شناسهٔ خبر: 31012 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مناسب‌سازی محیط شهری برای تردد افراد کم‌توان و معلولین در استان همدان

محمدحسین مرادی جلسه‌ای با حضور تعدادی از گروه‌های مردم‌نهاد استان همدان به منظور بررسی وضعیت مناسب‌سازی محیط شهری برای تردد افراد کم‌توان و معلولین در دفتر مدیر شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی استان همدان برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان همدان، جلسه‌ای با حضور تعدادی از گروه‌های مردم‌نهاد (ngo) استان همدان به منظور بررسی وضعیت مناسب‌سازی محیط شهری برای تردد افراد کم‌توان و معلولین در دفتر مدیر شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی استان همدان برگزار شد.

در این جلسه شرکت‌کنندگان ضمن ارائه گزارش از وضعیت معابر تعدادی از شهرهای استان از جمله شهر همدان و وجود مشکلات و نارسائی‌هایی که برای معلولین وجود دارد، بر رسیدگی بیشتر مسئولین مربوطه برای تردد هر چه بهتر معلولین در سطح شهرها تأکید کردند.

محمدحسین مرادی عنوان کرد: اینکه تصور کنیم با ساخت چند سطح شیب‌دار بجای پله در پیاده‌روها، مشکل معلولین حل شده و می‌توانند به وسیله ویلچر در شهرها حرکت کنند، تصور اشتباهی است.

آنچه باید صورت گیرد، طراحی و اجرای مجموعه‌ای از خدمات شهری برای معلولین است، یعنی باید فرد معلول از زمانی که از مبدأ حرکت می‌کند تا زمانی که به مقصد می‌رسد، بدون هیچ‌گونه دغدغه و نگرانی مسیر خود را طی نماید.

مدیر شهرسازی و معماری افزود: رفع موانع در پیاده‌روها، سهولت عبور از عرض معابر و خیابان‌ها، امکان ورود به ایستگاه اتوبوس و سوار شدن در اتوبوس با ویلچر بدون نیاز به کمک یا همراه، سهولت خروج از خانه، ورود به ادارات و اماکن عمومی مثل رستوران‌ها، مراکز ورزشی، درمانی، مذهبی و ... از جمله مواردی است که باید مدنظر قرار گیرد.

وی گفت: متأسفانه در شهرهای ما برای افراد سالم هم موانع حرکتی بسیار زیادی وجود دارد و لذا فرد معلول با طی هر مسیر کوتاهی به مانع جدیدی برخورد می‌کند که از این موانع می‌توان به رمپ پارکینگ که به سطح پیاده‌رو آمده، تأسیسات مختلف شهری مثل چراغ‌برق و یا سطح شیب‌دار غیراستاندارد اشاره نمود.

وی بیان کرد: در بسیاری از کشورهای پیشرفته حدود بیست درصد از اتوبوس‌های شهری هر خط را برای ورود و استقرار معلولین مناسب‌سازی کرده‌اند.

مرادی در پایان اظهار امیدواری کرد: با همدلی و همکاری تمامی ارگان‌ها و سازمان‌ها بتوان حداقل استانداردها جهت تردد معلولین عزیز را فراهم کرد.

نظر شما