شناسهٔ خبر: 29927 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

از اول آبان ماه امسال در استان البرز آغاز شد:

ساماندهی فعالیت وانت‌بارها و رانندگان در جاده‌های استان البرز

سید یعقوی میرکتولی طرح ساماندهی تردد وانت‌بارها در راه‌های برون‌شهری و روستایی از اول آبان ماه امسال در استان البرز آغاز شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان البرز، سید یعقوب میرکتولی مدیر این اداره کل با اعلام این خبر افزود: به منظور ساماندهی وانت‌بارها و انتظام بخشی به فعالیت و جابجایی و تردد وانت‌بارها در جاده‌های برون‌شهری و روستایی و ارتقاء سطح ایمنی جاده‌های کشور، دستورالعمل لازم در این رابطه از سوی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور در سطح کشوری تهیه، تدوین و جهت اجرا به استان‌ها ابلاغ شده است.

وی افزود: سیاست کلی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در تدوین این دستورالعمل اعمال سیاست‌های تشویقی به منظور جلوگیری از ایجاد اختلال در فعالیت شاغلین این بخش و  تسریع در ساماندهی آن‌هاست، بر اساس این دستورالعمل شرایط فعالیت رانندگان حمل و نقل کالای سبک (وانت‌بار) برون‌شهری بر اساس دستورالعمل صدور، تمدید، تعویض و لغو برگ فعالیت رانندگان حمل و نقل برون‌شهری و روستایی خواهد بود و همه رانندگان حمل و نقل کالای جاده‌ای وانت‌بار ملزم به دریافت برگ فعالیت (کارت هوشمند) جهت جابجایی کالا در راه‌های برون‌شهری و روستایی هستند.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان البرز با اشاره به اینکه برای فعالیت در بخش حمل و نقل عمومی داشتن مدارکی مانند، کارت معاینه فنی، بیمه اجباری، کارت صحت و سلامت جسمی و روحی ضروری است، در خصوص شرایط رانندگان برای فعالیت در این بخش، گفت: دارا بودن حداقل مدرک تحصیلی پنجم ابتدایی برای صدور برگ فعالیت برای متقاضیان رانندگی وانت‌بار کفایت می‌کند و برای متقاضیانی که ظرف یک سال از ابتدای شروع طرح مبادرت به ثبت‌نام نمایند، ارائه گواهی تحصیلی پایین‌تر از پنجم ابتدایی یا نهضت سوادآموزی بلامانع است. همچنین برای ورود به بخش و صدور مجوز فعالیت، حداقل سن رانندگان وانت‌بار ۲۳ سال و حداکثر سن ۵۵ سال است. برای متقاضیانی که ظرف ۶ ماه از ابتدای شروع طرح مبادرت به ثبت‌نام نمایند حداکثر سن ۶۵ سال پذیرفته می‌شود.

وی افزود: دوره‌های آموزشی عمومی برای رانندگان حمل و نقل کالای سبک (وانت‌بار) برون‌شهری نیز مدنظر قرار گرفته است که شرایط و زمان اجرای آن متعاقباً اعلام می‌شود.

میرکتولی بیان کرد: براساس دستورالعمل ابلاغی عدم ارائه برگ فعالیت رانندگان حمل و نقل کالای جاده‌ای وانت‌بار، تخلف محسوب شده و پلیس‌راه، با متخلفین بر اساس جدول جرائم رانندگی مصوبه هیات محترم دولت و همچنین جدول تخلفات رانندگان حمل و نقل عمومی موضوع ماده ۱۱ دستورالعمل صدور، تمدید، تعویض و لغو برگ فعالیت رانندگان حمل و نقل بار و مسافر برون‌شهری و روستایی برخورد قانونی می‌نماید.

شایان ذکر است رانندگان وانت‌بارها برای ثبت‌نام و دریافت کارت هوشمند در استان البرز می‌توانند به دفاتر انجمن‌های صنفی رانندگان کالای کرج در محمد شهر و ساوجبلاغ در نظرآباد مراجعه نمایند.

نظر شما