شناسهٔ خبر: 30466 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مشاور وزارت راه و شهرسازی مطرح کرد:

خرید و فروش مقررات شهرسازی نظام ساختاری شهرها را بهم می‌زند/ تاکید بر تفکیک قانون نظام مهندسی ساختمان/ تحقق مقررات ملی ساختمان با همکاری وزرات راه، شهرداری‌ها و سازمان‌های نظام مهندسی

عرفانیان مشاور مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی ر همایش فرصت‌ها و چالش‌های اجرای مقررات ملی ساختمان در بیرجند تأکید کرد: قوانین و مقررات ایمنی ساختمان عملا رعایت نمی‌شود و این عامل نیز سبب بهم ریختگی شهرها می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از ایرنا محمد جواد عرفانیان جم روز سه شنبه در همایش فرصت ها و چالش های اجرای مقررات ملی ساختمان در بیرجند افزود: یکی دیگر از عوامل بهم ریختگی شهرها رعایت نکردن قوانین و مقررات حرفه‌ای است که اخلاق حرفه‌ای از مهمترین آنهاست.

وی ادامه داد: مهمترین عامل این است که مردم به عنوان مطالبه‌گران و بهره‌مندان از این محصول ساختمانی بی بهره هستند.

عرفانیان جم اظهار کرد: با توجه به اینکه ساختمان قابل خرید و فروش است لذا در تمام جهان یک کالا محسوب می‌شود به همین دلیل باید برنامه تجارت بر آن حاکم باشد.

وی مهمترین عنصر در قانون تجارت را ضمانت کیفیتی دانست و افزود: تمام کالاهایی که تحت قانون تجارت توزیع و عرضه می‌شود باید شناسنامه‌دار باشد.

وی اضافه کرد: تولید کننده با ارائه ضمانت‌نامه به خریدار اطمینان می‌دهد که کالا برای مدت محدودی تضمین شده است.

این مشاور مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی گفت: افرادی که در کار تولید و ساخت و ساز ساختمان هستند باید مهارت حرفه‌ای داشته باشند در نتیجه به افراد و کارشناسانی که صلاحیت تصمیم گیری و تولید ساختمان دارند نیاز است.

عرفانیان جم بیان کرد: در قانون نظام مهندسی ایرادی که وجود دارد این است که دسته‌ای از قوانین در آن جمع شده و به یک قانون تبدیل شده است.

وی ادامه داد: بزرگترین ضعف قانون نظام مهندسی این است که ظرفیت اجرای وظایفی که بر عهده آن گذاشته شده است، ندارد.

وی تاکید کرد: قانون نظام مهندسی ساختمان باید به چهار یا پنج قانون جداگانه تفکیک شود که یک بخش آن حرفه مندان است همانطور که در تمام دنیا برای حرفه مندان قانون مشخصی تعیین شده است.

این مسئول با بیان اینکه حرفه مندان ساختمان نماینده و وکیل مردم در تصمیم گیری و قضاوت هستند، افزود: مهمترین معرفی این افراد، ضمانت مسئولیت حرفه‌ای مادام العمر آنهاست که در قالب بیمه مسئولیت مادام‌العمر تعریف می‌شود و در مابقی مشاغل این امر وجود ندارد.

وی شناسایی حرفه مندان، رعایت قوانین و مقررات ایمنی ساختمان و قوانین و مقررات شهرسازی را از جمله قوانین ساختمان ذکر کرد و گفت: مقررات و قوانینی که ایمنی ساختمان‌ها را تعریف می‌کند متمرکز بر ایمنی، سلامت و بهداشت افراد در بناهای مختلف است.

وی افزود: قوانین و مقرراتی که با هم نشینی در کنار یکدیگر سبب ایجاد شهرها می‌شود به عنوان قوانین و مقررات شهرسازی یاد می‌شود.

به گفته مشاور معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی، بر اساس ماده ۲ قانون نظام مهندسی اجرا، تدوین، ترویج، آموزش و کنترل ساختمان از جمله وظایف راه و شهرسازی است.

عرفانیان جم ادامه داد: همچنین درخواست اطلاعات و نقشه‌های فنی، کنترل نقشه‌ها و برخورد تخلف، دستور به اصلاح یا جلوگیری از ادامه کار به مهندس ناظر و مرجع صدور پروانه و پیگیری تا رفع تخلف از جمله وظایف اداره‌های کل راه و شهرسازی استان هاست.

وی افزود: تحقق مقررات ملی ساختمان با همکاری وزرات راه و شهرسازی، شهرداری ها و سازمان های نظام مهندسی ساختمان امکان پذیر خواهد بود.

وی استفاده از منابع انسانی با کیفیت جهانی، حذف پارامترهای محدود کننده زمانی و مکانی (اینترنت) و استفاده از ساختارهای راهبردی بین‌المللی را از جمله مشخصات جهانی صنعت ساختمان ذکر کرد.

وی یادآور شد: هدف ساختارهای راهبردی بین‌المللی، برنامه‌ریزی و تنظیم قوانین حرفه‌ای، مشخصات فنی و ارتباطات حقوقی است که زندگی سالم و ایمن افراد جامعه را در شکل دهی ابنیه‌ها و فضاهای شهری فارغ از زمان و مکان تامین می‌کند./

نظر شما