شناسهٔ خبر: 3097 - سرویس شرکت‌ها
نسخه قابل چاپ

سلامی در گفتگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مطرح کرد:

اوراق مشارکت طرح‌های عمرانی را از رکود خارج می‌کند

غلامرضا سلامی مشاور وزیر در امور حسابداری، حسابرسی و اصول حاكمیت شركتی با بیان اینکه کم‌ریسک‌ترین محل برای سرمایه‌گذاری خرید اوراق مشارکت است گفت: انتشار اوراق می‌تواند عملیات عمرانی را به گردش درآورد و وضعیت پروژه‌های کشور را تا حدود زیادی از رکود خارج کند.

غلامرضا سلامی در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با اشاره به مزایای خرید اوراق مشارکت به عنوان یک راه مالی مطمئن برای سرمایه گذاری نسبت به سایر روش‌ها اظهار کرد: در بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا دولت‌ها بخش مهمی از منابع مالی خود را از طریق انتشار اوراق مشارکت تامین می‌کنند.  

وی با بیان اینکه نرخ اوراق مشارکت باید با سایر ابزار مالی و با نرخ بهره بانکی رقابت کند، ادامه داد: دولت مطمئن‌ترین محل برای سرمایه گذاری است و برای کسانی‌که پس انداز و سرمایه‌ای دارند کم‌ریسک‌ترین محل برای سرمایه گذاری خرید اوراق دولتی است.

مشاور وزیر در امور حسابداری، حسابرسی و اصول حاکمیت شرکتی افزود: دولت ایران نشان داده تاکنون به تمام تعهدات خود در سرمایه گذاری‌ها پایبند بوده و ترتیباتی داده شده که این اوراق قبل از سررسید از طریق سیستم بانکی قابل خرید و فروش باشد بنابراین ریسک سرمایه گذاری در بخش های دولتی به مراتب پایین‌تر از سپرده گذاری و سرمایه گذاری در سایر ابزار مالی موجود است.

سلامی اظهار کرد: در دوره ملی شدن صنعت نفت در سال 1331 دولت مصدق از طریق انتشار اوراق ملی بخشی از کمبود ناشی از درآمدهای نفتی را جبران کرد، این موضوع نشاندهنده این است که مردم علاقمند هستند در زمان‌های خاص به دولت‌های خود کمک می‌کنند.

وی ادامه داد: دولت یازدهم به دلیل بدهکاری‌های باقی‌مانده زیاد از گذشته به ویژه مطالبات پیمانکاران بیشترین بدهی را به پیمانکاران دارد که می‌تواند این مسئله از طریق انتشار اوراق مشارکت تامین و طلب پیمانکاران پرداخت شود.

مشاور وزیر در امور حسابداری، حسابرسی و اصول حاکمیت شرکتی تاکید کرد: در شرایطی که بدهی پیمانکاران پرداخت شود بخشی از گره رکود اقتصادی باز خواهد شد زیرا یکی از دلایل رکود اقتصادی این است که بسیاری از پیمانکاران به دلیل مطالبات زیاد و سرمایه درگردش پایین نمی‌توانند پروژه ها را اجرا کنند و این موضوع باعث شده تا تعداد زیادی کارگران، مهندسان و کارگران ماهر بیکار بمانند که این یکی از دلایل رکود است.

سلامی به مزیت‌های اوراق مشارکت از منظر اقتصاد کلان اشاره کرد و به پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گفت: اوراق مشارکت مانند اسکناسی در جیب است که به آن سود تعلق می‌گیرد یعنی متقاضی در هر زمان می‌تواند از این اسکناس استفاده کند زیرا اوراق در وجه حامل و قابل انتقال به غیر است.

مشاور وزیر در امور حسابداری، حسابرسی و اصول حاکمیت با تاکید بر اینکه خرید اوراق مشارکت با سایر ابزارهای مالی موجود و سرمایه گذاری قابل رقابت نیست، گفت: انتشار اوراق می‌تواند عملیات عمرانی را به گردش در آورد و اجرای این پروژه‌ها می‌تواند وضعیت کشور را تا حدود زیادی از رکود خارج کند.

فروش ۵۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت با سود ۲۲ درصدی با هدف توسعه آزادراه‌ها و تحت نظارت شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور از صبح روز دوشنبه ۸ دی در شعب منتخب بانک تجارت آغاز شد. /

نظر شما