شناسهٔ خبر: 30706 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

صدای پای راه‌آهن از خورشيد بنگلور تا سن پترزبورگ

پروژه‌های پیشنهادی برای سرمایه گذاری در کریدورهای ریلی وزیر وزارت فواید عامه افغانستان اعلام كرده كه كار ریل گذاری خط آهن بندر آقینه كه خط آهن تركمنستان را به افغانستان می رساند، آغاز شده است. پس می‌توان گفت كه به یمن ایجاد راه‌های ریلی در آینده‌ای نه‌چندان دور، خورشید در تركمنستان- افغانستان- تاجیكستان- ایران- آذربایجان- هند و روسیه هیچ‌گاه غروب نخواهد كرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی راه‌آهن، محمود بلیغ، وزیر فواید عامه افغانستان در صفحه رسمی فیس‌بوک خود نوشته كه این خط آهن از منطقه "امام نظر" در تركمنستان آغاز شد و در مرحله اول ۳.۵ كیلومتر داخل افغانستان امتداد می‌یابد. 

او نوشته كه ساخت این خط آهن توسط كشور تركمنستان انجام می‌شود و قرار است كه در آینده این خط آهن تا شهر اندخوی امتداد یابد

وزیر فواید عامه افغانستان افزوده كه در آینده نزدیك بهره‌برداری از خط آهن تركمنستان- افغانستان با حضور مقام‌های دو كشور رسماً آغاز خواهد شد. امتداد خط آهن تركمنستان به داخل افغانستان بخشی از طرح احداث راه‌آهن تركمنستان-افغانستان-تاجیكستان است. 

با ساخت این راه‌آهن افغانستان به یكی دیگر از شبكه‌های راه‌آهن بینالمللی وصل میشود

۸۵ كیلومتر از این راه‌آهن در تركمنستان و بیش از ۳۰۰ كیلومتر آن در ولایتهای شمالی افغانستان ساخته میشود. 

هرچند هنوز آن بخش از راه‌آهن كه در افغانستان ساخته خواهد شد، نیاز به بررسی و نقشهبرداری دقیق دارد، اما به‌طور تخمینی حدود ۳۵۰ میلیون دلار هزینه میبرد كه بانك توسعه آسیایی آن را خواهد پرداخت

اكنون راه‌آهن افغانستان در غرب به راه‌آهن ایران و در شمال به راه‌آهن ازبكستان وصل شده است. با گسترش خط آهن تركمنستان به داخل افغانستان این سومین خط راه‌آهن است كه در داخل این كشور ایجاد می‌شود و این در حالی است كه ایران كار بخش سوم راه‌آهن هرات – خواف را امسال در خاك افغانستان آغاز می‌کند. 

مسئولان كنسولگری ایران در هرات گفته‌اند كه كار روی قطعه اول و دوم این خط ریلی ادامه دارد و تیم فنی آن‌ها تلاش دارد تا قطعه سوم این راه‌آهن را هم آغاز كنند. 

مقام‌های محلی هرات هم از آمادگی‌ها برای ساخت قطعه چهارم این خط ریل سخن می‌گویند. در این میان چند روز پیش، رئیس شورای فدراسیون روسیه (مشهور به بانوی اول سیاست این كشور) پیش از سفر به تهران گفته است: یكی از اهداف اصلی مذاكرات پیش رو پیگیری راهكارهای اجرایی كردن توافق اخیر رئیسان جمهوری دو كشور برای افزایش همکاری‌های دوجانبه است؛ زیرا روسای جمهور ایران و روسیه عمیقاً خواستار گسترش و تعمیق روابط در عرصه‌های اقتصادی، علمی، فناوری، دفاعی و بشردوستانه هستند و در زمان حاضر دو كشور فعالانه برای اجرای توافق‌های سران برنامه‌ریزی می‌کنند و موفقیت‌های بسیاری نیز به دست آورده‌اند.

پس اگر بتوانیم زمینه‌های گسترش روابط دو كشور را فراهم كنیم، حجم همکاری‌ها و مبادلات در تمامی زمینه‌ها بیشتر می‌شود و در همین چارچوب، امیدواریم بتوانیم در مذاكرات تهران، پیشنهاد برگزاری همایش همکاری‌های مستقیم ایران و روسیه را كه در جریان دیدار اخیر (تیرماه) روسای جمهوری دو كشور در باكو مورد تأکید قرارگرفته است را عملی كنیم كه اجرای طرح‌های مشترك بزرگ به‌ویژه در حوزه زیرساخت‌ها، نظیر احداث نیروگاه‌های حرارتی و برقی كردن راه‌آهن از آن جمله است.

همچنین چون کاربر روی پروژه مهم سه‌جانبه راهگذر روسیه-ایران-هند به‌عنوان طرح مشترك پیونددهنده اروپا به جنوب آسیا در حال اجراست؛ این طرح نیز نه‌تنها ازنظر اقتصادی بلكه از جنبه دسترسی به فناوری‌های نو و فراهم شدن فرصت‌های بزرگ كارآفرینی برای هر دو كشور اهمیت دارد كه با اجرای آن همکاری‌های بین‌المللی گسترده‌تر و شرایط، نوید آینده‌ای درخشان را در روابط این كشورها فراهم خواهد كرد.

پس می‌توان گفت كه به یمن ایجاد راه‌های ریلی در آینده‌ای نه‌چندان دور، خورشید در تركمنستان-افغانستان-تاجیكستان-ایران-آذربایجان-هند و روسیه هیچ‌گاه غروب نخواهد كرد.

نظر شما