شناسهٔ خبر: 30446 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

برگزاری مسابقه طراحی مرکز اجتماعی شهرجدید صدرا / راهیابی ۵ طرح به مرحله دوم

نشست مراسم معرفی طرح‌های برگزیده و تقدیر از برندگان مرحله اول مسابقه طراحی مرکز اجتماعی شهر جدید صدرا برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی ارتقای کیفیت محیطی شهر و شرایط زندگی  شهروندان و هویت‌بخشی به شهرهای جدید در دستور کار شرکت عمران شهرهای جدید قرار گرفته است. در این راستا ضمن ارزیابی سیاست ایجاد شهرهای جدید و تحلیل ربع قرن تجربه جمهوری اسلامی ایران و اسیب‌شناسی و صورت‌بندی جامع مسائل و  تهدیدها، نقاط قوت و فرصت‌ها و اتخاذ رویکردهای نوین در قالب طرح‌های پژوهشی، نشست‌های تخصصی و برنامه‌ریزی و برگزاری رویدادهای اجتماعی و فرهنگی متنوع ،  راهکارها و برنامه‌های متعددی برای تحقق اهداف شهرهای جدید بویژه در جهت تکوین هویت شهری و ارتقای شرایط محیطی و اجتماعی  و فرهنگی  مدنظر قرار گرفته است.

در این راستا ، تأمین خدمات و طراحی و احداث فضاهای شهری  و ساختمان‌های خدماتی فاخر با مشاوره و مشارکت دستگاه‌های اجرایی ذیربط، جوامع حرفه‌ای‌، مراکز دانشگاهی و پژوهشی، متخصصان شهرسازی، معماری، جامعه‌شناسی، اقتصادی و شهروندان در صدر برنامه‌های شهرهای جدید  قرار گرفت و استفاده از ظرفیت مسابقات طراحی و معماری با توجه به مزیت‌های بسیار آن از جمله  « جلب همکاری طیف گسترده‌تری از طراحان و معماران در اقصی نقاط کشور» ، « دستیابی به ایده‌های خلاقانه شرکت‌کنندگان در مسابقه » و « بهره‌مندی از علم و رهنمودهای تخصصی برجستگان معماری ایران در قالب هیأت داوران»  مورد تأکید قرار گرفت.

شرکت عمران شهرجدید صدرا علاوه بر اقدامات گسترده در زمینه پژوهش‌های علمی کاربردی، مطالعات تخصصی متنوع، برگزاری نشست‌های تخصصی متعدد و طراحی فضاهای شهری ارزشمند توسط مشاوران ذیصلاح و مجرب،  از طریق برگزاری مسابقه طراحی  مرکز اجتماعی و فرهنگی شهرجدید صدرا، در این عرصه نیز پیشگام شد. سایر شهرهای جدید نیز اقدام مشابه با موضوعات متنوع را در دستور کار واقدام دارند.

مرحله اول مسابقه طراحی مرکز اجتماعی شهرجدید صدرا با مقیاس عملکردی  شهری و فراشهری در زمین  حدود ۵ هکتاری در مرکز شهر مطابق مفاد آیین‌نامه مسابقات معماری و با هماهنگی دبیرخانه مرکزی آن در وزارت راه و شهرسازی برگزار و با استقبال قابل توجه مشاوران حقوقی و اشخاص حقیقی از اقصی نقاط کشور روبرو شد و طرح‌های واصله، توسط هیأت داوران ارزیابی و داوری شدند که براساس آن ۲۰ طرح برگزیده شایسته تقدیر و ۵ طرح  برای ادامه مسابقه در مرحله دوم برگزیده شدند. که طی آیین ویژه‌ای در روز دوشنبه مورخ ۱۷ آبان ۱۳۹۵ در تهران ، خانه هنرمندان ایران و با حضور بیش از ۱۵۰ معمار و شهرساز علاقمند که از نقاط مختلف کشور به تهران آمده بودند، اعضای محترم هیأت داوران ،  نمایندگان شرکت مادر تخصصی عمران شهرهای جدید و شرکت عمران شهرجدید صدرا و مدیر مسابقه برگزار شد.

در این برنامه مهندس محمد رضا حائری مازندرانی مدیر مسابقه، دربارۀ نقش، اهمیت و آسیب‌های موجود در مسابقات معماری کشورگفتگو کرده و با توصیفی کوتاه از فرآیند ارائه پیشنهاد، پذیرش و داوری از رویکرد شرکت عمران شهرهای جدید و حمایت آقای مهندس طاهرخانی عضو محترم هیأت مدیره شرکت عمران شهرهای جدید و آقای مهندس خانی مدیر عامل شرکت عمران شهرجدید صدرا و آقای دکتر حاجی پور عضو هیئت مدیره شرکت عمران شهر جدید صدرا قدردانی شد.

در ادامه طاهر خانی با اشاره به رویکردهای جدید وزارت راه و شهرسازی و شرکت عمران شهرهای جدید در خصوص ارتقای کیفیت زندگی در شهرهای جدید ، مزایای خروجی مسابقه در مقایسه با واگذاری‌های متعارف پروژه‌های طراحی و معماری برشمردند و با تاکید بر ضرورت احداث بناها و فضاهای ماندگار و ارزشمند، نقش مثبت مسابقه معماری در ارتقاء کیفیت طراحی و ساخت و ساز ها را یادآور و در خاتمه  ضمن تقدیر از دست اندرکاران برگزاری مسابقه و شرکت کنندگان ،  خطاب به جوانان علاقمند به شرکت در مسابقات معماری و برندگان این مسابقه، بر تعهد و پای بندی کارفرما براجرای پروژه برنده تاکید کردند.

  سپس  سه تن از داوران مسابقه خانم مهندس فریار جواهریان، آقای مهندس سید محمد بهشتی و آقای مهندس فیروز فیروز دربارۀ ویژگی های برگزاری سلامت یک مسابقه بطور عام و معیارهای این مسابقه بطور خاص سخنرانی کردند و نقش تعامل و گفتگو را برای انتخاب طرح های برتر و برنده که در این مسابقه رعایت شده بود، بسیار مثبت ارزیابی کردند.

در قسمت پایانی این مراسم ۲۰ طرح منتخب،از میان ۶۳ طرح ارائه شده به نمایش درآمد و طراحان آثار منتخب مورد با تشویق پرشور حاضرین، جایزه خود را دریافت و مورد تقدیر قرار گرفتند. از میان ۲۰ طرح منتخب ۵ طرح به مرحله دوم مسابقه مرکز اجتماعی شهر صدرا راه یافتند./

نظر شما