شناسهٔ خبر: 30740 - سرویس شرکت‌ها
نسخه قابل چاپ

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت:

تعطیلی مدارس مشروط به گزارش هواشناسی است

آلودگی هوا صادق نیت عنوان کرد: با توجه به اینکه روز یکشنبه آلودگی هوا افزایش پیدا کرد تصمیم به تعطیلی مدارس روز دوشنبه گرفتیم این تصمیم بر دو مبنای وضعیت موجود آلودگی هوا و پیش‌بینی روزهای آتی صورت می‌گیرد. وضعیت موجود برای روزهای ۲۱، ۲۲ و ۲۳ آبان ماه نشان می‌داد شاخص آلودگی حدود ۱۲۰ است و همین مقدار را برای ۳ روز متوالی داشتیم اما احتمال افزایش آلودگی  برای روزهای آتی باید بر اساس پیش‌بینی هواشناسی اعلام شود.

بیشتر از یک هفته است که هوای تهران آلوده یا ناسالم است. ۲۴ آبان (روز دوشنبه) هم به‌عنوان ناسالم‌ترین روز پایتخت‌نشینان در ۸ ماه گذشته به ثبت رسید. شاخص کیفیت هوای تهران در این روز روی عدد ۱۵۶ ایستاد و کمیته اضطرار آلودگی هوا مدارس ابتدایی تهران را برای دیروز و  امروز تعطیل اعلام کرد.اگرچه تهرانی‌ها بیش از ۷ روز است هوای آلوده تنفس می‌کنند و روز یکشنبه هم هوای تهران ناسالم بود بااین‌حال مسئولان در جلسه کمیته اضطرار آلودگی هوا و وزارت بهداشت به‌عنوان عضو اصلی این کمیته و متولی سلامت مردم به این نتیجه نرسیدند تا مدارس را در روزهای شنبه و یکشنبه تعطیل کنند.

آن‌طور که رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت به روزنامه ایران می‌گوید: شاخص آلودگی هوا در ۶ پارامتر بررسی می‌شود که یکی از این پارامترها ذرات معلق کمتر از ۲.۵میکرون در هواست با توجه به اینکه میزان این ذرات در چند روز گذشته زیر ۲۰۰و به حد ناسالم رسیده کمیته اضطرار آلودگی هوا تصمیم به تعطیلی مدارس ابتدایی تهران گرفت.

 دکتر خسرو صادق نیت درباره پارامترهای شاخص آلودگی هوا توضیح داد: منواکسید کربن، ازون، دی‌اکسید گوگرد، دی‌اکسید نیتروژن، ذرات زیر ۱۰ میکرون و ذرات ۵/۲ میکرون مهم‌ترین شاخص آلودگی هوا هستند که همه‌روزه توسط دستگاه‌های مختلف سنجیده می‌شود. به گفته وی ازون، طی روزهای گذشته وضعیت هوای تهران ازلحاظ پارامترهای مونوکسید کربن، ازون و دی‌اکسید گوگرد
زیر ۵۰ و در حد پاک بوده و شاخص دی‌اکسید گوگرد و ذرات کمتر از ۱۰ میکرون زیر ۱۰۰ و در حد سالم گزارش‌شده است. در دو روز گذشته شاخص دی‌اکسید نیتروژن نیز مقدار اندکی افزایش پیدا کرد.

صادق نیت گفت: مهم‌ترین آلاینده‌ای که در روزهای گذشته باعث آلوده و ناسالم شدن هوای تهران شده ترکیبات کمتر از ۲.۵ میکرون است، این ترکیبات در هوای تهران روزهای یکشنبه و دوشنبه به حد ناسالم رسید.

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت درباره شاخص آلاینده‌های کمتر از ۵. ۲میکرون گفت: چنانچه غلظت ذرات معلق با قطر کمتر از ۲.۵ میکرون به ترتیب به بیش از ۲۰۰ و ۳۰۰برسد این میزان آلودگی خیلی ناسالم و خطرناک است.او این را هم به حرف‌هایش اضافه کرد که غلظت کمتر از ۲۰۰ برای ذرات معلق زیر ۲.۵میکرون شاخص آلودگی هوا را در شرایط ناسالم قرار می‌دهد و همین میزان ناسالم بودن برای گروه‌های حساس و پرخطر عارضه ایجاد می‌کند. البته تجربه سال‌های پیش باعث شد وزارت بهداشت با اقدامات و ورود به‌موقع از وضعیت ناسالم آلودگی هوا پیشگیری کند.صادق نیت در ادامه به مردم توصیه کرد، حتی‌الامکان از قرار گرفتن در محیط‌های باز اجتناب کنند، برای کارهای ضروری از خانه خارج شوند، از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنند و فعالیت بدنی و ورزش را در فضاهای باز به حداقل برسانند.  همچنین بیماران قلبی- عروقی و تنفسی و خردسالان در فضاهای عمومی کمتر قرار بگیرند.

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت درباره اینکه چرا کمیته اضطرار آلودگی هوا که وزارت بهداشت هم عضو اصلی این کمیته است، نسبت به تعطیلی مدارس روز یکشنبه اقدام نکرد، پاسخ داد: تعطیلی مدارس دو علت دارد؛ یکی آنکه باعث کاهش حمل‌ونقل و ترافیک می‌شود و از سوی دیگر از عود بیماری‌های تنفسی در گروه‌های حساس مانند خردسالان پیشگیری می‌کند. این دو شاخص باید برای تعطیلی مدارس در نظر گرفته شود. توصیه ما این است زمانی که میزان شاخص آلاینده‌های هوا به بیش از ۱۰۰ رسید گروه‌های حساس مراقبت بیشتری کنند و اگر این شاخص به بالای ۱۵۰برسد همه افراد باید مراقبت‌های بیشتری کنند.

او افزود: وزارت بهداشت و وزارت آموزش‌وپرورش با کمک هم و بر اساس یک آیین‌نامه برای تعطیلی مدارس تصمیم می‌گیرند. در این آیین‌نامه تکلیف و وظایف هر یک از ارگان‌ها درصورتی‌که شاخص آلودگی به بیش از ۱۵۰ و ۲۰۰ رسید، مشخص‌شده است.

صادق نیت درباره جزئیات جلسه کمیته اضطرار آلودگی هوا که در دو روز گذشته تشکیل‌شده است، عنوان کرد: با توجه به اینکه روز یکشنبه آلودگی هوا افزایش پیدا کرد تصمیم به تعطیلی مدارس روز دوشنبه گرفتیم این تصمیم بر دو مبنای وضعیت موجود آلودگی هوا و پیش‌بینی روزهای آتی صورت می‌گیرد. وضعیت موجود برای روزهای ۲۱، ۲۲ و ۲۳ آبان ماه نشان می‌داد شاخص آلودگی حدود ۱۲۰ است و همین مقدار را برای ۳ روز متوالی داشتیم اما احتمال افزایش آلودگی  برای روزهای آتی باید بر اساس پیش‌بینی هواشناسی اعلام شود. اگر برآوردهای سازمان هواشناسی نشان‌دهنده افزایش میزان آلاینده‌ها بود اقدام به تعطیلی مدارس می‌کنیم.

او درباره میزان افزایش مراجعه‌کنندگان به اورژانس‌های بیمارستانی و همچنین افزایش مرگ‌ومیر ناشی از آلودگی هوا در چند روز گذشته گفت: هشدارهایی که به مردم داده‌ایم منجر به افزایش خود مراقبتی شده است، ازاین‌رو میزان مرگ‌ومیر بیماران قلبی و تنفسی که توسط اورژانس اعلام‌شده در روز ۲۳و ۲۴ آبان نسبت به ۲۲ آبان رشد نکرده است به عبارتی در ۴ روز گذشته شاهد رشد آمار مرگ‌ومیر ناشی از بیماری‌های قلبی - عروقی نبوده‌ایم.به گفته صادق نیت، میزان بستری‌ها و مراجعه‌کنندگان به علت بیماری‌های قلبی - عروقی و تنفسی نسبت به‌روزهای قبل افزایش معنی‌داری نداشته است که ناشی از افزایش خود مراقبتی و اطلاع‌رسانی‌های دقیق به مردم است.

وی همچنین اعلام کرد که هوای تهران برای روز سه‌شنبه ( امروز) نیز آلوده پیش‌بینی‌شده است.

نظر شما