شناسهٔ خبر: 29921 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

اجرای طرح‌های ایمنی زمستانی جاده‌ها در پاییز:

راهدارخانه‌ها با اعتبار ۲۵۰میلیارد تومانی به حالت آماده‌باش درآمدند/ نیاز به ساخت ۲۰۰ راهدارخانه دیگر

راهداری زمستانی برف مدیرکل دفتر مدیریت بحران و تجهیز ماشین‌آلات سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کشور اظهار داشت: برای این طرح ۲۵۰ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته‌شده که بر اساس طول راه، تعداد گردنه‌های برف‌گیر و کمبود تجهیزات در هر استان تقسیم‌بندی شده  تا از همین‌الان راهداری‌ها به آمادگی لازم برسند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی پپیش‌بینی‌های هواشناسی نشان می‌دهد بارش باران و برف در مناطق شمالی و شمال غرب کشور تا اواسط هفته ادامه دارد. «فریبا گودرزی» کارشناس پیش‌بینی سازمان هواشناسی در گفت‌و‌گو با «ایران» تصریح کرد: بارش‌ها در ارتفاعات استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، زنجان، قزوین و دامنه‌های البرز به‌صورت برف خواهد بود.

دیروز (جمعه) استان‌های شمالی و شمال غرب به‌ویژه استان‌های آذربایجان شرقی و غربی شاهد بارش‌های پراکنده بود و سردترین شهر، اردبیل با دمای یک درجه زیر صفر و گرم‌ترین، بندرعباس با ۳۶ درجه سانتی‌گراد بود. وی افزود: امروز (شنبه) نیز در استان‌های کردستان، زنجان، قزوین و دامنه‌های مرکزی البرز بارش پراکنده داریم که بارش در ارتفاعات به‌صورت برف خواهد بود و بارش‌ها در نوار شمالی و شمال غرب کشور تا روز سه‌شنبه ادامه خواهد داشت.

هرچند طرح زمستانه ایمنی راه‌ها و گردنه‌های برف‌گیر کشور با همکاری راهداری، هلال‌احمر و پلیس راهور همه‌ساله از اوایل آذر شروع می‌شود ولی بارش زودهنگام برف پاییزی در استان‌های سردسیر کشور موجب شد این طرح در استان‌های کوهستانی و برف‌گیر زودتر از موعد همیشگی کلید بخورد.

هفته گذشته برف پاییزی چهره بسیاری از استان‌های سردسیر کشور را سفیدپوش کرد به‌گونه‌ای که ارتفاع برف در نقاط برف‌گیر برخی از این استان‌ها مانند اردبیل به ۵۰ سانتیمتر رسید و گزارش‌های هواشناسی حاکی است از روز دوشنبه این هفته بار دیگر برف و باران اکثر استان‌های کشور به‌ویژه استان‌هایی که جاده‌های کوهستانی و مرتفع دارند را دربر می‌گیرد.

وجود ۸۵ گردنه برف‌گیر در استان‌های مختلف کشور یکی از نعمت‌های خدادادی است که چهره زیبایی از جاذبه‌های طبیعی کشورمان را در فصول سرد سال ترسیم می‌کند و از سوی دیگر برای رانندگانی که قصد تردد از جاده‌های استان‌های کوهستانی و برف‌گیر کشور رادارند، این نگرانی را رقم می‌زند که مبادا بارش برف سنگین یا سیلاب موجب مسدود‌شدن راه‌ها شود.

 ۲۵۰ میلیارد تومان برای طرح زمستانی راهداری

در کشور ۲۰۰ هزار کیلومتر راه وجود دارد  که همه‌ساله با فرارسیدن سرما باید تمهیدات لازم برای سفرهای ایمن در این جاده‌ها که بسیاری از آن‌ها برف‌گیر هستند، در نظر گرفته شود. «علی ناوی»، مدیرکل دفتر مدیریت بحران و تجهیز ماشین‌آلات سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کشور در گفت‌وگو با «ایران»   تصریح کرد: همه‌ساله طرح زمستانه راهداری‌های کشور از اول آذر تا ۱۵ فروردین سال بعد اجرا می‌شود، اما چون در استان‌های سردسیر مانند زنجان، اردبیل، آذربایجان غربی و شرقی، البرز و دیگر استان‌های سردسیر احتمال  بارش برف وجود دارد این طرح در استان‌های برف‌گیر آغاز شده است.

وی افزود: راهداری‌ها در  گردنه‌های برف‌گیر نقاط مرتفع این استان‌ها تجهیز و فعال هستند. به گفته ناوی، در حال حاضر دستورالعمل اجرای طرح زمستانه به همه استان‌ها ابلاغ‌شده و حتی اعتبار موردنیاز برای دپوی شن و ماسه، تهیه سوخت و سرویس و تجهیز ماشین‌آلات ابلاغ‌شده است.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران و تجهیز ماشین‌آلات سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کشور اظهار داشت: برای این طرح ۲۵۰ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته‌شده که بر اساس طول راه، تعداد گردنه‌های برف‌گیر و کمبود تجهیزات در هر استان تقسیم‌بندی شده  تا از همین‌الان راهداری‌ها به آمادگی لازم برسند. هرچند در حال حاضر ۶۵۰ راهدارخانه در کشور داریم اما باید ۲۰۰ راهدارخانه دیگر بسازیم تا به استاندارد لازم در این زمینه برسیم. بر اساس استاندارد، در مناطق سردسیر در هر ۵۰ کیلومتر باید یک راهدارخانه داشته باشیم.

البرز در تدارک سفر ایمن مسافران

روزنامه ایران در ادامه گزارش خود می افزاید؛  استان البرز یکی از استان‌های سردسیر کشور است که یک هزار و ۳۰۰ کیلومتر راه مواصلاتی دارد که حدود ۵۰۰ کیلومتر آن کوهستانی است. «سید یعقوب میرکتولی»، مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان البرز در گفت‌وگو با «ایران» تصریح کرد: به دلیل سرمای زودرس در سطح استان به‌ویژه در محور کرجچالوس و جاده‌های طالقان، استان ما زودتر  خود را آماده تردد ایمن برای مسافران کرده است. به گفته وی، نخستین برف پاییزی استان اواخر هفته گذشته در کندوان به زمین نشست.

میرکتولی افزود: در حال حاضر ۱۳ راهدارخانه با ۲۵۰ نیرو در حاشیه جاده‌های استان فعال است که این راهدارخانه‌ها مجهز به ۸۵ دستگاه ماشین‌آلات سبک و سنگین شامل لودر، گریدر، بولدوزر و یک دستگاه پیشرفته برف خور است، ضمن اینکه انبارهای راهداری به‌اندازه کافی نمک و شن دپو کرده‌اند. دستگاه برف خور می‌تواند در هر ساعت ۳ هزار تن برف را از سطح  جاده  به فاصله ۳۰ متری پرتاب کند.

 مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان البرز از رانندگانی که در زمستان قصد تردد در جاده‌های برف‌گیر را دارند خواست تا  ضمن به همراه داشتن زنجیر چرخ، لباس گرم، پتو و مواد خوراکی حتماً شیوه صحیح بستن زنجیر را آموزش ببینند. قرار است ۲/۳ میلیارد تومان اعتبار برای اجرای طرح زمستانی جاده‌های البرز اختصاص یابد که هنوز چیزی به دستمان نرسیده است.

 آماده‌باش راهداری اردبیل از نیمه مهرماه

اردبیل یکی از استان‌های برف‌گیر کشور است که در بسیاری از ایام سال حتی در بهار  و پاییز بارش برف دارد  و  ارتفاع برف در گردنه‌های آن مانند حیران و اسالم در زمستان به ۲ متر نیز می‌رسد. در آبان ماه سال ۷۳ متأسفانه ۳ نفر از هم‌وطنانمان در گردنه خلخال به دلیل بسته شدن گردنه و برودت هوا جان باختند ولی خوشبختانه  با تمهیدات صورت گرفته چند سال است که چنین خبرهایی نمی‌شنویم.

«علی رحمتی»، مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان اردبیل در گفت‌وگو با «ایران» تصریح کرد:  در پاییز امسال سه بارش برف در گردنه اسالم و یک بارش در اردبیل داشتیم که نیاز به برف‌روبی جاده‌ها داشته است. ازآنجاکه استان اردبیل معمولاً با ناپایداری جوی روبه‌روست  و حتی در روزهای اولیه پاییز و بهار هم با بارش برف در جاده‌ها مواجه است، راهدارخانه‌ها از ۲۰ روز پیش آماده شده بود تا با مشکلی روبه‌رو نشویم. اردبیل ۹ راهدارخانه ثابت در ۹ گردنه برف‌گیر استان با ۴۱۰نیروی متخصص دارد.

وی با اشاره به فرسوده بودن تجهیزات راهداری استان از مسئولان خواست با توجه به شرایط خاص آب و هوایی اردبیل و سرمای زودرس در استان نگاه ویژه‌ای به بودجه نوسازی ناوگان داشته باشند.   راهدارخانه‌های اردبیل درمجموع ۲دستگاه پیشرفته برف‌خور و ۲۶۰ دستگاه ماشین‌آلات سبک و سنگین دارد.

نظر شما