شناسهٔ خبر: 30622 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

نماینده دفتر مطالعات کاربردی و امور ترویجی شرکت عمران و بهسازی شهری ایران:

مشارکت سمن‌ها از اساسی‌ترین راهکارهای معرفی اهداف بازآفرینی شهری

بافت فرسوده نماینده دفتر مطالعات کاربردی و امور ترویجی شرکت عمران و بهسازی شهری ایران گفت: با توجه به دسته‌بندی سند بازآفرینی شهری محدوده‌های تاریخی با کاربری ناهمگون به‌عنوان محلات هدف، این طرح مورد بازآفرینی قرار خواهند گرفت.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان قزوین، مهرناز عطاران نماینده دفتر مطالعات کاربردی و امور ترویجی شرکت عمران و بهسازی شهری ایران با ارائه توضیحاتی در خصوص بازآفرینی شهری گفت: با توجه به وجود گونه‌های متفاوت از بافت‌ها در بافت‌های فرسوده و محلات ناکارآمد شهری با مسائل و چالش‌های مختلفی که نیازمند اقدامات متفاوت بودند، ضرورت وجود سندی یکپارچه که تمامی محدوده‌های نابسامان شهری را در مقیاس ملی و محلی پوشش دهد دیده می‌شد.

عطاران عنوان کرد: سند ملی راهبردی احیا، بهسازی، نوسازی و توانمندسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری بنا به پیشنهاد مشترک وزارتخانه‌های راه و شهرسازی، کشور، سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری و شورای عالی استان‌ها و به استناد ماده ۱۶ قانون حمایت از احیا، بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری، مصوب شد.

وی در خصوص اهداف کلان بازآفرینی شهری پایدار گفت: تحقق حکمروایی شهری در راستای احیا و ارتقای انسجام اجتماعی ساکنان محله‌ها و محدوده‌های هدف در این برنامه از مهم‌ترین اهداف این طرح است.

نماینده شرکت عمران بهسازی شهری ایران تصریح کرد: کاهش فقر شهری با رویکرد توانمندسازی ساکنان محدوده‌های هدف و پیش‌گیری از بازتولید فقر در این محدوده‌ها، ارتقای هویت و منزلت مکانی و حفاظت از ارزش‌ها در محدوده‌ها و محله‌های هدف و ارتقاء تاب‌آوری شهری، تجهیز و مقاوم‌سازی محدوده‌های هدف در مواجهه با سوانح و بلایا نیز از دیگر اهداف این برنامه است.

خانم عطاران با بیان اینکه بر اساس سند جدید دسته‌بندی دوباره‌ای در خصوص محدوده‌ها و محله‌های هدف انجام می‌شود، اظهار کرد: این‌گونه بندی بافت‌های هدف شامل محدودهٔ تاریخی شهرها، پهنه‌های نابسامان میانی که حاصل ساخت‌وسازهای دهه‌های اخیر هستند، پهنه‌های شهری با پیشینه روستایی که در اثر گسترش بی‌رویه در عرصهٔ کنونی شهری ادغام شده‌اند، سکونتگاه‌های غیررسمی و محدوده‌هایی با کاربری ناهمگون شهری است.

نماینده شرکت عمران بهسازی در ادامه با اشاره به لزوم همکاری و مشارکت سازمان‌های مردم‌نهاد در این طرح بیان کرد: با شناخت اهداف و مأموریت‌های مشترک به‌منظور همیاری دوجانبه، همپوشانی فعالیت بسیاری از سمن‌ها با شرکت و به عبارتی بازآفرینی شهری پایدار نیز بیشتر خواهد شد.

عطاران در پایان افزود: این همکاری و مشارکت موجب استقبال از تعریف پروژه‌های مشترک توانمندسازی در قالب شبکه‌های همکاری و استقبال از دریافت گزارش‌های مستند فعالیت‌های سمن‌ها به‌منظور چاپ کتابچه‌های آموزه‌های بازآفرینی شهری پایدار و ترویج آن در بدنه مدیریت شهری خواهد شد.

نظر شما