شناسهٔ خبر: 3082 - سرویس پربحث‌ترین اخبار
نسخه قابل چاپ

شگفتی‌های فروش یک اثر تاریخی ثبت شده

ریسباف اصفهان به تازگی آگهی مزایده ای در مطبوعات انتشار یافته که درآن یکی از آثار ثبت شده تاریخی شهر اصفهان در معرض فروش قرارگرفته است.

آگهی یاد شده مربوط به ساختمان قدیمی واحد نساجی ریسباف است، اثری باقی مانده از مجموعه واحدهای نساجی در جنوب اصفهان که با سکوت غریبانه خود نوستالژی گذر از سنت به مدرنیته و آغاز دوره صنعتی شدن ایران را برای ساکنان این خطه تاریخی تداعی می کند.

ریسباف تنها یک بنای فرتوت غبار گرفته نیست ، بخشی از هویت تاریخی مردم این خطه است ، نماد معماری صنعتی ایران هنگام دگردیسی اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی که هنرمندانه محصول فکر و خلاقیت مشترک مهندسان آلمانی نظیر شونمان و نمینگرد و استادکاران ایرانی همچون معتمدی و ماهر النقش را به عرصه وجود عرضه کرده است.

بنای صنعتی، تاریخی ریسباف در نزدیکی «سی وسه پل» و زاینده رود، و در امتداد محور تاریخی چهارباغ، از موقعیت مکانی و ساختار مطلوب جهت تبدیل به کاربری های مورد نیاز شهر تاریخی اصفهان برخوردار است و از سال ها پیش دوستداران اصفهان خواستار حفظ این بنا و تبدیل آن به موزه بودند.

سرانجام بیش از دو سال پیش، دوستداران اصفهان موفق شدند تا در جریان یکی از سفرهای هیات دولت زمینه تصویب طرحی را فراهم آورند که به موجب آن مقرر شد که بنای تاریخی ــ صنعتی ریسباف برای تبدیل شدن به موزه منطقه ای، به سازمان میراث فرهنگی واگذار شود.

پس از مدتی کوتاه، بانک ملی به عنوان مالک دولتی، درخواست لغو این مصوبه را به هیات دولت فرستاد که در نتیجه، کمیسیون مستندسازی هیات وزیران با ریاست وزیردادگستری تشکیل شد و سرانجام با بررسی مستندات، درخواست ابطال این مصوبه رد شد و اعلام شد که کارخانه ریسباف متعلق به شرکت سرمایه گذاری بانک ملی نیست، بلکه این ملک جزو دارایی های بانک ملی و در نهایت دولت است.

به این ترتیب مقرر شد که به اقتضای زمان و نیاز فرهنگی و اجتماعی کشور با تصمیم هیات دولت و به پشتوانه قانون، این بنا در اختیار سازمان میراث فرهنگی قرارگیرد .

با این وجود هنوز این مصوبه با وجود پشتوانه های قانونی اجرا نشده و بانک ملی همچنان بر موضع خود پافشاری می کند و بنای تاریخی - صنعتی ریسباف را متعلق به کانون بازنشستگان بانک ملی و خود را فاقد قدرت واگذاری بنا به سازمان میراث فرهنگی می داند.

قرار بود این کارخانه توسط وزارت راه وشهرسازی خریداری و به یک مرکز فرهنگی تبدیل شود.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان اردیبهشت امسال در همایش 'بزرگداشت شیخ بهایی و روز معمار' گفت: با همکاری معاونان وزارت راه و در حضور استاندار اصفهان تفاهمناهه ای در ۱۴ بند درباره بافت های تاریخی و فرسوده اصفهان منعقد شد.

'محمود محمودزاده' با بیان اینکه یکی از بندهای این تفاهمنامه تملک کارخانه ریسباف اصفهان و تبدیل آن به یک مرکز فرهنگی است، افزود: امیدواریم با همکاری سایر دستگاه ها این امر محقق شود.

با این حال بانک ملی ایران آگهی فروش کارخانه ریسباف اصفهان را در پایگاه اطلاع رسانی خود و تعدادی از روزنامه های سراسر کشور منتشر کرد.

رییس اداره عمران و بهسازی اداره کل راه و شهرسازی اصفهان در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: برای چندین نوبت در سال جاری این اداره کل با مقامات بانک ملی درباره تملک کارخانه ریسباف به صورت معوض یعنی در ازای ارائه ملک مساوی ارزش این کارخانه مذاکره کرد و به نتایج خوبی نیز منجر شد.

'وحید توسلی' افزود: با این وجود انتشار آگهی فروش کارخانه ریسباف برای ما غیر منتظره بود و خواهان پیگیری آن از طریق وزارت راه و شهرسازی هستیم.

وی تاکید کرد: ملک دولتی را می توان با مصوبه دولت و تایید بالاترین مقام دولتی به یک ارگان دولتی تخصیص داد.

این در حالیست که یکی از مسوولان اداره کل مهندسی و املاک بانک ملی به خبرنگار ایرنا گفت: مسوولان اصفهان خواهان تملک کارخانه ریسباف به صورت رایگان هستند در صورتیکه طبق قانون اینکار تخلف محسوب می شود.

وی که خواست نامش در خبر ذکر نشود، افزود: طبق قانون این ملک باید در ازای وجه نقد واگذار شود و غیر از این مسوولان بانک ملی باید جوابگوی دیوان محاسبات اداری باشند.

وی ادامه داد: بانک ملی از محل سپرده سهامداران اداره می شود و به گونه ای وکیل سپرده گذاران است.

روابط عمومی شهرداری اصفهان در مرداد امسال به نقل از شهردار منطقه شش اصفهان آورده بود: به تازگی مجموعه کارخانه ریسباف در خیابان چهارباغ بالا از سوی بانک ملی به مزایده گذاشته شده است.

'فضل الله محلوجی' افزود: با توجه به اینکه کارخانه ریسباف در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده، این محل دارای کاربری مصوب مذهبی فرهنگی به صورت موزه منطقه ای اصفهان است.

مسوول روابط عمومی شهرداری منطقه شش اصفهان نیز در این باره به ایرنا گفت: مدتی است که زمزمه فروش کارخانه ریسباف اصفهان شنیده می شود و با توجه به آگهی فروش این کارخانه، کاربران متقاضی باید قبل از اقدام اساسی برای خرید آن از شهرداری استعلام بگیرند در غیر این صورت دچار مشکل خواهند شد.

'موسوی' ادامه داد: این کارخانه کاربری فرهنگی داشته و به هیچ وجه نمی توان برای آن به دنبال کاربری تجاری بود.

با توجه به گفته های مسوولان مذکور، کارخانه ریسباف اصفهان به مانند طفلی سرگردان در فقدان پدر و مادری دلسوز است که آینده خود را مبهم می داند.

کارخانه ریسباف از دید مالکانش تنها سرمایه است و از دید دوستداران تاریخ، میراثی گرانبها و ارزشمند.

این کارخانه نه تنها به عنوان یک میراث گرانقدر بلکه یک نماد قدمت صنعتی برای تاریخ اصفهان و ایران است که باید به آن بالید.

می شود گفت این کارخانه یک شناسنامه برای اصفهان است که عظمت تمدن در این شهر را نمایان می کند.

کارخانه ریسباف اصفهان مربوط به دوره پهلوی است و در اصفهان، خیابان چهارباغ بالا، بین هتل پل و خیابان هفت دست واقع شده است.

این اثر در سال ۱۳۸۱ با شماره ۶۰۱۸ بعنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

نظر شما