شناسهٔ خبر: 30963 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

شهردار بانه:

بانه پیشرو طرح توانمندسازی سکونتگاه‌های غیررسمی استان کردستان است

بابک رستم پور شهردار بانه گفت: شهر بانه نخستین شهر استان کردستان است که طرح توانمندسازی و اقدامات زیر بنایی و خدمات‌رسانی را در حاشیه شهر و سکونتگاه‌های غیررسمی شروع کرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی کردستان، بابک رستم پور در آیین تجلیل از بانوان ساکن در مناطق حاشیه شهر بانه افزود: هم‌اکنون طرح و برنامه برای حل معضل حاشیه‌نشینی در شهرهای دیگر در ابتدای راه است که بانه در این زمینه پیشرفت بسیار خوبی داشته است.

رستم پور گفت: با توجه به اینکه بحث توانمندسازی سکونتگاه‌های غیررسمی در سال ۹۴ در سطح استان کردستان مطرح شد و در دستور کار استانداری و وزارت راه و شهرسازی قرار گرفت خوشبختانه شهر بانه در حوزه راه و خدمات زیربنایی، و کسب کار در توانمندسازی پیشرو بوده است.

وی ضمن تقدیر از مشارکت گسترده شهروندان در محلات الحاقی شهر در طرح توانمندسازی این محلات، تصریح کرد: مفهوم توانمندسازی، مشارکت عمومی مردم در اجرای این طرح‌ها است که سند ملی توانمندسازی بر مشارکت ساکنان محلات تأکید کرده است.

رستم پور بیان کرد: حس مسئولیت‌پذیری و مشارکت گسترده شهروندان یکی از دلایل مهم پیشرفت اجرای طرح توانمندسازی محلات حاشیه‌ای است.

وی رونق تجاری شهر بانه را نشان از مشارکت فعال مردم دانست و افزود: مشارکت خودجوش مردم در حوزه‌های عمرانی و کسب و کار عوامل موفقیت و پیشرفت بوده که مشارکت خودجوش مردم از مهم‌ترین ظرفیت‌های اجرای طرح‌ها است.

وی به نقش نهادهای مردمی در تشویق و ترغیب شهروندان به مشارکت در اجرای طرح‌های مختلف اشاره کرد و گفت: امیدوارم با همکاری انجمن‌های مردمی و فعالان اقتصادی پروسه توانمندسازی ادامه داشته باشد.

وی افزود: با توجه با اینکه محلات خارج از محدوده به محدوده شهر الحاق شده این محلات را محلات کم خوردار می‌نامیم امیدواریم محلات کم برخوردار از امکانات رفاهی، خدماتی و فرهنگی برخوردار شوند.

شهردار بانه تأکید کرد: با پیگیرهای جدی شورای دوره چهارم در راستای مطالبات به‌حق حاشیه‌نشینان و الحاق محدوده ۴۳۳ هکتار به محدوده شهر، این محدوده جزی از شهر بانه شده و هم‌اکنون حاشیه‌نشینی در بانه وجود ندارد.

وی افزود: در بحث خدمات‌رسانی، گذر بندی معابر و احداث بلوار و خیابان‌ها به محدوده ۴۳۳ هکتاری، اقدامات خوبی انجام شده اما همچنان در ابتدای راه هستیم.

وی توانمندسازی بانوان را یکی دیگر از اقدامات اساسی در راستای برنامه‌های الحاق محدوده ۴۳۳ هکتاری به محدوده شهر عنوان کرد و گفت: به دلیل اینکه سکونتگاه‌های غیررسمی خارج از چهارچوب طرح جامع و تفضیلی شکل می‌گیرد امکانات زیر بنایی و شریان‌های ارتباطی آن با محلات دیگر یکسان نیست و از بسیاری از امکانات محروم هستند.

رستم پور تصریح کرد: حاشیه شهر بانه نیز همانند حاشیه دیگر شهرهای کشور از دسترسی به امکانات مناسب محروم بودند اجرای طرح توانمندسازی بانوان یکی از اقدامات مهم در راستای دسترسی یکسان به امکانات است.

به گفته وی، شریان‌های اصلی در محدوده ۴۳۳ هکتاری بانه مانند بلوار ۳۲ متری، بلوار ۵۴ متری، خیابان ۱۶ متری و بسیاری از راه‌های ارتباطی انجام شده و معابر داخل محلات نیز در سال‌های آینده انجام می‌شود.

شهردار بانه با بیان اینکه توانمندسازی حاشیه شهر با واگذاری خدمات ختم نمی‌شود، افزود: در ۶۰ سال اخیر بحث حاشیه‌نشینی و سکونتگاه‌های غیررسمی در ایران شکل گرفت و این موضوع به یک معضل در سراسر کشور تبدیل شد.

وی اظهار کرد: در سال ۸۲ هیات دولت بحث سند ملی توانمندسازی و ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی را تصویب کرد که متأسفانه با توجه به اینکه برنامه‌ریزی‌ها در سطح ادارات و دستگاه‌های اجرایی کند است تصویب طرح‌ها و برنامه‌ها با اجرای آن فاصله زمانی زیادی دارد.

وی افزود: در دولت نهم و دهم بحث توانمندسازی حاشیه شهرها متوقف شد و در دولت یازدهم نیز بحث سند ملی توانمندسازی سکونتگاه‌های غیررسمی بار دیگر مطرح شد.

رستم پور گفت: با توجه به اینکه بحث توانمندسازی سکونتگاه‌های غیررسمی در سال ۹۴ در سطح استان کردستان مطرح شد و در دستور کار استانداری و وزارت راه و شهرسازی قرار گرفت خوشبختانه شهر بانه در حوزه راه و خدمات زیربنایی، و کسب کار در توانمندسازی پیشرو بوده است.

نظر شما