شناسهٔ خبر: 30832 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان مطرح كرد:

مدل مشارکت بخش دولتی و خصوصی دنبال شود

محمدمهدی بلوردی مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان گفت: در اجرای پروژه‌ها باید به سمت مشارکت بخش دولتی و خصوصی حرکت کنیم و بسترهای لازم را برای مشارکت فراهم کرد که بخش عمده آن در اختیار دولت است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان کرمان، محمدمهدی بلوردی در همایش تولیدکنندگان و انبوه‌سازان استان کرمان افزود: در حال حاضر با کاهش اعتبارات دولتی و در مقطعی که درآمد بی‌پایان نفتی تمام شده باید الگوی جدیدی برای ساخت و ساز ایجاد کنیم.

وی با بیان اینکه در دنیا این اتفاق افتاده است گفت: ابتدا دولت‌ها نیروی انسانی را به کار می‌گرفتند و تجهیزات و مصالح را تهیه و ساخت و ساز می‌کردند.

وی ادامه داد: پس از آن، پیمان‌سپاری آغاز شد که الگوی غالب کشورها بود و در کشور ما نیز در پروژه‌های بزرگراه و سد، از این شیوه استفاده شد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان گفت: در دهه ۸۰ میلادی، خصوصی‌سازی آغاز شد اما خصوصی‌سازی به‌خوبی جواب نداد و به‌طور مثال دولت انگلستان به دلیل اعتصاب بخش خصوصی، سقوط کرد تا این‌که موضوع دیگری تحت عنوان مشارکت آغاز شد.

وی با بیان این‌که در این بخش ابتدا واگذاری امتیاز مطرح بود گفت: دولت‌ها دست خود را کوتاه نکردند بلکه حاکمیت را نگه داشتند و از سرمایه بخش خصوصی استفاده کردند.

 بلوردی افزود: بنابراین الگوی مشارکت بخش خصوصی و عمومی قوت گرفت و هنوز نیز الگویی است که جایگزین جدیدی برای آن نیامده و در ۱۵ سال گذشته، اولین بار در حوزه نفت و آزادراه‌ها از این روش استفاده شد.

وی گفت: پنج موضوع مهم وجود دارد؛ یکی قوانین و مقررات که دولت باید این قوانین را برای مشارکت فراهم کند چرا که هنوز قوانین مدنی و قوانین بیمه‌ای و مالیاتی، مشارکت را به رسمیت نمی‌شناسد.

بلوردی ادامه داد: بنابراین، باید مثل اداره امور قراردادها، اداره مشارکت عمومی و خصوصی هم راه‌اندازی شود.

مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان بیان کرد: پس از آن، موضوع نظام‌های مالی و اقتصادی است که آیا نظام‌های مالی، توانایی به‌کارگیری نقدینگی که دست مردم است را دارد؟

وی گفت: در حوزه‌های فنی، به دلیل این‌که ایران از نظر دانش مهندسی بالاست، به نظر می‌آید زودتر می‌شود به نتیجه رسید.

وی ادامه داد: موضوع پنجم، مدت زمان است که آیا در این پیچ تاریخی، زمان مشارکت هست یا خیر و اگر پاسخ مثبت باشد، دولت و البته بخش خصوصی، باید زیرساخت‌های مشارکت را فراهم کند.

بلوردی تأکید کرد: باید جلساتی برای ایجاد گفت‌وگو در همه حوزه‌ها بین دولت و بخش خصوصی برگزار شود.

وی بیان کرد: دولت در قوانین مختلف از جمله در بند «ب» ماده ۲۲۴ قانون برنامه پنجم، با یک قواعد نادرست که دولت و دستگاه‌های اجرایی می‌توانند پروژه‌های زیرساختی خود را از طریق BOT (ساخت، نگهداری و انتقال) و مشارکت بخش خصوصی اجرا کند که در واقع همه این‌ها، مشارکت بخش خصوصی است و به‌اشتباه بین آن‌ها «و» گذاشته شده است.

بلوردی افزود: آیین‌نامه اجرایی غیر لازم‌الاجرای عمومی و خصوصی هم در سال گذشته از سوی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی ابلاغ شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان ادامه داد: ماده ۲۷ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت و آیین‌نامه اجرایی مرتبط هم را دولت امسال ابلاغ کرده است.

وی گفت: خصوصی‌سازی را ناقص اجرا کردیم و شاید اجرا نشد چون به مشکلات آن پی بردیم و اشکالات را هیچ‌وقت برطرف نکردیم و خصومتی کار کردیم اما در تغییر خصوصی‌سازی، دولت اخیراً کارهایی انجام داده که به نظر می‌رسد در پیچ تاریخی مشارکت هستیم.

وی راه‌اندازی صندوق مسکن و ساختمان و راه‌اندازی مؤسسات پس‌انداز و تسهیلات مسکن که آیین‌نامه اجرایی آن مهرماه امسال ابلاغ شده است، ۲ مورد برای مشارکت دولت و بخش خصوصی در بخش مسکن دانست و گفت: در هیچ‌کدام از این دو مورد، قید نشده که برای دهکِ خاصی کار انجام شود و می‌شود با هر الگویی ساخت ‌و ساز کرد.

بلوردی گفت: موضوع بعدی که به نظر هنوز تسهیلات مناسبی در این بخش تخصیص داده نشده، حوزه بافت فرسوده است و با وجود آقای رزم حسینی استاندار کرمان که فردی توسعه‌ای است و شناخت زیادی از بخش خصوصی دارد، بستر خیلی قوی در استان کرمان در حوزه فعالیت‌ها و پروژه‌های شهری و طرح‌های میراثی و بافت تاریخی شروع شده که در این زمینه به نظر می‌رسد باید به سمت تشکیل کنسرسیوم رفت.

وی با تأکید بر این‌که اگر بخواهیم به سمت این حوزه برویم، بخش خصوصی باید فعال‌تر باشد، گفت: این جلسات باید با حوزه‌های مختلف بانکی، مالیاتی و بخش‌های مربوط برگزار شود تا به نتایج مشترک برسیم.

مدیرکل راه و شهرسازی کرمان افزود: بخش خصوصی باید آماده شود و حتی اگر ضرورت می‌بیند، برای اجرای این الگو پیشنهادِ قانون ارائه کند.

وی به حوزه مسکن مهر هم اشاره کرد و گفت: حوزه مسکن مهر را وزیر راه و شهرسازی به‌طور جدی دنبال می‌کند و تاکنون مشکلات زیادی از آن حل و فصل شده است اما بخشی از مشکلات، عدم انجام تعهدات انبوه‌سازان بود که موجب بروز مشکل شده است

بلوردی افزود: در بخشی هم عدم انجام تعهدات دستگاه‌های اجرایی از جمله آب و برق پروژه‌های مسکن مهر را با مشکل مواجه کرده است.

وی گفت: تاکنون چهار هزار واحد مسکن مهر کامل شده و این طور نیست که مسکن مهر متوقف شده اما به هر حال طرح بزرگی شروع شده و اشکالات آن انتهای پروژه است که اندکی کار را سخت کرده است.

نظر شما