شناسهٔ خبر: 30598 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ملایر خبر داد:

تجهیز ۹۰ درصد اتوبوس‌های بین‌شهری ملایر استان همدان به سامانه سپهتن

جواد نگاه داری مسئول اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ملایر استان همدان از تجهیز ۹۰ درصد اتوبوس‌های بین‌شهری ملایر به سامانه سپهتن به منظور ارتقای ایمنی و نظارت دقیق بر عملکرد ناوگان مسافربری خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان همدان، جواد نگاهداری مسئول اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ملایر با اعلام این خبر که ۹۰ درصد اتوبوس‌های مسافربری شهرستان ملایر معادل ۴۱ دستگاه اتوبوس به این سامانه مجهز شدند، اظهار کرد: ۱۰۰ درصد اتوبوس‌های بین‌شهری این شهرستان تا پایان ماه جاری به این سامانه مجهز خواهند شد.

وی اظهار کرد: کنترل عملکرد ناوگان حمل و نقل مسافربری از دغدغه‌های مسئولان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای بوده و در سال‌های اخیر سیستم‌های متعددی به منظور ارتقاء ایمنی راه‌ها طراحی و اجرا شده است.

نگاهداری با بیان اینکه ایمنی راه‌ها و جاده‌های کشور نقش بسزایی در امنیت و آسایش مردم دارد، افزود: در طی سال‌های اخیر در جهت افزایش ایمنی راه‌ها دوربین‌های کنترل سرعت، سامانه‌های تردد شمار، تابلوهای هشدار و اطلاع‌رسانی و سامانه کنترل سرعت برای ناوگان اتوبوس‌های مسافربری عمومی مطرح و حتی اجرا شده است.

وی تصریح کرد: این سامانه با نصب دستگاه مخصوص داخل ناوگان حمل‌ونقل عمومی مانند اتوبوس‌ها، کامیون‌ها و مینی‌بوس‌ها با هدف برقراری ارتباط پایدار با خودرو، فعال می‌شود که مجهز به دریافت کننده امواج ماهواره‌ای ردیابی است و از این طریق موقعیت و سرعت خودرو محاسبه می‌شود.

مسئول اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ملایر گفت: از مزیت‌های دستگاه سپهتن، عدم لزوم مراجعه راننده به پلیس‌راه به‌صورت فیزیکی و جلوگیری از اتلاف زمان راننده و مسافران، اعمال محدودیت‌های زمانی و سرعتی به‌صورت دقیق بر راننده در هنگام رانندگی است.

وی ایجاد زیرساخت مناسب جهت شناسایی رانندگان متخلف و اعمال قانون به‌صورت کاملاً مشخص در زمان مناسب، ارائه گزارش‌های آنلاین به شرکت‌های مسافربری جهت کنترل دقیق و لحظه به لحظه ناوگان خودرویی از دیگر مزایای این طرح دانست.

نگاهداری با بیان اینکه تمام اطلاعات خودرو از قبیل مشخصات راننده، تخلفات، سرعت مجاز به وسیله سامانه هوشمند سپهتن ارزیابی می‌شود، افزود: یک دوربین مجهز به سنسور بالای سر راننده نصب شده است و تمام حرکات خطرساز از سوی راننده را ضبط می‌کند

وی افزود: تاکنون جلساتی با مدیران شرکت‌های مسافربری شهرستان ملایر و رانندگان تحت پوشش با حضور انجمن صنفی شرکت‌های مسافربری و نماینده پلیس‌راه استان و پلیس‌راه جوکار به منظور افزایش ایمنی و کنترل عملکرد ناوگان حمل و نقل بار و مسافر  تشکیل شده است.

رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ملایر با بیان اینکه هماهنگی‌های لازم جهت مانیتورینگ و کنترل سامانه با پلیس‌راه صورت گرفته است، تصریح کرد: همچنین کلاس‌های آموزشی برای رانندگان به جهت نصب دستگاه سپهتن توسط این اداره برگزار شده است.

نظر شما