شناسهٔ خبر: 30014 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه خبر داد؛

صدور ۲۶هزار و ۱۷۶ کد سهام داری بورس در مهرماه ۹۵/ خانه دار شدن یک میلیون و ۲۴۳ هزار نفر از طریق بازار سرمایه

تسهیلات مسکن- بورس مسکن مدیر عامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه با اعلام اینکه مجموع افرادی که از سال ۸۹ تا پاپان مهرماه از طریق اوراق تسهیلات مسکن خانه دار شدند به یک میلیون و ۲۴۳ هزار نفر رسیده است گفت: تعداد ۲۶ هزار و ۱۷۶ کد جدید در مهرماه امسال صادر شد تا تعداد کدهای سهامداران بورسی به رقم ۹ میلیون و ۲۷ هزار کد برسد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمدرضا محسنی مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه گفت: درحال حاضر ۴ میلیون و ۶۱۵ هزار مرد و ۲ میلیون و ۱۴۵ هزار زن در بازار سرمایه ایران کد سهامداری دریافت کرده‌اند و بیش از ۳۵ هزار کد حقوقی و ۷۲۶ کد سهامدار خارجی نیز صادر شده است.

مدیرعامل سمات، درباره اوراق حق تقدم تسهیلات مسکن گفت: حدود ۲۰ هزار نفر در ماه گذشته از طریق فرابورس خانه دار شدند تا مجموع کل افرادی که از سال ۸۹ از این اوراق استفاده کرده اند، به رقم یک میلیون و ۲۴۳ هزار نفر برسد.

محسنی با بیان اینکه ۲۶ نماد جدید ماه گذشته در سامانه پس از معاملات ثبت شد، اظهار داشت: ۱۲ گواهی سپرده، ۹ نماد شرکتی، ۲ اوراق مشارکت و یک اوراق تسهیلات مسکن، اجاره و مرابحه در مهرماه در سامانه پس از معاملات شرکت سپرده گذاری مرکزی درج شد.

وی خاطر نشان کرد: هم اکنون ۶ هزار و ۴۴۰ نماد در این بازار وجود دارد که ۵ هزار و ۴۳۴ نماد در بورس انرژی، ۴۲۰ نماد در بورس تهران، ۷۰ نماد در بورس کالا و ۵۱۶ نماد در فرابورس ایران فعال هستند.

مدیرعامل سمات در خصوص تعداد کدهای سهامداران خارجی اظهار داشت: ۱۴ کد در مهرماه امسال برای سرمایه‌گذاران خارجی صادر شد تا مجموع آنها به رقم ۷۲۶ کد برسد.

محسنی افزود: ۴ سهامدار حقیقی از عراق و افغانستان (۳ نفر) ماه پیش با پشت سر گذاشتن مراحل قانونی، کد معاملاتی فعالیت خود را دریافت کردند.

وی در گفتگو با سمات گفت: ۱۰ سرمایه‌گذار حقوقی خارجی از کشورهای انگلیس (۳ شرکت)، گرجستان، ارمنستان، امارات، نیجریه، عراق (۲ شرکت) و افغانستان مهرماه کد سهامداری خود را از شرکت سپرده‌گذاری مرکزی کسب کردند تا تعداد سرمایه‌گذاران حقوقی خارجی فعال در بازار سرمایه ایران به عدد ۱۲۷ برسد.

نخستین کد سهامدار خارجی بازار سرمایه ایران را آبان ماه سال ۷۳ یک شرکت آلمانی دریافت کرد و تاکنون ۷۲۶ کد سهامدار خارجی در این بازار صادر شده است.

در حال حاضر سرمایه گذارانی از آمریکا، انگلیس، اسپانیا، روسیه، آلمان، سوییس، سوئد، ازبکستان، چین، هلند، هند، ترکیه، لبنان، آفریقای‌جنوبی، ژاپن، قبرس، ایتالیا، امارات، نروژ، یونان، اندونزی، مالدیو، لهستان، هنگ کنگ، قطر، عراق، پاکستان، سوریه، لوکزامبورگ، کویت، نیوزیلند، مالزی، کره‌جنوبی، گرجستان، ارمنستان و افغانستان فعال هستند.

بر اساس این گزارش، در این فهرست نام ۳۴ سرمایه گذار ایرانی مقیم خارج از کشور نیز دیده می‌شود. /

نظر شما