانعت از ساخت دو پروژه در اراضی عباس‌آباد

پیروز حناچی معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی درباره مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران درباره اراضی عباس آباد و ساخت و سازهای کنونی و انطباق ساخت و سازها با تصمیمات اخذ شده در مورد آن گفت: طرح اراضی عباس‌آباد به قبل از زمان پیروزی انقلاب باز می‌گردد و اصولا اساسنامه آن به تصویب مجلس رسیده است كه البته بعد از انقلاب نیز روی آن صحه گذاشته شد. بعد از انقلاب، پس از فراز و فرودهای بسیار بالاخره با دستور مقام معظم رهبری قرار شد این محوطه ٥٠٠ هكتاری به مجموعه‌ای تفریحی و گردشگری تبدیل شود و برای آن طرح «جامعی» هم تهیه شد ولی متاسفانه طرح جامعی كه برای اراضی عباس‌آباد تهیه شد، عملا با اهدافی كه برای مجموعه اراضی عباس‌آباد تعریف شده بود، مغایرت داشت. ضمن آنكه در برخی موارد ساخت وسازهایی كه انجام می‌شد از همین طرح كنونی هم خارج بود.

حناچی تصریح کرد: بارها به شهرداری تذكر و از آنها خواسته شد تا طرح جامع اراضی را تصحیح كنند و شهرداری چنین كاری نكرد، بالاخره بعد از چند جلسه بحث و تبادل نظر در این خصوص در جلسه یادشده به صورت كتبی از شهرداری خواسته شد تا طرح جامع خود را به گونه‌ای تغییر دهد كه سطح اشغال این مجموعه به بیش از ٥ درصد و تراكم بناهای آن بیش از ٢٠ درصد نرسد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

عدم بهره‌برداری از برخی پروژه‌های مسکن مهر به دلیل نبود زیرساخت‌ها

حامد مظاهریان معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی در هفته ای که گذشت درباره ساخت مسکن مهر گفت: مسکن مهر با وجود برخی دستاوردهای مثبت، به دلیل حجم بالای آن و درنظر نگرفتن ظرفیت‌های اقتصادی کشور، مشکلاتی را به اقتصاد ملی تحمیل کرد که رشد نرخ تورم در سال‌های گذشته نمونه آن بود. همچنین، نبود زیرساخت‌ها و خدمات عمومی مورد نیاز به مشکلات این طرح افزود، به طوری که با وجود تکمیل برخی از این پروژه‌ها امکان بهره‌برداری از آنها وجود ندارد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

رشد ۵۰ درصدی مسکن مهر در دولت یازدهم

محسن نریمان معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید با اعلام رشد ۵۰ درصدی مسکن مهر در دولت یازدهم تاکید کرد: مسکن مهر نباید به حاشیه نشینی مدرن تبدیل شود. برخورداری از محیط زیست سالم و تمیز، وجود فضاهای گردشگری، ورزشی، مذهبی، درمانی و ... مناسب برای ساکنان این مناطق نیز از دیگر نکات مهم در ساخت این شهرها به شمار می‌رود که بدون شک از حقوق شهروندی محسوب می‌شود. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)/

نظر شما