شناسهٔ خبر: 30525 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

مشاور وزیر راه و شهرسازی در گفتگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی:

۹۵ درصد روستاییان سال آینده از راه‌‌های آسفالته برخوردار می‌شوند/ تاثیر بلندمدت انتزاع راهداری/ ضرورت تخصیص منابع از سوی مجلس برای نگهداری راه‌ها

سید حسن میرشفیع مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور راه روستایی با اشاره به چشم‌انداز وزارت راه و شهرسازی مبنی بر برخورداری ۹۵ درصد جمعیت روستایی کشور از راه آسفالته تاپایان سال ۹۶ گفت: در صورت روکش آسفالت تنها ۱۵ هزار کیلومتر دیگر، به چشم‌انداز رسیدن به ۱۲۰ هزار کیلومتر راه روستایی آسفالته و در نهایت به هدف تعیین شده خود دست خواهیم یافت.

سید حسین میرشفیع در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با  اشاره به میزان باقیمانده از انجام رویه آسفالت در شبکه راه روستایی کشور اظهار داشت: از مجموع ۲۰۰هزار کیلومتر راه روستایی موجود در کشور تا کنون حدود ۱۰۵ هزار کیلومتر از روی اسفالتی برخوردار است و طبق چشم‌انداز برخورداری ۹۵ درصد جمعیت روستایی کشور از راه‌های آسفالته در طول سال‌های ۹۵ و ۹۶ فقط با اجرای رویه آسفالتی در ۱۵ هزار کیلومتر دیگر سطح برخورداری به ۱۲۰ هزار کیلومتر خواهد رسید.

وی افزود: سال گذشته با بودجه دولتی و همراهی خیرین راه و ترابری ۷ هزار کیلومتر راه‌های روستایی آسفالت شد. اما همچنان شاخص برخورداری جمعیت روستایی در برخی مناطق استان‌هایی مانند آذربایجان غربی، کردستان، خراسان شمالی، هرمزگان و سیستان و بلوچستان حتی کمتر از ۱۰ درصد است.

عضو هیئت مدیره شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل با اشاره به تحول پدید آمده در صنعت قیر و آسفالت بیان کرد: با نگاه مدیریت جدید در وزارتخانه، تولید قیر تحت نظارت مرکز تخقیقات راه، مسکن و شهرسازی انجام می‌شود و کارخانه‌های تولید آسفالت نیز باید گواهینامه فنی اخذ کنند.

معاون ساخت و توسعه آزادراه ها با توجه به اجباری شدن استاندارد IRI در سال جاری تصریح کرد: با اجباری شدن این استاندارد باید علاوه بر رعایت میزان ناهمواری‌ها، ضخامت آسفالت نیز کاهش یابد و برای حفظ رویه آسفالت کیفیت قیر و سنگدانه باید افزایش‌ یابد.

مشاور وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: علی رغم تنگناهای بسیار جدی برای حفاظت جاده‌های موجود حجم کار قابل توجه بود. ضمن تشکر از مجلس شورای اسلامی بابت تصویب جذب ۲ میلیون تن قیر در سال گذشته، در صورت تصویب لایحه مد نظر وزارت راه و شهرسازی امسال نیز ۳ میلیون تن قیر قابل جذب خواهد بود.

میرشفیع با اشاره به انتزاع راهداری از ادارات کل راه و شهرسازی و تشکیل ادرات کل راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای تصریح کرد: تفکیک وظایف راهداری شاید در ابتدا با سختی‌هایی مواجه باشد اما جاده‌ها در بلند مدت به صورت فنی‌تر و با دقت بیشتری حفظ خواهد شد.

عضو هیئت مدیره شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل خاطرنشان کرد: برای نگهداری شبکه راه‌های کشور با ارزشی بیش از ۲۰۰ هزار میلیارد تومان باید حد اقل ۸ هزار میلیارد تومان در سال هزینه کرد. لذا مجلس شورای اسلامی باید در خصوص تخصیص منابع در مجلس فکری شود.

معاون ساخت و توسعه آزادراه های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل یادآور شد: امسال بیش از ۵۰۰ کیلومتر از آزادراه‌های کشور که بنابر مشکلات قراردادی چندین سال روکش آسفالت نشده بود با ریسک مدیریتی از سوی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و شرکت ساخت توسط بخش خصوصی انجام شد.

نظر شما