شناسهٔ خبر: 3065 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

آخوندی در ديدار وزیر حمل و نقل عراق مطرح کرد:

آمادگي ايران و عراق برای اتصال ريلی/ امکان اتصال ریلی ایران و عراق با احداث 32 کیلومتر ریل در خاک عراق

دیدار وزیر راه عراق با وزیر راه و شهرسازی وزير راه و شهرسازي در ديدار با وزير حمل و نقل عراق ضمن ابراز خرسندي از آمادگي عراق براي اتصال ريلي از مرز شلمچه بر لزوم برنامه‌ريزي عملياتي براي اجرايي كردن شبكه راه آهن ايران ـ عراق و انتقال زائران ايراني عتبات عاليات از طريق راه‌آهن در آينده تأكيد كرد.

به گزارش پايگاه خبری وزارت راه و شهرسازي، عباس آخوندي شامگاه روز گذشته (دوشنبه 8 دی) در ديدار و مذاكره با «باقر جبر الزبيدي» وزير حمل و نقل عراق در محل وزارت راه و شهرسازی اظهار کرد: براي اتصال ريلي ايران و عراق از مرز شلمچه فقط به احداث ۳۲ كيلومتر خط ريلي در خاك عراق به منظور وصل شدن به راه‌آهن بصره نياز داريم كه امكان ارتباط با بغداد، كربلا، كاظمين و شمال عراق از طريق راه‌آهن برقرار مي‌شود که با اين شبكه ريلي، مسافران عراقي مي‌توانند به مناطق مختلف ايران سفر كنند.

وزير راه و شهرسازي ادامه داد: شبكه راه‌آهن ايران به شبكه‌هاي آسياي مركزي و از آنجا به شبكه راه‌آهن چين و روسيه متصل است و اگر ۳۲ كيلومتر راه‌آهن شلمچه تا بصره ساخته شود عراق مي‌تواند كالا و مسافر تا روسيه و چين از طريق شبكه ريلي ايران جا‌به‌جا كند.

آخوندي افزود: بعد از برگزاری مراسم اربعين حسینی (ع)، دولت ايران مصوب كرد كه بخشي از زائران ايراني عتبات از طريق راه‌آهن جابه‌جا شوند كه مسيرهايي را از جمله اتصال ريلي از مرز خسروي به خانقين (در عراق) و از نقده در آذربايجان غربي به خطوط ريلي عراق و سپس اتصال به سوريه و رسيدن به بندر لاذقيه متصور است كه به دلايل امنيتي اين اتصال ريلي قابل انجام نيست.

آخوندي خاطرنشان كرد: راهبرد وزارت راه و شهرسازي اتصال حمل و نقلي با تمام كشورهاي همسايه است و ايران آمادگي دارد در تمام شقوق حمل ونقل روابط خود را با عراق توسه دهد و تمام پايانه‌هاي مرزي در مرز عراق در حال ارتقا و توسعه هستند.

وي اظهار اميدواري كرد كه در سفر هيئت عراقي تا روز چهارشنبه اين هفته كه روز پاياني سفر این هيئت است، برنامه عملياتي اتصال ريلي ايران و عراق از مرز شلمچه تدوين و به توافق دو طرف برسد.

وزير راه و شهرسازي در ديدار دو ساعته و نيم خود با هيئت عراقي در خصوص تعيين ظرفيت پايانه‌هاي مرزي، توافق نهايي براي لايروبي اروندرود براي فراهم شدن امكان تردد كشتي‌ها با ظرفيت ۱۲هزار تن، استفاده از بندر امام خميني (ره) براي تخليه و بارگيري كشتي‌هاي ۵۰هزار تني حامل محموله‌هاي عراق و انتقال مجدد به بصره و لزوم امضاي نهايي توافق‌نامه‌هاي نهايي در حوزه‌هاي مختلف حمل و نقل به بحث و تبادل نظر پرداخت.

تدوين برنامه‌ريزي عملياتي اتصال ريلي از مرز شلمچه

بنابراين گزارش در اين ديدار باقر جبر الزبيدي وزير حمل و نقل عراق با تاكيد بر راهبرد دولت جديد عراق براي گسترش و توسعه روابط با همسايگان يادآور شد: با توجه به مرز مشترك ۱۴۵۰ كيلومتري ايران و عراق و روابط ديرينه و مستحكم دو طرف، اولين سفر خارجي را به ايران داشتيم.

وي يادآور شد: اتصال ريلي دو كشور نقش مهمي در ارتباط كشور به ويژه انتقال زائران براي سفر به عتبات و متقابلا انتقال زائران عراقي به مشهد دارد و در اين سفر با توجه به همراهي مديران بخش‌هاي مختلف حمل و نقل اعم از ريلي، هوايي و بندري اميدواريم به نتايج مثبتي دست يابيم.

وي خطاب به «سلام جبر سلوم» مدير كل شركت عمومي راه‌آهن عراق كه در اين ديدار حاضر بود دستور داد تا در نشست كارشناسي با محسن پورسيدآقايي معاون وزير راه و شهرسازی و مدير عامل شركت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در روزهاي سه‌شنبه و چهارشنبه اين هفته (نهم و دهم دي ماه) به تدوين برنامه‌ريزي عملياتي اتصال ريلي از مرز شلمچه بپردازند.

جبر الزبيدي ادامه داد: عبور هواپيماهاي عراقي از فضاي ايران، افزايش پروازهاي عراق به ايران و اعلام آمادگي براي حضور شركت‌هاي ايراني در تعميق خور زبير و احداث بندر جديد در اين منطقه از موارد مورد توجه در اين سفر است.

وزير حمل و نقل عراق روز دوشنبه به همراه «عمران راضي ثاني» مدير كل شركت عمومي بنادر، سلام جبر سلوم مديركل شركت عمومي راه‌آهن، «سعد مهدي سعيد» مدير كل شركت هواپيمايي كشوري، «حسن بوهان حاشوش» مدير كل اداره معاهدات و مجوزها و «مصطفي شامل احمد» مدیر بخش تجاري شركت عمومي هواپيمايي به دعوت وزير راه و شهرسازي كشورمان وارد تهران شدند و طي دو روز با مقامات ايراني ديدار و مذاكره خواهند داشت./

نظر شما