شناسهٔ خبر: 30050 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

رئیس بنیاد معماری انقلاب‌ اسلامی خبر داد؛

تدوین سند پیشنهادی چشم‌انداز معماری ایران با تایید وزارت راه و شهرسازی/ همراهی جامعه دانشگاهی در تدوین سند معماری

امیر محمدخانی رئیس بنیاد معماری انقلاب‌اسلامی از تدوین سند پیشنهادی چشم انداز معماری ایران با بهره مندی از نظرات کارشناسی جامعه دانشگاهی و تایید وزارت راه و شهرسازی خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، امیر محمدخانی رئیس بنیاد معماری انقلاب اسلامی، با اشاره به اینکه نخستین جشنواره معماری ایرانی با هدف رسیدن به معیارهای مطلوب در حوزه معماری در اردیبهشت ۹۶ برگزار می شود، گفت: سند پیشنهادی چشم‌انداز معماری ایران به دستور کارگروه هنر و معماری ۵ سال پیش با استفاده از نظرات کارشناسی ۳۰ هزار نفر و در نهایت در ۳ هزار صفحه و تایید وزارت راه و شهرسازی تدوین شد و امیدواریم این سند از سوی مقام معظم رهبری تایید و سپس ابلاغ شود.

رئیس بنیاد معماری انقلاب اسلامی ادامه داد: طی پنج سال گذشته ۳۰ نشست مختلف با معماران، مدیران شهری، روانشناسان و افراد صاحب‌نظر در زمینه توسعه شهری برگزار کرده‌ایم و در نهایت یک سند ۱۱ صفحه‌ای در هشت فصل مختلف تدوین شده که سند چشم‌انداز معماری ایران است.

محمدخانی اضافه کرد: این سند در هشت فصل تنظیم و به شورای عالی انقلاب فرهنگی تقدیم شده و قرار است در نخستین دیدار معماران با رهبر انقلاب اسلامی، این سند چشم‌انداز به مقام معظم رهبری هم تقدیم شود تا پس از اعمال نظر ایشان، در اختیار نهادها و سازمان‌های مرتبط قرار گیرد.

وی تاکید کرد: جشنواره ملی معماری ایران که اردیبهشت ماه سال ۹۶ برگزار می‌شود فرصت مناسبی برای نمایش ظرفیت‌های کشور در حوزه معماری و شهرسازی است. قرار است این جشنواره به صورت سالانه برگزار شود و رشته‌ها و حوزه‌های مختلف از جمله طراحی، ساخت و مدیریت تا ترسیم نقشه‌ها مورد ارزیابی قرار گیرند.

به گفته وی، در کشور جوایز فراوانی در حوزه معماری و شهرسازی وجود نداشته و جای خالی جایزه معماری در کنار جشنواره‌های مختلف فجر احساس می‌شود، بنابراین بر آن شدیم تا برای نخستین بار جشنواره ملی معماری ایران را برگزار کنیم.

رئیس بنیاد معماری انقلاب اسلامی، شیوه داوری در جشنواره ملی معماری را ارزیابی ۳۶۰ درجه دانست و افزود: در این شیوه از داوری، موضوع در مرکز قرار می‌گیرد و از جمیع جهات به آن توجه می‌شود. برای مثال ما نظر سازندگان، روانشناسان، جامعه‌شناسان، مدیران شهری، مردم و همه عوامل دست‌اندرکار در ساخت یک سازه و همچنین معماری شهری را مورد بررسی قرار می‌دهیم و این مسئله است که شیوه داوری ما را متفاوت با جشنواره‌های مختلف فجر و حتی جشنواره‌های بین‌المللی در حوزه معماری می‌کند.

فارس از قول محمدخانی با اشاره به اینکه جشنواره ملی معماری در دو بخش برگزار می‌شود، نوشت: این جشنواره در دو بخش علمی و رقابتی برگزار خواهد شد و شیوه برگزاری جشنواره به این صورت است که هر سال طی دو مرحله آثار مورد بررسی قرار می‌گیرند. مرحله اول اردیبهشت ماه هر سال است و مرحله دوم یا همان مرحله پایانی همزمان با فصل پاییز برگزار و جوایز به آثار برتر اعطا می‌شود.

به گفته وی، در نخستین مرحله از جشنواره ملی معماری آثار سال ۱۳۵۷ تا ۱۳۹۳ مورد بررسی قرار می‌گیرند. پس از آن آثار هر سه سال یکبار مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

وی خاطرنشان کرد: از همه ارگان‌ها و سازمان‌های دولتی و غیردولتی دعوت می‌کنیم تا در برگزاری این جشنواره با ما همکاری کنند و تلاش ما بر این است که ارزش جوایز به لحاظ کمی بالا رود، اما مهمتر از ارزش مالی، ارزش اعتباری این جایزه است چرا که قرار است یک اثر به عنوان اثر برگزیده سال انتخاب و معرفی شود.

رئیس بنیاد معماری انقلاب اسلامی بار دیگر به تدوین سند چشم‌انداز معماری ایران اشاره و بیان کرد: این سند پس از تصویب، از سوی مقام معظم رهبری و شورای عالی انقلاب فرهنگی به همه سازمان‌ها و نهادهای مرتبط ابلاغ می‌شود اما اجرایی شدن آن به یک عزم همگانی نیاز دارد./

برچسب‌ها:

نظر شما