شناسهٔ خبر: 30524 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

معاون وزیر راه و شهرسازی مطرح کرد:

هواشناسی شهری حلقه مفقوده شهرسازی ایران/ تاکید بر توجه به هواشناسی در ایمنی راه‌ها

داود پرهیزکار رئیس سازمان هواشناسی با بیان اینکه «برای ایجاد شهر یا شهرک باید دما، تعرق و سایر موارد جوی مد نظر قرار گیرد» گفت: به دلیل فقدان هواشناسی شهری در زمان ایجاد شهرها با تاثیر شرایط اقلیمی بر کلان‌شهرها مواجه شده‌ایم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی داود پرهیزکار در یک صد و سی‌و‌سومین جلسه شورای عالی فنی و امور زیربنایی وزارت راه و شهرسازی با اشاره به اهمیت «هواشناسی شهری» و نیاز به این تخصص اظهار داشت: طی سال‌های گذشته به دلیل عدم توجه به مسائل اقلیمی در زمان ایجاد شهرها با تاثیر شرایط اقلیمی بر کلان‌شهرها مواجه شده‌ایم.

وی افزود: به طور مثال ایجاد شهرک‌های صنعتی در کنار شهرهای جدید، و تهیه آب از مسافت دورتر، آلودگی هوا و تهویه طبیعی نیز دچار مشکل شده است و هوای شهر به نوعی با کوچکترین آرامش جوی از شرایط پاک به ناسالم تبدیل می‌شود.

پرهیزکار در ادامه به یکی از شهرک‌های نزدیکی شهر قم اشاره کرد و گفت: مطالعات شهرسازی این شهرک بدون توجه به آب‌ریز و بستر رود انجام شده است و بنا به همین دلایل با ۵ میلیمتر بارش، شهرک دچار آبگرفتگی و تردد دچار مشکل می‌شود.

رئیس سازمان هواشناسی با بیان اینکه «هواشناسی شهری برای کاهش این مسائل تا حداقل ممکن است» خاطرنشان کرد: برای ایجاد شهر یا شهرک باید دما، تعرق و سایر موارد جوی مد نظر قرار گیرد تا مشخص شود در آن شهر یا شهرک چند نفر می‌توانند زندگی طبیعی داشته باشند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با توجه به تعهد ایران در سمینار cop۲۱ مبنی بر کاهش انتشار دی اکسید کربن و جلوگیری از افزایش گرمای کره زمین بیان کرد: کشورهای توسعه یافته جهان از آن سمینار به بعد در طراحی‌های شهرسازی و ساختمان ها ملاک را استفاده حداکثری از شرایط اقلیمی مانند گرمایش، سرمایش و تهویه از فضای ساختمان بنا نهادند.

به گفته وی مجوز بلندمرتبه سازی‌های شهر تهران بدون انجام هیچ گونه مطالعه هواشناسی صادر شده است و به همین خاطر باید در زمینه هواشناسی شهری تخصص وجود داشته باشد.  همچنین توصیه می‌شود هواشناسی در حمل‌ونقل و ایمنی راه‌ها نیز دیده شود. 

نظر شما