شناسهٔ خبر: 3055 - سرویس شرکت‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل دفتر مشارکت‌ها و جذب سرمایه‌گذاری وزارت راه و شهرسازی مطرح کرد:

تشریح برتری‌های خرید اوراق مشارکت به سپرده‌گذاری بانکی/ سود علی‌الحساب ۲۲ درصد سود حداقلی است

مقداد رحیمیان مدیرکل دفتر مشارکت‌ها و جذب سرمایه‌گذاری وزارت راه و شهرسازی گفت: مهم‌ترین مزیت خرید اوراق مشارکت نسبت به سرمایه‌گذاری در بازارهای سهام، ارز، طلا و مسکن، ریسک بسیار پایین و نزدیک به صفر آن است،

مقداد رحیمیان در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با اشاره به آغاز فروش ۵۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت برای توسعه پروژه‌های آزادراهی زیر نظر شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور گفت: فروش این اوراق در سررسید چهار ساله و با سود علی‌الحساب ۲۲ درصد از روز دوشنبه ۸ دی در شعب منتخب بانک تجارت در سراسر کشور آغاز شد. این اوراق در شعب بانک عامل و فرابورس ایران قابل معامله هستند.

مدیرکل دفتر مشارکت‌ها و جذب سرمایه‌گذاری وزارت راه و شهرسازی یکی از راه‌های تأمین مالی پروژه‌های عمرانی وزارت راه و شهرسازی را انتشار اوراق مشارکت اعلام و اظهار کرد: خرید اوراق مشارکت کمترین ریسک را برای مردم و خریداران این اوراق دارد؛ چراکه اصل و سود سپرده‌های مردم از سوی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی تضمین شده است.

برتری‌های خرید اوراق مشارکت نسبت به سپرده‌گذاری بانکی و انواع دیگر سرمایه‌گذاری

رحیمیان با بیان اینکه مهم‌ترین مزیت خرید اوراق مشارکت نسبت به سرمایه‌گذاری در بازارهای سهام، ارز، طلا و مسکن، ریسک بسیار پایین و نزدیک به صفر آن است، ادامه داد:‌ اوراق مشاركت و سپرده‌هاي بانكي در بازار پولي كشور رقيب يكديگر در جذب منابع مالي خرد هستند. سپرده‌هاي بانکی و اوراق مشاركت هر دو از ضریب ریسک بسیار پایینی برخوردارند به نحوي‌كه سرمايه‌گذار از يك سود حداقلي مطمئن برخوردار خواهد بود. هم‌چنين نرخ بهره اوراق مشاركت و سود سپرده‌هاي بانكي توسط شوراي پول و اعتبار تعيين مي‌شود. بدين ترتيب آنچه هر يك از اين دو نوع ابزار را جذاب‌تر مي‌کند، نرخ شكست سود، دوره پرداخت سود و قدرت نقدشوندگي آن‌هاست كه اين قابليت‌ها در اوراق مشاركت به‌وضوح پيش‌بيني شده‌است. دارندگان اوراق مشارکت مي‌توانند در هر زمانی که بخواهند اوراق را به بانک عامل مسترد کرده یا در فرابورس به فروش برساند و اصل سرمایه خود را با همان نرخ سود مندرج در اوراق و بر اساس شرايط بازار اوراق در فرابورس دريافت کنند. 

وی با بیان اینکه فروش اوراق مشارکت در ذیل قانون «مشارکت‌های انتفاعی ـ عمرانی دولت» منتشر می‌شود، خاطرنشان کرد: فروش اوراق مشارکت بر اساس این قانون تنها به طرح‌های انتفاعی و سود ده تعلق می‌گیرد؛ از آنجایی که معمولا طرح‌های عمرانی انتفاعی و سودآور وزارت راه و شهرسازی بیشتر شامل ساخت آزادراه‌هاست بنابراین سود خوبی نصیب سپرده‌گذاران می‌شود و آنچه به عنوان سود علی‌الحساب (۲۲ درصد) ذکر شده، سود حداقلی است که با پیشرفت پروژه و سودآور بودن آن، سود بیشتری (علاوه بر سود علی‌الحساب) به سپرده‌گذاران تخصیص می‌یابد.

مدیرکل دفتر مشارکت‌ها و جذب سرمایه‌گذاری وزارت راه و شهرسازی با اشاره به اهمیت توسعه آزادراه‌های کشور به پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گفت: آزادراه‌ها معمولا زمانی احداث می‌شوند که جاده اصلی کشش ترافیک فعلی را ندارند که این امر، مزایای فراوانی با خود به همراه دارد.

وی ادامه داد: ایمن بودن مسیر، مهم‌ترین مزیت آزادراه‌هاست؛ بر اساس آمار منتشره تلفات جاده‌ای در آزادراه‌ها تا ۹۰ درصد کمتر از جاده‌های معمولی است؛ کوتاه‌تر شدن مسیر نیز از دیگر مزایای ساخت آزادراه است؛ گاه یک آزادراه ۷۰ تا ۱۰۰ کیلومتر از جاده اصلی موجود کوتاه‌تر می‌شود؛ کاهش استهلاک خودرو و مصرف سوخت نیز از دیگر مزایای ساخت آزادراه‌هاست؛ به این مزایای اختصاصی، مزایای عمومی دیگری همچون افزایش اشتغال‌زایی در هر منطقه، افزایش رونق کسب و کار مردم، افزایش ترانزیت جاده‌ای و در نتیجه افزایش درآمدهای دولت، درگیر شدن بخش زیادی از صنایع مانند صنعت نفت، کارخانه‌های ساخت قیر و آسفالت، صنایع ساخت و نگهداری ماشین‌آلات راه‌سازی، افزایش حمل و نقل خودروهای سبک و سنگین و ... همگی از مزایای اصلی و جنبی توسعه آزادراه‌ها به شمار می‌روند.

پروژه‌های ویژه‌ای که درآمد فروش اوراق مشارکت در آنها صرف می‌شود

رحیمیان برخی پروژه‌هایی که درآمدهای حاصل از فروش اوراق مشارکت ممکن است به آنها تعلق بگیرد را ذکر کرد و گفت: هنوز به صورت قطعی معلوم نیست درآمد حاصل از فروش اوراق مشارکت در ساخت کدام آزادراه‌ها هزینه شود؛ اما آنچه مسلم است چند پروژه ویژه و حیاتی برای کشور و وزارت راه و شهرسازی در دست ساخت است که آزادراه قم مشهد (حرم تا حرم) مهم‌ترین آنهاست.

وی ادامه داد:‌ بخشی از این آزادراه ۸۵۰ کیلومتری در قالب آزادراه قم گرمسار به طول ۱۲۰ تا ۱۵۰ کیلومتر تکمیل شده و بقیه آن نیز به مرور با اتصال گرمسار به سمنان و سپس مشهد در سال‌های آینده تکمیل می‌شود. در صورت تکمیل آزادراه حرم تا حرم، بسیاری از هرینه‌های فعلی کشور در بخش جابه‌جایی بار و مسافر و همچنین تلفات جاده‌ای این مسیر با حذف محور تهران از مسیر ساکنان مناطق مرکزی و غرب کشور به مشهد، کاهش می‌یابد.

مدیرکل دفتر مشارکت‌ها و جذب سرمایه‌گذاری وزارت راه و شهرسازی، سایر آزادراه‌های اولویت‌دار این وزارت را نام برد و پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گفت: تکمیل کنارگذر غرب اصفهان و آزادراه‌های زنجان تبریز، تبریز ارومیه، ساوه همدان و قزوین رشت و نیز احداث آزادراه‌های اراک خرم‌آباد و مراغه هشترود، اولویت‌دارترین پروژه‌های مورد نظر وزارت راه و شهرسازی است.

وی تأکید کرد: احداث آزادراه‌های اندیمشک اهواز و شیراز بوشهر و نیز تکمیل آزادراه منجیل رودبار از دیگر طرح‌های عمرانی (آزادراهی) مهم برای وزارت راه و شهرسازی است.

هزینه ساخت آزادراه و نحوه مشارکت بخش خصوصی

رحیمیان با بیان اینکه ساخت یک آزادراه ۱۲ کیلومتری (مثل تهران پردیس) در یک بازه ۴ تا ۵ ساله، ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیارد تومان هزینه دارد که قطعا از توان بودجه عمرانی کشور خارج است، اظهار کرد: ناگزیر از استفاده از توان بخش خصوصی و مردم برای تکمیل پروژه‌های عمرانی هستیم زیرا بخش دولتی ممکن است کاری که بخش خصوصی در ۳ تا ۴ سال انجام می دهد، در عرض ۱۰ تا ۱۲ سال به اتمام برساند؛ همچنین به دلیل بهره‌برداری ۲۰ ساله و نگهداری جاده از سوی بخش خصوصی، این بخش برای کاهش هزینه‌های خود، جاده را با بهترین کیفیت و آخرین تکنولوژی می‌سازد که در نتیجه مردم از خدمات بهتری از جاده به عنوان یک کالای عمومی بهره می‌برند.

استهلاک سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در آزادراه‌ها از طریق دریافت عوارض

وی ادامه داد: زمانی که هزینه‌های ساخت یک پروژه (مانند آزادراه) زیاد می‌شود، دولت تصمیم به استفاده از آورده بخش خصوصی و آورده مردم از طریق فروش اوراق مشارکت به انضمام سرمایه دولت می‌گیرد. استهلاک هزینه‌ها نیز از طریق دریافت «عوارض جاده‌ای» انجام می‌شود که اگر کل هزینه‌های پروژه بر میزان تردد خودروها در یک بازه زمانی مشخص تقسیم شود، عددی که به دست می‌آید، مبلغ عوارض است. این مبلغ در خصوص آزادراه تهران پردیس به ۴هزار و ۵۰۰ تا ۶هزار تومان می‌رسید اما از آنجایی که مردم توان پرداخت این مبلغ را ندارند، دولت سهم خود در سرمایه‌گذاری پروژه را افزایش داده و در انتها نیز برای سرمایه‌گذاری خود سودی طلب نمی‌کند تا مبلغ عوارض کاهش محسوسی یابد؛ اما هر چه از عوارض به دست می‌آید، به بخش خصوصی داده می‌شود تا بتواند اصل و سود سرمایه خود در ساخت و نگهداری آزادراه را در بازه زمانی مشخص شده مستهلک کند./

/

نظر شما