شناسهٔ خبر: 30021 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

رئیس شورای‌اسلامی شهر تهران مطرح کرد؛

انتقاد از صدور پروانه ساخت و ساز بلندمرتبه از سوی شهرداری/ رایزنی‌های اولیه برای اجرای طرح پیاده‌راه در خیابان ولی‌عصر/ ممنوعیت ساخت و سازهای بلند در طویل‌ترین خیابان کشور

مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران با انتقاد از صدور پروانه ساخت و ساز بلندمرتبه از سوی شهرداری و ایجاد حقوق مکتسبه برای برخی از شهروندان از ممنوعیت ساخت و سازهای بناهای بلند در طویل‌ترین خیابان کشور خبر داد و گفت: رایزنی‌های اولیه برای اجرای طرح پیاده‌راه شدن خیابان ولی‌عصر تهران انجام شده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران درباره بلندمرتبه‌سازی‌های شهر تهران و صدور پروانه‌های ساختمانی برای ساخت و سازهای بناهای بلند و ایجاد حقوق مکتسبه برای برخی از شهروندان گفت: شهرداری نباید پروانه ساختمانی را برای ساخت طبقات بیشتر از ضابطه صادر می‌کرد. حکم قضایی در رابطه با این موارد اینگونه است که زمانیکه پروانه ساختمانی از سوی شهرداری برای ساخت و ساز تعلق گرفت اجازه منع آن در سال‌های بعدی وجود ندارد.

رئیس شورای شهر تهران تصریح کرد: در ابتدا نباید شهرداری برای صدور طبقات اضافی اقدام به صدور مجوز کرده و حقوق مکتسبه برای برخی از متقاضیان ایجاد کند.

به گفته چمران، اگرچه برخی از ساخت و سازهای خلاف ضوابط لغو شده‌اند اما بر اساس قانون تمامی هزینه‌هایی که برخی از شهروندان برای صدور پروانه به شهرداری ارایه کرده‌اند با احتساب نرخ تورم به آنها عودت داده می‌شود. اما نباید این نکته را نیز از نظر دور داشت که صدور این قبیل پروانه‌ها باعث ایجاد حقوق مکتسبه برای برخی از افراد شده است.

تصویب عقب‌نشینی ۳ متری برای ساختمان‌های در دست ساخت در خیابان ولی عصر تهران

رئیس شورای شهر تهران همچنین در مورد ساخت و سازهای خلاف ضابطه و ایجاد ترافیک فراوان و اختلال در رفت و آمد در خیابان ولی‌عصر تهران گفت: ساخت و سازهای جدید و ایجاد کنسول (پیش آمدگی) به درختان آسیب می‌رساند. هفته پیش نیز در شورای شهر تهران تصویب کردیم که درخیابان ولی عصر، کنسول نباشد و همه ساختمان‌ها باید ۳ متر عقب نشینی کنند.

وی در پاسخ به اینکه تکلیف ساختمان‌های ۱۹ طبقه‌ که در خیابان ولی عصر تهران ساخته می‌شوند چه می شود؟ گفت: طرح‌هایی برای خیابان ولی عصر تهیه شده است که از این به بعد دیگر برج‌ در خیابان ولی عصر ساخته نشود.

چمران در مورد مشکلات ترافیکی خیابان ولی‌عصر و چاره اندیشی برای حوادث شهری و همچنین حوادث طبیعی در صورت احتمال رخداد آنها گفت: معتقدم خیابان ولی‌عصر باید پیاده‌راه شود و این طرح در صورتیکه بتوان اجرای مترو را در سرتاسر این خیابان راه اندازی و اجرا کرد قابلیت اجرایی شدن پیدا می‌کند. همچنین، طرح ساخت مترو در این رابطه ارایه شده است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر از میدان راه آهن تا خیابان فاطمی مترو وجود دارد تصریح کرد: در نظر داریم متروی خیابان ولی‌عصر از میدان فاطمی تا تجریش را هم راه اندازی کنیم و برای این منظور به دنبال سرمایه و منابع مالی آن هستیم.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر اینکه سرمایه‌گذار خصوصی برای ساخت مترو در خیابان ولی‌عصر اعلام آمادگی کرده است گفت: سرمایه گذار خصوصی نیز در این رابطه وجود دارد که هنوز توافقات اولیه با این سرمایه‌گذار انجام نشده است. چون، سرمایه زیادی می‌خواهد.

به گفته چمران، با احداث مترو و ایجاد قطار شهری در راستای خیابان ولی عصر، اجرای طرح پیاده راه سازی عملیاتی خواهد شد.

شورای شهر و شهرداری تهران برای پیاده‌راه شدن خیابان ولی‌عصر جدی هستند

وی تصریح کرد: بحث پیاده راه سازی خیابان ولی عصر نه یک طرح و ایده که بحث جدی است و در رابطه با پیاده‌راه شدن خیابان ولی‌عصر، هم شهرداری و هم شورای شهر جدی است.

چمران گفت:منهای خودروهای عمومی که می‌تواند اتوبوس برقی و قطار شهری باشد و مترو نیز در زیر زمین این خیابان (خیابان ولی عصر) در طرح پیاده راه شدن خیابان ولی عصر در نظر داریم اتومبیل گذر نکند.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران همچنین بر قانونمندشدن ساخت و ساز در کلانشهر تهران تاکید کرد و گفت: در حال حاضر، طرح تفصیلی و طرح جامع وجود دارد که به معنای داشتن برنامه برای انجام ساخت و ساز و تصمیم‌گیری در مورد شهر است. همچنین، در حال حاضر، چشم‌انداز ۲۰ ساله و برنامه‌های ۵ ساله برای شهرسازی و برنامه‌های سالیانه داریم.

چمران ادامه داد: تلاش داریم تا بر اساس مبانی قانونی فعالیت کنیم. زیرا با رعایت مبانی قانونی، در خیابان های ۶ و ۹ متری، برج نخواهیم ساخت. همچنین کوچه های با عرض کمتر از ۶ متر دیگر جایی در نظام شهرسازی ندارند.

گفتنی است، صحبت‌های رئیس شورای اسلامی شهر تهران در خبر ۱۸:۳۰ با موضوع روند برخورد با ساخت و سازهای غیرمجاز در تهران مطرح شد./

نظر شما