شناسهٔ خبر: 30678 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

پایتخت‌نشینان سم استنشاق می‌کنند/ هوای مرکز ایران مرز هشدار را رد کرد/ پاس‌کاری رسیدگی به وضعیت آلودگی هوا میان مسئولان مرتبط

آلودگی هوای تهران در حالی پایتخت‌نشینان سم استنشاق می‌کنند و جان آنها به مخاطره افتاده است که گفته می‌شود مسئولان و سازمان‌های مرتبط باز هم بدون اتخاذ راهکاری جدید برای بهبود وضعیت هوا در حال پاس کاری موضوع میان خود هستند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، روز گذشته شاخص کیفیت هوای شهر تهران پس از پشت سر گذاشتن چهار روز ناسالم برای گروه‌های حساس، از مرز ۱۵۰ واحد گذشت و وضعیت قرمز بر هوای شهر تهران حاکم شد. به این ترتیب کیفیت هوای تهران از دیروز برای همه اقشار جامعه در شرایط ناسالم قرار گرفت و تهرانی‌ها آلوده‌ترین روز امسال را تجربه کردند.

دنیای‌اقتصاد در همین رابطه نوشت: شرکت کنترل کیفیت هوای تهران نیز به پایتخت‌نشینان توصیه کرد از تردد غیرضروری در سطح شهر و فعالیت فیزیکی در فضای بیرون از خانه خودداری کنند. زنگ ورزش مدارس سراسر تهران هم از دیروز به مدت دو روز تعطیل اعلام شد تا از قرار گرفتن کودکان و نوجوانان به‌عنوان گروه‌های حساس جامعه در معرض آلودگی هوا جلوگیری شود.

موج آلودگی هوا که در نیمه دوم هر سال با سردتر شدن هوا در پایتخت شدت می‌گیرد، امسال نیز از ابتدای آبان‌ماه خود را نشان داد به نحوی که طی ۲۳ روز سپری شده از این ماه کیفیت هوای تهران ۱۱ روز «ناسالم برای گروه‌های حساس جامعه» با شاخص ۱۰۱ تا ۱۵۰ واحد را تجربه کرد و روز گذشته هم میانگین غلظت ذرات معلق با قطر کوچک‌تر از ۵/ ۲ میکرون به ۱۵۶‌واحد رسید و هوا برای عموم شهروندان «ناسالم» شد. آلوده‌ترین نقاط پایتخت روز گذشته به ترتیب منطقه چهار در منتهی الیه شرقی و پس از آن شهرری (منطقه ۲۰) بوده است که غلظت ذرات سمی کوچک‌تر از ۵/ ۲ میکرون در آنها ۲۳۲ و ۱۹۹ واحد بوده است.

اما در حالی که پیش‌بینی هواشناسی از احتمال افزایش آلودگی و بروز پدیده «وارونگی هوا» با سردتر شدن دمای هوا طی روزهای آتی حکایت دارد، مسوولان مدیریت شهری و دولت بدون اتخاذ ابتکار عمل یا راهکار جدید و حتی بدون اعتنا به پیشنهادهای کارشناسان برای مهار کاهش آلودگی هوا، صرفا به تصمیمات تکراری و غیرموثر هر ساله بسنده کرده‌اند. تعطیلی زنگ ورزش مدارس و توصیه به شهروندان برای خودداری از تردد غیرضروری در شهر نیز نشانه ناتوانی دولت و مدیریت شهری در حل آلودگی هوا و صرفا به منزله پاک کردن صورت مساله اصلی یعنی جلوگیری از آلودگی هوا است.

بازگشت دوباره آلودگی هوا به تهران باز هم بدون اتخاذ راهکار جدید صورت گرفته و مسوولان مرتبط در حال پاس‌کاری موضوع میان خود هستند. علی مطهری، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در نشست علنی روز گذشته با اشاره به قرار گرفتن آلودگی هوای پایتخت در وضعیت «هشدار»، خواستار تشکیل کارگروه ملی آلودگی هوا برای رسیدگی به تکرار این وضعیت در سال جاری شد. مطهری با طرح یک پیشنهاد تکراری و غیرموثر، خواستار اجرای طرح زوج و فرد از در منازل تا پایان آذرماه شد. این پیشنهاد در کنار تعلیق فعالیت معادن شن و ماسه، تعطیلی زنگ ورزش مدارس و احتمالا تعطیلی مدارس در صورت استمرار افزایش غلظت ذرات معلق کمتر از ۵/ ۲ میکرون به‌عنوان آلاینده اصلی هوای تهران در روزهای پیش‌رو، جزو راهکارهایی است که ناکارآمدی آنها در سال‌های گذشته هم به اثبات رسیده است اما گویا عزمی برای چاره‌جویی موثردر دولت و شهرداری وجود ندارد. اعضای شورای شهر که خود مسوولیت برنامه‌ریزی اجرایی شهرداری را بر عهده دارند به جای ایفای نقش در نقش مطالبه‌گر ظاهر می‌شوند؛ مجلسی‌ها پیشنهادهای تکراری و بی‌فایده نظیر زوج‌وفرد سراسری را مطرح می‌کنند و شهرداری هم به بهانه اینکه متولی اصلی این حوزه نیست، به بی‌عملی همیشگی مبتلا است.

در این میان سازمان حفاظت محیط زیست به‌عنوان متولی ستاد آلودگی هوا و دبیر کارگروه ملی بررسی کاهش ساعات و ایام کاری و تحصیلی که چندماهی از شروع فعالیتش می‌گذرد، طرح تعطیلات دو هفته‌ای پاییزی را که پیشنهاد آن را چندی پیش مطرح کرد به‌طور جدی دنبال نمی‌کند و فصل آلودگی هوا روز گذشته در حالی آغاز شد که هیچ خبری از طرح‌های در دست بررسی یا مصوبات این کارگروه برای سال جاری منتشر نشده است. به این ترتیب در حال حاضر سرنوشت نسخه اولیه طرح مدیریت تقاضای سفر که قرار بود به‌عنوان راهکار کنترل آلودگی هوا در نیمه دوم سال از پاییز امسال در قالب ایده تعطیلی دو هفته‌ای مدارس عملیاتی شود، همچنان نامشخص است. این در حالی است که کارشناسان معتقدند افزایش تعطیلات هفتگی به دو روز راه حل موثری است که مغفول مانده است. /

نظر شما