شناسهٔ خبر: 30775 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

رئیس شورای هماهنگی مدیران راه و شهرسازی استان قزوین خبر داد:

ایجاد یک منظومه گردشگری از روستاهای قرار گرفته در اطراف دریاچه اوان استان قزوین

بازدید رئیس شورای هماهنگی مدیران راه و شهرسازی استان قزوین گفت: با طراحی دقیق و برنامه‌ریزی مناسب می‌توان با ایجاد یک منظومه روستایی از مجموعه روستاهای قرار گرفته در اطراف دریاچهٔ اوان، این منطقه را به حوزه گردشگری نمونه استان تبدیل نمود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از  روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان قزوین، در پی درخواست اهالی روستاهای قرار گرفته در پیرامون دریاچه اوان و بر اساس دستور وزیر راه و شهرسازی، مدیران کل و معاونین راه و شهرسازی، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی از روستاهای تاریخی - گردشگری منطقه دریاچه اوان و قلعه حسن صباح الموت بازدید نموده و صورت‌جلسه‌ای نیز در محل جهت اجرایی شدن به تصویب رساندند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان در این بازدید گفت: برای بهره‌برداری هر چه بیشتر از ظرفیت‌های موجود در دریاچه اوان، باید طرحی را پیاده کرد که در آن از توانایی و امکانات طبیعی، تاریخی و مذهبی همه روستاهای اطراف آن بهره‌برداری شود.

مانی فر در ادامه افزود: بر همین اساس مقرر شد طرح‌های هادی روستاهای اوان، وربن، زواردشت و زرآباد به‌صورت یک منظومه روستایی با هدف و رویکرد گردشگری در دستور کار بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان قرار گرفته و ارزش‌های معماری و بافت روستا با دقت نظر بیشتری بررسی و مدنظر قرار گیرد.

حامدمانی فر در ادامه با بیان این مطلب که این منظومه در قالب یک زنجیر پیوسته برای توسعهٔ گردشگری دیده خواهد شد، افزود: ضوابط روستا باید طبق گونه شناسی و قالب سنتی روستا تدوین شده و نظرات سودمند دهیار، مقامات روستا و ساکنین محلی نیز در تهیه و بازنگری طرح هادی روستایی مورد بررسی و کارشناسی قرار گیرد.

مدیرکل راه و شهرسازی با تأکید بر اهمیت بحث مدیریت دریاچه اوان بیان کرد: این موضوع در اولین جلسه کارگروه گردشگری استان با نگرش توانمندسازی جوامع محلی مورد بررسی قرار خواهد گرفت تا در اسرع وقت برای ساماندهی وضعیت موجود اقدام گردد.

مانی فر در ادامه با اشاره به توافق انجام شده یادآور شد: مدیریت دریاچه مکلف است با همکاری نزدیک فنی و تخصصی مجموعه میراث فرهنگی، شرایط لازم برای توسعه خانه‌های بوم گردی با معماری سنتی و همچنین ساماندهی حریم دریاچه را فراهم نمایند.

وی تصریح کرد: اداره کل راه و شهرسازی نیز بهسازی مسیر و حلقه راه روستایی دیکین تا زرآباد و زواردشت و همچنین اوان تا ابتدای جاده اصلی را از اولویت‌های خود قرار داده و اقدامات لازم برای تأمین اعتبار بهسازی و مرمت پل را در اولویت قرار دهد.

رئیس شورای هماهنگی مدیران راه و شهرسازی همچنین اضافه کرد: اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری نیز تعهد کرد که با هدف توسعه مراکز گردشگری و اقامتگاه‌های محلی در اطراف دریاچه، نسبت به بازنگری در ضوابط ساخت و ساز در حرایم درجه ۱ و ۲ اقدام نماید.

نظر شما