شناسهٔ خبر: 30226 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

افزایش بهره‌وری ترانزیت با راه‌اندازی کریدور شمال- جنوب

نقشه کریدور خلیج فارس-دریای سیاه تکمیل کریدور ترانزیتی شمال- جنوب موجب کاهش زمان ترانزیت میلیون‌ها تن كالا میان هندوستان و كشورهای اروپایی از دو ماه به دو هفته و دو هزار کیلومتری مسیر ترانزتیت هندوستان تا فنلاند می‌شود.

كریدور شمال ـ جنوب در صورت راه‌اندازی نقش مهمی در تقویت ترانزیت ایران خواهد داشت. در بهره‌برداری از این كریدور، تركیبی از مسیرهای ریلی و جاده‌ای در دسترس كشورها خواهد بود اما نكته مهم در این میان، تكمیل خط ‌آهن آستاراست كه می‌تواند راه‌آهن ایران را به جمهوری آذربایجان و ازآنجا به روسیه و اروپا متصل كند.

با توجه به گستره راه‌آهن در كشورهای CIS مانند آذربایجان، ارمنستان و روسیه و ارتباط ریلی این كشورها با چین، كره و ژاپن و كشورهای اروپایی، كریدور شمال ـ جنوب ازنظر حمل سریع كالا، كاهش قیمت حمل و افزایش درآمدهای ترانزیتی برای كشورهای مسیر مفید خواهد بود.

پیش‌ازاین نیز برای توسعه ارتباطات ترانزیتی، طرحی مطرح‌شده بود كه بر اساس آن، ایران از مسیر جلفا در ارمنستان و از مرز ارس به آذربایجان متصل شود اما این مسیر بعد از انجام مطالعه و با توجه به اختلاف‌های میان ارمنستان و آذربایجان در مرز، عملیاتی نشد تا گزینه بعدی، اتصال ریلی از مرز آستارا باشد.

در حال حاضر راه‌اندازی خط ریلی آستارا (ایران) ـ آستارا (آذربایجان) را می‌توان مهم‌ترین گام در بهره‌برداری از كریدور شمال ـ جنوب دانست. البته هم‌زمان باید راه‌آهن رشت ـ آستارا نیز تكمیل شود.

در اینجا نكته حائز اهمیت ترانزیت میلیون تن كالا از هندوستان و كشورهای اروپایی است كه در مدت ۶۰ روز انجام می‌شود و با تكمیل و بهره‌برداری از كریدور شمال ـ جنوب این مدت به ۱۰ تا ۱۴ روز كاهش خواهد یافت و مسیر فعلی ترانزیت از هندوستان تا هلسینكی فنلاند حدود ۲ هزار كیلومتر كوتاه خواهد شد.

در حال حاضر هزینه ترانزیت بین كشورهای حوزه اقیانوس هند و شمال اروپا از مسیر شمال ـ جنوب تا حدود ۳۰ درصد ارزان‌تر از مسیرهای موجود است و بازرگانان جنوب شرقی و مركز آسیا، خاورمیانه، حوزه اقیانوس هند و خلیج‌فارس و ترانزیت کنندگان شمال اروپا با استفاده از این كریدور می‌توانند ترانزیت سریع و ارزان بین اروپا و آسیا داشته باشند.

نظر شما