شناسهٔ خبر: 30885 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

حمل‌ونقل جاده‌ای در هفته‌ای که گذشت:

تشریح نگاه سیستمی وزارت راه و شهرسازی به تمامی شقوق حمل‌ونقل/ تردد بیش از ۲/۵ میلیون زائر از سه مرز زمینی در ایام اربعین/ پیشرفت ۷۱/۸درصدی قطعه یک آزادراه تهران- شمال

گزارش آخر هفته ارتقاء پیشرفت فیزیکی آزادراه اصفهان- شیراز به ۳/۵ درصد در ماه، قفل ترافیک شیراز با تکمیل کنارگذر شمال شرق باز می‌شود، تدوین آیین‌نامه نگهداری و بهره‌برداری راه‌ها تا پایان سال جاری و تاثیر سیلاب بر جاده و راه‌آهن و نحوه مدیریت آن دیگر عناوین مهم خبری حوزه حمل‌ونقل جاده‌ای محسوب می‌شوند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مهمترین چالش حوزه حمل و نقل جاده ای 20 آبان تا 6آذر تسهیل تردد برای زائران عتبات عالیات جهت شرکت در مراسم اربعین حسینی به شمار می رود. اما امسال علی رغم تمام اقدامات انجام شده از سوی ستاد مرکزی اربعین و توسعه زیرساخت‌ها همچون ارتقا جاده‌های منتهی به سه مرز ایران و عراق به دوبانده و چهارخطه، ساخت پایانه‌های مسافربری در شلمچه و چزابه با ظرفیت بسیار بالا و احداث پارکینگ های بزرگ و تقسیم آنها بین خودروهای شخصی و ناوگان حمل‌ونقل عمومی از سوی وزارت راه و شهرسازی، عزیمت بیش از حد تصور زائران اربعین باعث افزایش بار ترافیک عبوری از محور ایلام به مهران شده است و مسئولان بارها بر تغییر مسیر مسافران و تردد از دو پایانه مرزی شلمچه و چزابه تاکید کرده اند.

در زیر مهمترین عناوین حمل‌ونقل جاده‌ای در هفته گذشته را مشاهده می کنید:

تشریح نگاه سیستمی وزارت راه و شهرسازی به تمامی شقوق حمل و نقل

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به نگاه سیستمی وزارت راه و شهرسازی به تمامی شقوق حمل و نقل و زیربخش‌های آن گفت: به ایمنی حمل‌ونقل جاده‌ای به عنوان سیستم نگاه شده. همانطور که طبق رویکرد جهانی در مهندسی راه، ایمنی یک سیستم است و شاید مهندسان ایمنی راه لزوما مهندس راه و ساختمان نباشند که از نظر ما نیز  اشکال ندارد.

عباس آخوندی افزود: همین نگاه سیستمی در لجستیک هم تقریبا در کشور وجود ندارد.

تردد بیش از ۲/۵ میلیون زائر از سه مرز زمینی در ایام اربعین سال جاری

كشاورزیان با اشاره به افزایش ترددها در سه پایانه مرزی مهران ،شلمچه و چزابه نسبت به سال گذشته افزود :امسال در مراسم اربعین حسینی بالغ‌بر ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از هم‌وطنان در سفر به عتبات عالیات از پایانه‌های مرزی تردد می‌کنند.

پایانه مرزی شلمچه در ١٢٠ كیلومتری مركز استان خوزستان با مساحتی بالغ‌بر ١٢ هكتار قرار دارد كه به لحاظ حجم تردد زائرین به‌ویژه در ایام اربعین سال‌های گذشته ، در سال ١٣٩٤ تصمیم به ساخت بزرگ‌ترین سالن مسافری مرزی كشور در این پایانه گرفته شد و عملیات آن آغاز گردید.  

پیشرفت فیزیکی قطعه یک آزادراه تهران-شمال به حدود ۷۲ درصد رسید

معاون وزیر راه و شهرسازی پیشرفت فیزیکی منطقه یک آزادراه تهران-شمال را در حال حاضر ۷۱/۸ درصد دانست و اظهار داشت: هم‌اکنون حدود ۲ هزار و ۵۰۰ نفر نیروی انسانی در ۱۱۳ جبهه کاری در این ۳۲ کیلومتر فعال هستند و ۷۷۸ دستگاه ماشین آلات در این منطقه به کار گرفته شده است.

محمدزاده مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل با تاکید بر زمان در ابر پروژه‌ها عنوان کرد: در مدیریت ابر پروژه‌ها باید تمام شاخص‌های مطرح شده رعایت شود تا پروژه طبق زمان‌بندی با رعایت استانداردهای لازم از لحاظ کمی و کیفی مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

ارتقاء پیشرفت فیزیکی آزادراه اصفهان- شیراز به ۳/۵ درصد در ماه                    

معاون وزیر راه و شهرسازی ضمن بازدید از آزادراه اصفهان- شیراز گفت: پیشرفت فیزیکی ساخت این آزادراه از ۲/۵ به ۳/۵ درصد در ماه افزایش یافته است.

سعید محمد زاده در حاشیه بازدید از آزادراه اصفهان- شیراز گفت: این پروژه به طول ۲۱۰ کیلومتر با پیشرفت فیزیکی متوسط ماهیانه ۲.۵ درصد در دو بخش ایزد خواست- سده با پیشرفت فیزیکی ۳۷ درصد و سده-تنگ خیاره با پیشرفت فیزیکی ۴۸ درصد در دست اجرا است.

قفل ترافیک شیراز با تکمیل کنارگذر شمال شرق باز می‌شود

معاون ساخت وتوسعه راه‌ها گفت: با تکمیل کنارگذر شمال شرق شیراز، علاوه بر کاهش ترافیک درون شهر شیراز، سفر از بندرعباس و جنوب کشور به استان اصفهان و پایتخت تسهیل خواهد شد.

خادمی تکمیل شدن این کنارگذر را موجب گشایش گره ترافیکی درون شهر شیراز دانست و خاطرنشان کرد: بهره‌برداری از این محور موجب تسهیل سفر خودروهای ترانزیتی از بندرعباس، کرمان، جهرم، فساء، بوشهر و ... به سمت استان‌های اصفهان و تهران می‌شود و بار ترافیکی از شهر شیراز برداشته می‌شود.

تدوین آیین‌نامه نگهداری و بهره‌برداری راه‌ها تا پایان سال جاری

عضو هیئت مدیره شرکت عمران و بهسازی شهری ایران از تدوین آیین‌نامه نگهداری و بهره‌برداری راه‌ها تا پایان سال جاری خبر داد و گفت: بر اساس این آیین‌نامه شرکت ساخت در احداث راه‌ها باید به مقوله‌ای به عنوان معماری و منظر و سازمان راهداری به ارتقای ایمنی راه و آرامش‌دهی به کاربران توجه کنند.

عشایری افزود: در این راه شرکت عمران و بهسازی شهری ایران در گام نخست نقشه کاروانسراهای  تاریخی را از سازمان میراث فرهنگی و نقشه راه‌های کشور را از سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای دریافت و مورد بررسی قرار داد. در ادامه ضمن شناسایی کاروانسراهای موجود در کشور تفاهم‌نامه‌هایی را با سازمان راهداری و شرکت ساخت و توسعه زیربناهای کشور به امضا رساند.

به گفته وی براساس این تفاهم نامه‌ها شرکت ساخت در احداث راه‌ها باید به مقوله‌ای به عنوان معماری و منظر جاده و سازمان راهداری به ارتقای ایمنی راه و آرامش دهی به کاربران توجه کنند.

تاثیر سیلاب بر جاده و راه‌آهن و نحوه مدیریت آن

رئیس بخش لجستیک و مدیریت سیستم‌ها و بحران پژوهشکده حمل‌ونقل تصریح کرد: دخل و تصرف غیرمجاز در بستر و حریم رودخانه‌ها، آبراهه‌ها، انهار و مناطق پائین‌دست سدها، حاشیه دریاها و دریاچه‌ها مانند؛ احداث اماکن مسکونی و تجاری در مسیل‌ها، ایجاد اراضی کشاورزی، احداث سازه‌های تقاطعی نامناسب (پل‌ها –آب‌روها...)، برداشت بی‌رویه مصالح از بستر رودخانه، تخریب پوشش گیاهی و از بین بردن جنگل‌ها و مراتع و عدم آموزش همگانی و آگاهی عمومی مردم از سیل و مناطق زندگی خود برخی از عوامل انسانی مؤثر در تشدید سیلاب به شمار می‌روند.

وی بابیان اینکه «کلیه اقداماتی که جهت كنترل سیلاب و كاهش خطرات سیلاب انجام می‌گردد، مدیریت سیلاب نامیده می‌شود» یادآور شد: مهار همه سیلاب‌ها امكان‌پذیر نیست. لیکن می‌توان با مدیریت برخی عوامل، میزان خسارت را به حداقل رساند.

انجام عملیات ترافیکی مقطعی در محورهای منتهی به مهران

محمدچواد عطرچیان با اشاره به اخبار ضد و نقیض در خصوص  ترافیک سنگین در محور مهران تصریح کرد: به دلیل ازدحام و شلوغی در محورهای منتهی به شهر مهران به تمام اتوبوس‌های اعزامی از استان‌های تهران، قم، قزوین و شهرهای شمالی اعلام شد که تا زمان روان‌سازی و بهبود  وضعیت ترافیک از مبدا حرکت نکنند.

دبیر کمیته حمل‌و‌نقل ستاد اربعین گفت: قرار شد با کنترل و اعمال محدودیت‌های ترافیکی برای اتوبوس‌ها به کمتر شدن ترافیک کمک شود و با بهبود وضعیت و روان شدن ترافیک در محور منتهی به شهر مهران و استان ایلام تردد از سر گرفته شود. همچنین یکی از راه‌های کاهش ترافیک نیز محدودیت های مقطعی برای روان‌سازی ترافیک محور شهر مهران و ایلام است.

نظر شما