شناسهٔ خبر: 30167 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

حمل‌ونقل جاده‌ای در هفته‌ای که گذشت:

تفاهم برتسهیل تردد حمل‌ونقل مسافر میان ایران و روسیه/ اجرای سامانه هوشمند جریمه ناوگان قاقد بارنامه/ لزوم سختگیری بر فعالیت تولیدکنندگان قیر و آسفالت/ تقسیم‌بندی استانی برای تردد منظم زائران اربعین

نشست استقرار نظام مدیریت پروژه PMO در حوزه زیرساخت، استفاده از مصالح و فناوری‌های جدید در راه‌سازی با تشکیل کمیته‌های کیفی قیر و آسفالت،اجرای ۵۰۰ کیلومتر روکش آسفالت آزادراه‌ها در سال جاری از عناوین مهم خبری در حوزه حمل و نقل جاده‌ای هفته گذشته به شمار می‌رود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در هفته گذشته حمل‌و‌نقل جاده‌ای شاهد یک اتفاق بزرگ در زمینه ترانزیت کالا و حمل‌ونقل مسافر بود به طوری که طبق امضا یادداشت تفاهم همکاری‌های حمل‌ونقلی میان ایران و روسیه، طرف ایرانی ضمن اشاره به مفاد تفاهم‌نامه تسهیل تردد بین اتباع دو کشور خواستار اجرای کامل آن و حذف فرایند تنظیم دعوت‌نامه برای رانندگان ایرانی و ایجاد شرایط یکسان برای رانندگان دو کشور شد و طرف روس اعلام نمود طرف ایرانی اطلاعات مربوط به عدم صدور ویزا بدون دعوت‌نامه را به‌صورت رسمی از طریق مجاری دیپلماتیک اعلام نماید تا موضوع ظرف دو ماه آینده پیگیری و نتیجه آن به‌طرف ایرانی اعلام گردد.

همچنین طرف‌ها موافقت نمودند مساعدت‌های لازم برای توسعه و تسهیل تردد منظم اتوبوس‌های مسافربری بین ایران و روسیه از مرزهای بین‌المللی زمینی به عمل‌آورند.

در ادامه سایر اخبار مهم حمل‌و‌نقل جاده‌ای در هفته گذشته را می‌خوانید:

استقرار نظام مدیریت پروژه PMO در حوزه زیرساخت

معاون وزیر راه و شهرسازی  با اشاره به اهمیت مدیریت زیرساخت در پروژه‌های عمرانی بیان داشت: مدیریت پروژه‌ها در دو حوزه توانمند‌سازی مدیران و استقرار سیستم‌ مدیریت پروژه انجام می‌شود و برنامه‌ریزی  می‌کنیم تا این سیستم در سال ۱۳۹۶ در شرکت ساخت پیاده شود.

سعید محمد زاده راه‌اندازی سیستم جامع مدیریت پروژه را بر اساس PMbok از برنامه‌های سال جدید دانست و افزود: تلاش ما این است تا دفتر مدیریت پروژه PMO در شرکت تقویت و امور مربوط به کنترل پروژه و گزارش‌های مدیریت پروژه‌‌ها از طریق دفتر مذکور پیگیری شود. امیدواریم بتوانیم در نشست‌های آتی گزارش کاملی از روند اجرای استانداردهای PMBOK  ارائه دهیم.

تاکید بر سخت‌گیری مرکز تحقیقات بر فعالیت تولیدکنندگان قیر و آسفالت

معاون وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر اینکه کار باید به اهل‌فن سپرده شود بیان کرد: با اقدامات انجام‌شده طی چند سال اخیر بیش از ۲۶۰ واحد تولیدکننده قیر و آسفالت موفق به اخذ گواهینامه معتبر از مرکز تحقیقات راه و مسکن و شهرسازی شده‌اند و به طبع واحدهای دارای این گواهینامه در اولویت هستند و حتی در صورتی که چندین واحد تولیدکننده در منطقه آن‌ها وجود داشته باشد فقط کار به آن‌ها سپرده می‌شود.

کشاورزیان رییس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با اشاره به ممنوعیت استفاده از تانکرهای تک جداره برای حمل قیر تصریح کرد: ابلاغیه‌ای به منظور جلوگیری از حمل قیر توسط تانکرهای تک‌جداره به دستگاه‌ها فرستاده شد که طبق آن شرکت‌های حمل‌ونقل اجازه ندارند برای بیش از ۱۵۰ کیلومتر در نیمه اول سال و ۱۰۰ کیلومتر در نیمه دوم سال برای هر کامیون بارنامه صادر کنند.

کشاورزیان ادامه داد: مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی باید بر این مسائل پافشاری کند تا هرکس به خود اجازه ایجاد واحد تولید با هدف محصول باکیفیت پایین را ندهد

استفاده از مصالح و فناوری‌های جدید در راه‌سازی با تشکیل کمیته‌های کیفی قیر و آسفالت

رئیس مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی با اشاره به این که بیش از ۶۰ درصد بودجه راه به قیر و آسفالت اختصاص دارد، گفت: سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای به‌صورت جدی به مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در خصوص ارتقای کیفیت قیر و آسفالت کمک کرده و همواره این امر را از این مرکز طلب می‌کند؛ امری که باعث توجه بیشتر ما به مسئله کیفیت و استفاده از فناوری‌های نوین است.

شکرچی‌زاده بابیان اینکه دوجداره کردن تانکرهای حمل قیر جدی‌تر گرفته می‌شوند خاطرنشان کرد:  کمیته‌های کیفی قیر و آسفالت تشکیل خواهد شد که طبق آن‌ توجه جدی‌تری از مدیران کل برای نظارت بر کیفیت قیر و آسفالت طلب می‌شود

اجرای ۵۰۰ کیلومتر روکش آسفالت آزادراه‌ها در سال جاری

معاون ساخت و توسعه آزادراه های شرکت ساخت از انجام عملیات روکش آسفالت ۵۰۰ کیلومتر از آزادراه‌های کشور در سال جاری خبر داد و گفت: ۲۰۰ کیلومتر از این رقم توسط شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌و‌نقل  و ۳۰۰ کیلومتر با کمک سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی انجام شد.

سیدحسین میرشفیع در پایان از بدهی ۴۰۰ میلیارد تومانی به تولیدکنندگان قیر و بیش از ۷ هزار میلیارد تومانی به پیمانکاران راهسازی خبر داد و گفت: راهسازان و پیمانکاران صبر و تحمل فراوانی در قبال دریافت مطالبات خود داشته اند و تلاش ما برای پرداخت دیون خود و قدردانی از زحمات آنها است.

کنترل ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای فاقد بارنامه با سامانه جریمه هوشمند

معاون برنامه ریزی سازمان راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای با اشاره به سامانه IFS اظهار داشت: این سامانه‌ای است که بر اساس اطلاعات ۵ بانک اطلاعاتی اقدام به جریمه هوشمند ناوگان فاقد بارنامه می‌نماید و متشکل از ۵ سامانه به نام‌های سامانه توزین حین حرکت﴿WIM﴾، سامانه بارنامه برخط، سامانه تجمیع پلاک خوانی، سامانه کارت هوشمند و سامانه معاینه فنی است.

به گفته آدم‌نژاد با تجمیع این ۵ سامانه و هماهنگی با پلیس کشور این طرح این هفته به صورت پایلوت در یکی از محورهای شریانی راه‌اندازی می‌شود و در صورت رفع اشکالات احتمالی تا دو ماه آینده در تمام محورهای شریانی اجرا می‌شود و همه محورها به صورت سیستماتیک کنترل می‌شود و اگر کامیونی با بار بدون بارنامه تردد کند هم جریمه شده و هم به کمیسیون ماده یازده تخلفات رانندگان معرفی می‌شود.

تقسیم‌بندی استانی برای تردد منظم زائران اربعین حسینی

محمدجواد عطرچیان از مصوبه اخیر ستاد اربعین مبنی بر ورود و خروج زائران اربعین حسینی به کشور طبق نام مرز مندرج در روادید (ویزا) خبر داد و گفت: در راستای برقراری نظم در تردد و رفاه حال زائران اربعین حسینی طبق مصوبه ستاد اربعین تمام زائران استان‌های شمال و شمال غرب از مرز مهران، استان‌های مرکزی و شمال شرقی از مرز شلمچه و چزابه و استان‌های جنوبی و جنوب شرق  از مرز شلمچه عبور کنند.

مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل ونقل بین المللی با اشاره به هدف اصلی اجرای این طرح گفت: تقسیم‌بندی تردد از سه مرز مهران، چزابه و شلمچه برای جلوگیری از طولانی شدن مدت انتظار و تشکیل صف‌های طولانی انجام شد که طبق برنامه‌ریزی انجام‌شده  ۴۲ درصد زائران از مرز مهران و ۵۸ درصد از مرزهای شلمچه و چزابه از کشور خارج و وارد خواهند شد. 

 

نظر شما