شناسهٔ خبر: 30475 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راه و شهرسازی گلستان خبر داد:

تدوین مطالعات راهبردی احیای بافت تاریخی گرگان

خانه تاریخی شعربافان مدیرکل راه و شهرسازی گلستان از تصویب اجرای مطالعات راهبردی احیای بافت تاریخی گرگان در جلسه کارگروه احیای گذرگاه‌های تاریخی- فرهنگی گرگان خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان گلستان، ابراهیم مبارک‌قدم در گفتگوی خبری با اشاره به اهمیت بافت تاریخی گرگان به‌عنوان نماد هویت فرهنگی و تاریخی افزود: حفظ، احیا و بهسازی محلات قدیمی در گرگان از اولویت‌های کارگروه احیا گذرگاه‌های تاریخی قرار دارد و تصویب و اجرای مطالعه و تدوین و اجرا احیا بافت در همین راستا است.

مدیرکل راه و شهرسازی گلستان ادامه داد: دستگاه‌های عضو کارگروه در راستای وظایف محوله و سازمانی، عملکرد قابل‌توجهی داشته‌اند که می‌توان به تملک، جذب سرمایه‌گذار، احیا و مرمت تکایا و خانه‌های تاریخی در شهرستان گرگان در سال ۹۴ و ۹۵ اشاره نمود.

دبیر ستاد احیای بافت تاریخی استان همچنین از اجرایی شدن مطلوب تفاهم‌نامه مشترک احیا گذرگاه‌های فرهنگی و تاریخی بافت تاریخی گرگان که در فروردین سال ۹۵ تدوین و امضا شده بود، خبر داد و افزود: امسال نیز با پیگیری‌های به عمل آمده تاکنون اقدامات خوبی در این مسیر توسط دستگاه‌های ذی‌ربط در تفاهم‌نامه صورت گرفته که می‌توان به آغاز ۱۳ پروژه بهسازی بناهای تاریخی با اعتبار ۱۶ میلیارد ریال توسط اداره کل راه و شهرسازی استان گلستان، اختصاص ۱۰ میلیارد ریال اعتبار از سوی شهرداری جهت احیا بافت و ۵ میلیارد ریال توسط اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان جهت مرمت ابنیه بافت برنامه‌ریزی ‌شده است.

اعضای کارگروه احیا بافت تاریخی گرگان شامل استانداری گلستان، ادارات کل راه و شهرسازی، میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و شهرداری گرگان می‌شوند.

بافت تاریخی گرگان با وسعت نزدیک به ۱۵۰ هکتار و معادل پنج درصد از مساحت قانونی شهر و دارای سبکی معماری و جزو بافت‌های با ارزش همچون بافت شهرهای یزد، اصفهان و تبریز بوده و وسیع‌ترین بافت تاریخی شمال ایران به شمار می‌رود.

این بافت از سمت شمال غرب و شمال به خیابان ۳۰ متری رسالت، از شرق به خیابان گرگان جدید، میدان وحدت و خیابان پاسداران، از جنوب به خیابان فرد جهان و خیابان ملل تا تقاطع خیابان پاسداران و از سمت غرب به خیابان ایرانشهر (طالقانی)، میدان مازندران و خیابان جمهوری محدود می‌شود.

نظر شما