شناسهٔ خبر: 29947 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

محمد سعیدنژاد:

تمهیدات جدید سازمان بنادر برای برگشت کانتینرهای خالی/ رونق بندرخرمشهر با خارج‌سازی مغروقه‌ها از اروند رود

سعیدنژاد مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی از تشویق برگشت کانتینر خالی از مسیر دریایی بندر خرمشهر به جای مسیر جاده ای خبر داد و گفت: سازمان بنادر با اعطای تخفیف در تعرفه‌های حقوق و عوارض مترتب بر کشتی‌هایی که در مسیر برگشت به بنادر بزرگ کشور به حمل کانتینر خالی اقدام کنند به نسبت کانتینر خالی به کل تعداد کانتینرهای (کل محموله) بارگیری شده تا ۷۰ درصد تخفیف اعطا می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی،محمد سعیدنژاد گفت: با توجه به تغییرات اقتصادی حاکم بر صنعت حمل و نقل دریایی از قبیل گران شدن هزینه حمل دریایی، افزایش نرخ ارز و همچنین بالانس نبودن تجارت واردات و صادرات در بنادر کشور، حمل کانتینرهای خالی از سایر بنادر کشور مانند بندر خرمشهر به بنادر شهید رجایی و بندر امام(ره) دچار کاهش شدید شده بود و انتقال کانتینر های خالی به جای حمل آن از طریق دریا از طریق جاده صورت می پذیرفت.

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی خاطرنشان کرد: با توجه به تعداد بالای حوادث و تصادفات جاده ای با انتقال کانتینر خالی از بندر خرمشهر به بنادر بزرگ از ترافیک جاده کاسته می شود و حوادث جاده ای کمتری را شاهد خواهیم بود، بنابراین سازمان بنادر با اعطای تخفیف در تعرفه های حقوق و عوارض مترتب بر کشتی هایی که در مسیر برگشت به بنادر بزرگ کشور به حمل کانتینر خالی اقدام کنند به نسبت کانتینر خالی به کل تعداد کانتینرهای ( کل محموله) بارگیری شده تا ۷۰ درصد تخفیف اعطا می کند.

سعیدنژاد تصریح کرد: همچنین به این منظور معافیت های انبارداری ۳۰ روزه برای کانتینرهای خالی در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: مسلما برای تحقق کامل این هدف بقیه دست اندکاران نیز باید در این مسیر سازمان بنادر را همراهی کنند.

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی افزود: حمل برگشت کانتینر خالی از مسیر جاده ای نه تنها مسیر دریایی را غیر اقتصادی ساخته بود بلکه هزینه های اجتماعی زیادی را نیز سبب شده و همچنین مشکلات متعددی را مانند افزایش ترافیک جاده ای و تصادف و مرگ و میر در مسیر حمل جاده ای کانتینر، کاهش بهره وری عملیاتی بنادر و محوطه های بندری، افزایش شدید ترافیک در محدوده شهری بنادر و .... در پی داشته است.

مانا گزارش داده است که معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: به منظور برطرف ساختن مشکلات مورد اشاره و همچنین بهره مندی اقتصاد کشور از مزایای حمل و نقل دریایی، سازمان بنادر در راستای توسعه حمل کانتینر خالی از مسیر دریا سیاست های تشویقی مذکور را در نظر گرفته است.

سعیدنژاد گفت: سازمان بنادر و دریانوردی برای رونق بندرخرمشهر تاکنون اقدامات بسیاری از جمله خارج سازی مغروقه ها از اروند رود و تلاش برای حل مشکل لایروبی این رودخانه انجام داده است.

نظر شما