شناسهٔ خبر: 30237 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

با حضور معاون وزير راه و شهرسازی انجام شد:

جزئيات دومین جلسه جایزه ملی جستار کیفیت در تجربه‌های بازآفرینی شهری/ ارزیابی ۱۶۰ اثر با موضوع فضاهای عمومی در بافت‌های تاریخی و سکونتگاه‌های غیررسمی

جلسه در دومین جلسه دبیرخانه جایزه ملی جستار کیفیت در تجربه‌های بازآفرینی شناسنامه اولیه ۱۶۰ تجربه ارسالی در دو بخش "فضاهای عمومی در بافت‌های تاریخی" و "سکونتگاه‌های غیررسمی" از سوی داوران مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی جلسه دوم شورای داوری جایزه ملی بهترین تجربه‌های بازآفرینی شهری با حضور محمدسعید ایزدی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران، منا عرفانیان سلیم، مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور بانوان و سایر مدیران مربوطه در دفتر مدیرعامل شرکت مادرتخصصی عمران و بهسازی شهری ایران برگزار شد.

در این جلسه، پس از ارائه گزارش اقدامات دبیرخانه در زمینه تدوین چارچوب ارزیابی، شناسنامه اولیه ۱۶۰ تجربه رسیده به دبیرخانه در دو بخش "فضاهای عمومی در بافت‌های تاریخی" و "سکونتگاه‌های غیررسمی" در اختیار داوران قرار گرفت.

این تجربه‌ها در بخش فضاهای عمومی در بافت‌های تاریخی از ۲۹ شهر و در ۵ دسته­: بهسازی محور، بهسازی میدان، مرمت و احیای ابنیه ارزشمند و طراحی محوطه اطراف آنها، بهسازی رودکنار، احداث یا احیای مجموعه چندعملکردی طبقه بندی شدند.

همچنین تجربه‌ها در بخش سکونتگاه‌های غیررسمی از ۴۸ محله در ۲۷ شهر و به سبب گستردگی و تنوع اقدامات در ۲ دسته زیر قرار گرفتند:

الف) تجربه‌ها در زمینه ارتقای کیفیت کالبدی ـ کارکردی محیط زندگی ساکنان در سکونتگاه‌های غیررسمی که عبارتند از :بهسازی معابر، احداث یا بهبود شبکه آب و فاضلاب، احداث یا بهبود شبکه برق (فضای عمومی ـ فضای خصوصی)، احداث مکان آموزشی، احداث مکان فرهنگی، احداث مرکز بهداشتی ـ درمانی، احداث بوستان.

ب) تجربه‌ها در زمینه توانمندسازی اجتماعی ـ اقتصادی ساکنان در سکونتگاه‌های غیررسمی

در این جلسه پس از مشاهده شناسنامه تجربه‌ها توسط شورای داوران، متناسب با نوع تجربه‌ها، وزن زیر معیارها مشخص و مقرر شد بر اساس اولویت‌های به دست آمده از جمع‌بندی نظرات تمامی اعضا، چند سوال مشخص در هر دسته از تجربه‌ها برای پرسش از  شرکت‌کنندگان تدوین و ارسال شود.

در جلسه آینده، پاسخ این سوالات از طریق خود اظهاری شرکت‌­کنندگان و دریافت مستندات لازم به شورای داوران ارائه شده و تجربه‌های راه یافته به مرحله ارزیابی میدانی، مشخص خواهند شد./

نظر شما