شناسهٔ خبر: 30396 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی شمال شرق کشور مطرح کرد:

خطر فرونشست زمین در کمین خط آهن سراسری مشهد - نیشابور/ ضرورت تمهیدات لازم با هدف شناسایی محدوده‌های خطر در خراسان رضوی

فرو نشست مدیر کل زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی شمال شرق کشور با تأکید براینکه طبق شواهد صحرایی نشست زمین در دشت نیشابور همچنان ادامه دارد گفت: با توجه به بررسی‌های انجام شده بدون شک خط آهن سراسری مشهد – نیشابور در خطر این فرونشست زمین خواهد بود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی جعفر طاهری در خصوص فرونشست زمین در دشت نیشابور اعلام کرد: فرونشست زمین در دشت نیشابور مدتی است که آغاز شده و ترک‌های ناشی از آن بر روی سطح زمین مهمترین نشانه این نشست‌هاست. 

وی اظهار کرد: بهره‌برداری بی‌رویه از آب‌های زیر زمینی و کاهش نزولات جوی در دهه گذشته باعث نشست زمین در تعدادی از دشت‌های استان خراسان رضوی از جمله دشت نیشابور با نرخ نشست سالیانه بیش از ۱۰ سانتی‌متر شده است. 

وی گفت: طبق بررسی‌های میدانی و شواهد صحرایی نشست زمین در دشت نیشابور همچنان ادامه دارد لذا برای برررسی‌های دقیق‌تر باید مطالعات علمی انجام گیرد. 

طاهری با اشاره به سیل‌گیر شدن زمین‌ها و خسارت به اراضی کشاورزی ناشی از فرونشست در دشت نیشابور افزود: ترک خوردگی برخی ساختمان‌های روستای بشرو در این منطقه و توسعه شکاف‌ها، ترک‌ها و فروچاله‌ها از مهمترین عوارض این فرونشست‌هاست. 

وی اظهار کرد: خسارت‌های وارده به جاده‌ها و خطوط انتقال نفت و گاز در دشت نیشابور و احتمال گسترش این ترک‌ها تا خط آهن سراسری مشهد – نیشابور را می‌توان از دیگر عوارض این فرونشست‌ها برشمرد. 

مدیر کل زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی شمال شرق کشور گفت: بررسی‌های اولیه نیز حاکی از گسترش شکاف در حوالی روستای بشرو تا خطوط ریلی در این ناحیه است که در صورت گسترش و بازشدگی شکاف ممکن است باعث بروز مشکل در خطوط راه‌آهن شود. 

وی ادامه داد: این اداره کل با پیشنهاد طرح پایش فرونشست در دشت‌های خراسان رضوی به استانداری، خواستار تصویب طرح و تامین اعتبار لازم برای خرید داده‌های ماهواره‌ای و تجهیزات مرتبط با محاسبه نرخ فرونشست و مطالعات مرتبط در چهار دشت بحرانی استان شده است. 

طاهری گفت: این اداره کل آمادگی دارد این مطالعات را در صورت تامین اعتبار لازم به سرانجام برساند زیرا مخاطرات حاصل از فرونشست روز به روز اثر خود را در دشت‌های خراسان رضوی نمایان‌تر می‌کند و یک بررسی دقیق و علمی می‌تواند راهکارهای لازم را برای شناسایی این مخاطرات و محدوده‌های خطر مشخص نماید. 

وی افزود: پدیده فرونشست در سایر دشت‌های خراسان رضوی نیز قابل مشاهده است که باید به صورت جدی مورد توجه، مطالعه و اتخاذ تصمیم‌های علمی قرار گیرد. /

نظر شما