شناسهٔ خبر: 30685 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

جزئیات آخرین تحولات و تغییرات تسهیلات ملکی؛

افزایش سقف وام مسکن جوانان به ۱۱۰ میلیون تومان/ دوره بازپرداخت وام مسکن،‌۲۰ ساله شد

بانک مسکن تازه ترین تغییرات تسهیلات ملکی در حالی رخ داده است که گفته می‌شود سقف وام مسکن جوانان با ٣٠ میلیون تومان افزایش به ١١٠‌میلیون تومان و دوره بازپرداخت وام به ٢٠‌سال افزایش یافته است. همچنین، سود وام مسکن جوانان و مسکن یکمی‌ها به ٩‌درصد کاهش پیدا کرد که سودهای جدید از دو روز پیش اعمال شده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سقف وام مسکن جوانان از ٧٠‌میلیون تومان به ١١٠‌میلیون تومان افزایش پیدا کرد. بر این اساس صاحبان سپرده‌های ٥ساله صندوق جوانان بانک مسکن می‌توانند حداکثر ٦٠‌میلیون تومان و صاحبان سپرده ١٠ساله می‌توانند تا سقف ٨٥‌میلیون تومان وام دریافت کنند. این درحالی است که صاحبان سپرده‌های ١٥ساله می‌توانند حداکثر ١١٠‌میلیون تومان وام مسکن بگیرند. علاوه بر این دوره بازپرداخت وام مسکن از ١٢‌سال به ٢٠‌سال رسیده است و سود این وام به ٩‌درصد کاهش داشته است. این موضوع درحالی رخ می‌دهد که سقف وام مسکن و کاهش نرخ سود این تسهیلات در دولت یازدهم برای چندمین‌بار است که جابه‌جا می‌شود تا قدرت خریداران در بازار به رکود نشسته مسکن افزایش پیدا کند.

شهروند در گفتگو با یکی از روسای شعب بانک مسکن نوشت: بالاخره پس از مدت‌ها بحث و رایزنی درباره افزایش تسهیلات مسکن، سقف وام مسکن جوانان به ١١٠‌میلیون تومان رسید. البته این موضوع از هفته گذشته نهایی و دیروز رسانه‌ای شد. او ادامه می‌دهد: باید به این نکته تأکید کنم که ١١٠‌میلیون رقمی است که به ساکنان تهران و سایر کلانشهرها تعلق می‌گیرد و برای شهرهای کوچکتر سقف تسهیلات ١٠٠ و ٩٠‌میلیون تومان در نظر گرفته شده است.

سپرده‌گذاران قدیمی‌تر مشمول شرایط تازه می‌شوند

رئیس یکی از شعب بانک مسکن همچنین توضیح می‌دهد: تمامی کسانی هم که پیش از تصویب این قانون سپرده‌گذاری کرده‌ا‌ند، مشمول این قانون تازه می‌شوند. البته در مورد نرخ سود تسهیلات استثنا وجود دارد و براساس مصوبه جدید بانک مسکن، قراردادهای تسهیلاتی حساب‌های پس‌انداز جوانان که از تاریخ ۲۲ آبان‌ماه منعقد و ثبت قطعی قرارداد می‌شوند، مشمول نرخ سود ۹‌درصد هستند.

او ادامه می‌دهد: پیش از این سود بازپرداخت این وام‌ ١١‌درصد بوده است که درحال حاضر و برای سپرده‌های جدید به ٩‌درصد کاهش پیدا کرده است.

این کارشناس بانکی تأکید می‌کند: افراد برای افتتاح حساب پس‌انداز جوانان محدودیت سپرده‌ای ندارند و کسانی که در‌ سال‌جاری با حداقل ٣٠‌هزار تومان سپرده خود را افتتاح کنند و سپرده خود را به تدریج زیادتر کنند، می‌توانند حداقل بعد از ٥‌سال و حداکثر پس از ١٥سال، ١١٠‌میلیون تومان وام دریافت کنند.   گفتنی است، این بانک در شهریورماه هم نرخ سود صندوق پس‌انداز مسکن یکم را از ۱۱‌درصد به ۹.۵ و ۸‌درصد کاهش داد و کاهش سود مسکن یکم تا ٨ و ٩,٥‌درصد موضوع دیگری است که این روزها مطرح است و بنا به اعلام این رئیس شعبه، ٨‌درصد برای بافت‌های فرسوده و ٩.٥ درصد برای سایر بافت‌های شهری در نظر گرفته شده است. گفتنی است، او سهم کاهش سود اوراق تسهیلات مسکن را از این تغییرات تازه، صفر اعلام کرده و می‌گوید هیچ تغییری در کاهش سود یا شرایط تسهیلات رخ نداده است.

او همچنین ادامه می‌دهد: کاهش سود وام مسکن شامل افرادی که قبلا وام دریافت کرده‌اند و همچنان مشمول بازپرداخت آن هستند، نمی‌شود و این افراد باید سود وام خود را مطابق با قراردادهای قبلی بپردازند.

اقساط وام‌های ٥٤ تا ٦٠ میلیونی در پایان‌ سال پنجم

بعد از افزایش سقف اغلب وام‌های خرید مسکن در یکی، دو ‌سال گذشته، این‌بار وام مسکن جوانان افزایش یافت و همزمان با کاهش نرخ سود از ١١ به ٩‌درصد و افزایش دوره بازپرداخت به حداکثر ٢٠‌سال همراه شد. حساب پس‌انداز مسکن جوانان نوعی برنامه‌ریزی بلندمدت برای خانه‌دار شدن افراد است که متقاضیان می‌توانند با واریز مبالغ به صورت ماهانه یا یک‌جا حداقل پس از ٥‌سال و حداکثر بعد از ۱۵‌سال نسبت به دریافت تسهیلات خرید و احداث مسکن اقدام کنند. براساس تازه‌ترین مصوبات بانک مسکن که البته بدون نیاز به مصوبه شورای پول و اعتبار بوده، سقف تسهیلات پرداختی به جوانان در سه سطح افزایش یافته است.

براساس مصوبه هیأت‌مدیره بانک مسکن، سقف تسهیلات حساب پس‌انداز مسکن جوانان برای حساب‌های افتتاح شده در‌ سال ٩٥ در پایان ‌سال پنجم برای متقاضیان تهرانی تا ۶۰‌میلیون تومان، برای شهرهای بزرگ (کرج، مشهد، تبریز، اصفهان، اهواز، قم و شیراز) به ۵۷‌میلیون تومان و در سایر شهرها به ۵۴‌میلیون تومان افزایش یافته است.

اما با تغییر سقف تسهیلات قابل اعطا در حساب پس‌انداز جوانان و همچنین کاهش ٢درصدی نرخ سود، میزان اقساط و همچنین سود مجموع در پایان دوره نیز دستخوش تغییر خواهد شد. گرچه زمان بازپرداخت تسهیلات تا ٢٠‌سال افزایش یافته، اما اگر متقاضی عرف ١٢ساله را انتخاب کند، آنگاه به روش بازپرداخت ساده و با سود ٩‌درصدی متقاضیان تهرانی که در پایان ‌سال پنجم افتتاح حساب وام ٦٠ میلیونی دریافت می‌کنند، باید ماهانه ۶۸۰‌هزار تومان قسط و در مجموع ۳۸‌میلیون تومان سود به بانک مسکن برگردانند.

همچنین وام ۵۷ میلیونی شهرهای بزرگ شامل قسط حدود ۶۵۰‌هزار تومانی و سود بازپرداخت ۳۶‌میلیون تومانی است. وام ۵۴ میلیونی هم که برای سایر شهرها اختصاص پیدا می‌کند، قسطی ۶۱۰‌هزار تومان و سود مجموع ۳۴ میلیونی را در پایان ۱۲‌سال دربر خواهد گرفت.

اقساط وام‌های ٧٠ تا ٨٥ میلیونی

همچنین سهم پرداخت تسهیلات در پایان‌ سال دهم افتتاح حساب نیز این‌گونه است که برای تهران ۸۵‌میلیون تومان، شهرهای بزرگ ۷۶‌میلیون و برای سایر شهرها ۷۰‌میلیون تومان خواهد بود.

در این سطح نیز با بازپرداخت ۱۲ساله و سود ۹‌درصد به روش ساده، اقساط برای وام ۸۵ میلیونی حدود ۶۶۰‌هزار تومان و سود مجموع ۳۷‌میلیون تومان است. برای وام ۷۶‌میلیون شهرهای بزرگ نیز قسط ۸۶۰‌هزار تومانی و سود بازپرداخت ۴۸‌میلیون تومانی تخمین زده می‌شود. در سایر شهرها که وام ۷۰ میلیونی پرداخت می‌شود در پایان ۱۲‌سال دریافت‌کننده باید حدود ۴۴‌میلیون تومان سود و هرماه نزدیک به ۸۰۰‌هزار تومان قسط به بانک مسکن پرداخت کند.

اقساط  میلیونی شد

در پایان ‌سال پانزدهم افتتاح حساب مسکن جوانان نیز حداکثر تسهیلات پرداختی به ۱۱۰‌میلیون تومان در تهران می‌رسد. در شهرهای بزرگ ۱۰۰‌میلیون و سایر شهرها ۹۰‌میلیون تومان است. در این سطح در دوره بازپرداخت ۱۲ساله و با سود ۹‌درصد برای وام ۱۱۰ میلیونی قسط ماهانه به یک‌میلیون و ۲۵۰‌هزار تومان و سود مجموع بازپرداخت به ۷۰‌میلیون تومان خواهد رسید.

به عبارتی دریافت‌کننده وام ۱۱۰ میلیونی در پایان ۱۲‌سال باید تا ۱۸۰‌میلیون تومان بازپرداخت داشته باشد. در رابطه با وام ۱۰۰ میلیونی شهرهای بزرگ هم باید برای هر ماه حدود یک‌میلیون و ۱۴۰‌هزار تومان قسط و در پایان ۱۲‌سال ۶۳‌میلیون تومان سود برگردانند. برای وام ۹۰ میلیونی سایر شهرها قسط تا یک‌میلیون تومان و بازپرداخت تا ۵۷‌میلیون تومان می‌رسد./

نظر شما