شناسهٔ خبر: 29917 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

در جلسه برنامه‌ریزی و هماهنگی راهداری زمستانی استان همدان مطرح شد:

استقرار ۳۴ پایگاه راهداری در محورهای مواصلاتی همدان/ خریداری ۲ هزار تن شن و نمک برای فصل سرما در راه‌های همدان/ توزیع بیش از ۵ میلیون تن آسفالت در سطح کشور

نشست مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان همدان گفت: در طرح زمستانی امسال ۳۴ پایگاه راهداری با ۵۶۲ نیروی انسانی در محورهای مواصلاتی همدان مستقر می‌شوند، این در حالیست که به گفته معاون راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان همدان ۲ هزار تن شن و نمک برای سهولت تردد در راه‌های سطح استان در فصل سرما خریداری شده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان همدان، محمد رودباری مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان در جلسهٔ برنامه‌ریزی و هماهنگی راهداری زمستانی که با حضور مدیرکل محترم دفتر  نگهداری راه‌ها در سالن جلسات این اداره کل برگزار شد، گفت: با یکپارچه شدن راهداری با حمل و نقل جاده‌ای و معرفی ذیحساب در حال برگزاری مناقصه برای انتخاب پیمانکار در جهت نگهداری امور راه‌ها هستیم و طی این مدت کوتاه مناقصهٔ خرید نمک برگزار شده است.

وی افزود: از محل ابلاغیه سازمان راهداری برای خرید شن و نمک مناقصه برگزار  شده است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان همدان اظهار کرد: ۲۳۰ دستگاه انواع ماشین‌آلات نظیر برف‌خور، برف‌روب، بلدرز، لودر، گریدر و شن‌پاش در طرح زمستانی و عملیات راهداری تجهیز می‌شوند.

رودباری بیان کرد: تمام پایگاه‌های راهداری استان به ارتباط رادیویی با مرکز مدیریت راه‌ها و متصدیان دستگاه‌های برف‌روب دسترسی دارند تا بتوانیم خدمات مناسبی را به مسافران ارائه دهیم .

وی با بیان اینکه در طرح زمستانی امسال تمامی نیروهای راهداری در همه رده‌ها به صورت شبانه‌روز فعالیت می‌کنند، گفت: این آمادگی نیز وجود دارد تا در صورت تغییر وضعیت جوی و بارش برف، نیروهای راهداری وارد عمل شده و عملیات برف‌روبی و نمک‌پاشی را انجام دهند.

رودباری با تأکید بر لزوم مشارکت مردمی برای برف‌روبی و پاک‌سازی معابر فرعی روستایی گفت: به‌منظور جلب مشارکت‌های مردمی تیغه‌های برف‌روبی و سوخت در اختیار روستاییان قرار می‌گیرد.

وی افزود: استان همدان دارای ۵ هزار و ۴۰۰ کیلومتر راه و ۴۵ گردنه به طول ۲۴۰ کیلومتر است.

همچنین ناصر محبی معاون راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان همدان در این جلسه از اعلام آمادگی تمام پایگاه‌های راهداری در محورهای استان برای طرح زمستانی خبر داد و گفت: این طرح به مدت ۵ ماه در استان برای جلوگیری از بروز سوانح جاده‌ای در فصل سرما و رفاه رانندگان اجرا می‌شود.

وی، از خرید ۲ هزار تن شن و نمک برای سهولت تردد در راه‌های سطح استان در فصل سرما خبر داد و افزود: همچنین برای  اجرای طرح عملیات زمستانی ۱۸۲ هزار لیتر سوخت تهیه شده است.

وی با تأکید بر اینکه کنترل و هدایت ترافیک در محورهای برف‌گیر و کولاک خیر بر عهده پلیس‌راه استان است، افزود: طی جلسهٔ که برای برنامه‌ریزی و هماهنگی راهداری زمستانی با پلیس‌راه استان برگزار شد بر این مهم تأکید شد.

معاون راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان همدان نیز تصریح کرد: ماشین‌آلات راهداری همدان به‌دلیل فرسودگی از رده خارج شده‌اند و با استقرار مناسب دستگاه‌ها در راه‌های استان از بروز مشکلات ناشی از کاهش دستگاه‌ها جلوگیری می‌شود.

سعید کرمی، مدیر مرکز مدیریت راه‌های استان همدان  نیز بیان کرد: این مرکز در راستای انعکاس اخبار از وضعیت راه‌ها روزانه گزارشی از وضعیت راه‌های استان را از طریق صدای مرکز همدان به مردم اطلاع‌رسانی می‌کند.

وی افزود: آحاد مردم می‌توانند از طریق سامانه اطلاع‌رسانی ۱۴۱ از آخرین وضعیت راه‌ها و جاده‌های سراسر استان و از نزدیک‌ترین امداد خودرو مطلع شوند.

وی تصریح کرد: ۷۰۰ دوربین نظارتی به جهت ثبت تخلف با اولویت تونل‌ها، پُل‌ها و گردنه‌ها در محورهای مواصلاتی استان نصب و راه‌اندازی شده است.

حیدر مطاعی مدیرکل دفتر نگهداری راه‌های سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای نیز در این جلسه با اشاره به اینکه تاکنون وجهی برای پرداخت مبلغ خریداری آسفالت به راهداری پرداخت نشده، گفت: ۵ و نیم میلیون تن آسفالت با اعتباری بالغ بر ۶۰۰ میلیارد تومان در سطح کشور توزیع شده است.

وی با بیان اینکه  یک هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان بودجه سازمان راهداری است، افزود: با گذشت ۸ ماه از سال جاری اعتبارات این بخش از سوی دولت تخصیص نیافته است و  این در حالیست که اکیپ‌های راهداری با تمام توان به دنبال ارائه خدمات مطلوب به مردم هستند.

وی تصریح کرد: در شرایط فعلی و با توجه به تنگناهای اعتباری که در کشور وجود دارد ایمنی راه‌ها یکی از اولویت‌های مهم است و با وجود فصل سرما و عملیات راهداری باید به این مهم توجه شود و در صورت بی‌توجهی به این موضوع همه ما در برابر تصادفات و تلفات جاده‌ای مسئول هستیم.

مدیرکل دفتر نگهداری راه‌های سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، از اعلام آمادگی تمامی پایگاه‌های راهداری برای اجرای طرح زمستانی خبر داد و گفت: باید تدابیر لازم برای عملیات راهداری در طرح زمستانی اندیشیده شود به طوری که اقدامات مناسب در راه‌های استان تا قبل از بارش برف باید انجام شود.

مطاعی با اشاره به همکاری و تعامل راهداری و پلیس‌راه در طرح زمستانی، بیان کرد: برغم این‌که  هدایت و کنترل ترافیک در برف و کولاک بر عهده پلیس‌راه است. اکیپ‌های راهداری همیشه تمام تلاش خود را در عملیات بازگشایی راه‌ها در نقاط کولاک خیز و برف‌گیر به کار گرفتند.

وی، مدیریت راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان همدان را در بین سایر استان‌های کشور مثال‌زدنی دانست و گفت: اقدام به موقع راهدارها در محورها و خدمت شایسته به مردم از ویژگی‌های بارز راهداری این استان است.

احمدی جمشیدی، مشاور معاون راهداری کشور نیز گفت: سازمان راهداری استان‌ها باید آمادگی کامل برای اجرای طرح زمستانی را داشته باشند چرا که نقطه آسیب‌پذیر در فصول سرد سال راه‌ها است.

وی با بیان اینکه طرح زمستانی تا ۱۵ فروردین سال آتی ادامه دارد، افزود: امیدوارم تمام راهدارها تلاش خود را برای ارائه خدمات مطلوب به مردم تا پایان طرح زمستانی به کار بگیرند.

وی تصریح کرد: یکی از دغدغه‌های راهدارها مطالبات و قراردادهای نیروهای انسانی و کارگران حجمی است که با تحقیق‌های انجام شده ۵ مدل قرارداد برای نیروهای راهداری در کشورهای اروپایی بررسی و عملیاتی خواهد شد.

نظر شما