شناسهٔ خبر: 30829 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

علی عابدزاده:

رشد ۷ درصدی ایران در صنعت حمل و نقل هوایی در جهان

علی عابدزاده رئیس سازمان هواپیمایی کشوری رشد چشمگیر حمل و نقل هوایی را درکشور یکی از نشانه های آغاز دوره درخشان صنعت هوایی کشور خواند و اظهارکرد: در ۷ ماهه نخست شاهد رشد ۱۷ درصدی نشست و برخاست هواپیماها، رشد ۱۸ درصدی در پذیرش و اعزام مسافران هوایی و رشد ۱۲ درصدی در حمل بار و پست هوایی کشور بوده ایم.این نرخ ها در سطح جهانی حدود ۷ درصد و در خاورمیانه رشد ۸ در صدی را نشان می دهد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، علی عابد زاده، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در مراسم افتتاحیه هشتمین نمایشگاه بین المللی صنایع هوایی و هوانوردی گفت: امروز صنعت هواپیمایی یک تجارت راهبردی برای کشورها و ملت ها در تمام دنیاست.

وی افزود: مطابق آخرین آماری که از حمل و نقل هوایی ایران ثبت شده در ۷ ماهه نخست شاهد رشد ۱۷ درصدی نشست و برخاست هواپیماها، رشد ۱۸ درصدی در پذیرش و اعزام مسافران هوایی و رشد ۱۲ درصدی در حمل بار و پست هوایی کشور بوده ایم.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری ادامه داد: این نرخ ها در سطح جهانی حدود ۷ درصد و در خاورمیانه رشد ۸ در صدی را نشان می دهد.

عابد زاده رشد چشمگیر حمل و نقل هوایی را در کشور یکی از نشانه های آغاز دوره درخشان صنعت هوایی کشور خواند و اظهار کرد: توافق بر سر برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) بین ایران و ۶ کشور مذاکره کننده و گشایش حاصل شده در تامین و تجهیزات ایران و دسترسی ایران به بازار تامین محصولات، قطعات و خدمات هوایی یکی از رخدادهای مورد توجه در این حوزه است.

وی خاطر نشان کرد: در ایام تحریم برخی از توانمندی های راهبردی و ارزشمند در صنعت هوانوردی ایران پدیدار شد. این توانمندی های بومی در کنار بازار ارزشمند حمل و نقل داخلی در کشور، مرکز ثقل پایداری برای فعالیت های هوانوردی در ایران است لذا سازمان هواپیمایی کشوری، به عنوان نماینده حاکمیت در این صنعت اراده جدی دارد تا از توانمندی های کسب شده داخلی محافظت نموده و زمینه ارتقاء آن را در همکاری های آینده با دیگر کشورها و شرکت های هوانوردی به صورت جدی در نظر گیرد.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری نمایشگاه صنایع هوایی را موقعیتی مناسب برای نشان دادن توانمندی های صنعت هوانوردی کشور خواند و تصریح کرد: ایران دارای بیش از ۵۰ شرکت دانش بنیان خصوصی در حوزه هوا و فضا است که در اتحادیه ای غیر دولتی با بیش از ۲۰۰ شرکت عضویت دارند ضمن اینکه شرکت های فعال در حوزه صنایع هوا فضا به این تعداد محدود نیست و می توان گفت که در کشور ایران ۳۰۰ شرکت خصوصی در این زمینه به ثبت رسیده اند.

عابدزاده آموزش صنعت هوانوردی را یکی از مولفه های شاخص صنعت هوانوردی خواند و گفت: ایران چهارمین کشور دنیا در تربیت مهندس است ضمن اینکه ما دارای توانمندی های فراوان بویم در حوزه نیروی انسانی هستیم که ضمن داشتن دانش و تجربه مناسب در این صنعت از توانایی یادگیری و رشد و انطباق سریع با تحولات جهانی برخور دار است.

وی افزود: در سازمان هواپیمایی کشوری، بازنگری در ساختار مقررات هوانوردی کشور و انطباق آن با چهار چوب مورد استفاده در جهان، توانمند سازی بخش نظارتی و کسب منابع و اختیارات کافی جهت نظارت بر فعالیت های هوانوردی و گسترش حوزه فعالیت سازمان و ورود جدی به مسائل پایداری و انضباط بازار انجام شده است.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری از توجه خاص دولت به ظرفیت های فرودگاهی و استفاده بهینه از این بخش ها خبر داد و گفت: در این میان توجه خاص دولت به توسعه ظرفیت های پروازی و مسافرتی و خدماتی و تبدیل فرودگاه امام خمینی (ره) به شهر فرودگاهی پیشرفته از جمله اقداماتی است که در دست اجراست ضمن اینکه آغاز فرایند صدور گواهینامه فرودگاهی نیز یک سیاست مورد پیگیری در کشور است.

عابدزاده فضای موجود را برای حضور سرمایه گذاران مناسب خواند و اظهار کرد: از سرمایه گذاران توقع که با توجه به فضای ایجاد شده و آزاد سازی که در این حوزه رخ داده، فرصت را مغتنم بشمارند و وارد این فضا شوند چرا که شرایط ما در ایران بسیار ویژه است.

وی افزود: امروز تنها بخشی که در آن آزاد سازی انجام شده، مربوط به بخش حمل و نقل است که باید از آن استفاده کنیم لذا لازم می دانم به عنوان نماینده دولت این اختیار را به سرمایه گذاران بدهم که تامین منافع آنان به عنوان یک تعهد بر عهده دولت خواهد بود و از سرمایه گذاران این عرصه حمایت خواهیم کرد.

شایان ذکر است که هشتمین نمایشگاه بین المللی صنایع هوایی و هوانوردی تا ۲۹ آبان ماه در کیش ادامه دارد.

نظر شما