شناسهٔ خبر: 31040 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راه و شهرسازی استان قم عنوان کرد:

تاکید بر فعالیت مستمر کنگره تاریخ معماری و شهرسازی استان قم

صبوری معاون امور عمرانی استانداری قم در جلسه هماهنگی ستاد برگزاری چهارمین دوره استانی کنگره تاریخ معماری گفت: دولت تدبیر و امید با اهتمام ویژه به الگوبرداری از تاریخ گذشتگان، برگزاری کنگره‌های استانی تاریخ معماری و شهرسازی را اجرایی کرده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان قم، محسن بهشتی گفت: در دو دهه گذشته سومین دوره این کنگره برگزار شد ولی طی ۱۲ سال شاهد برگزاری کنگره نبودیم که با رویکرد دولت یازدهم امسال دوره چهارم کنگره در تمام استان‌ها در حال فراخوان مقاله است.

وی افزود: سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری روند برگزاری این کنگره را برعهده گرفته است و مقاله‌های برگزیده در استان‌ها به دبیرخانه مرکزی ارائه می‌شود که امیدواریم بازتاب خوبی در معماری و شهرسازی رقم بزند.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری قم نیز در این جلسه گفت: ظرفیت‌های تاریخی و فرهنگی در معماری و باستان‌شناسی باید شناسایی و برای الگوبرداری از آن در ساخت و سازها ارائه شود.

عمار کاوسی افزود: در این حوزه نیازمند همکاری نهادهای مختلف به ویژه دانشگاه‌ها هستیم تا تاریخ و میراث قم مورد مطالعه و کار پژوهشی قرار گیرد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان قم نیز در این جلسه با اشاره به این‌که این اداره کل در سه محور این کنگره فعالیت می‌کند گفت: بازخوانی تاریخ شفاهی میراث معماری و شهرسازی مدرن استان قم، شناسایی تدوین معیارها و ارزش‌گذاری بناهای شهری استان و سیر تحول معماری مدرن و صنعتی از جمله محورهایی است که با همکاری کارشناسان موردبررسی قرار گرفته است.

حسن صبوری ادامه داد: دبیرخانه چهارمین دوره استانی کنگره تاریخ معماری و شهرسازی ایران باید به صورت دائمی فعالیت کند تا در این حوزه کارهای پژوهشی و آموزشی استمرار یابد.

وی با اشاره به این‌که مستند نگاری در استان قم صورت نمی‌گیرد گفت: بسیاری از کارها و مطالعاتی که در استان انجام شده است به صورت مستند جمع‌آوری نشده است از این رو در حوزه تاریخ‌نگاری دچار کاستی‌هایی هستیم.

هم‌چنین سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم در این جلسه با اشاره به آغاز فعالیت انجمن مفاخر استان گفت: اساس‌نامه این انجمن تهیه شده است که می‌توانیم تاریخ شناسان قمی را معرفی کنیم و با مستند نگاری تاریخ شفاهی در جمع‌آوری میراث استان فعالیت کنیم.

وحید فرجی افزود: هم‌چنین طرح مستند قمرود آماده شده است که با تأمین اعتبار می‌توانیم در معرفی تاریخ استان قم نقش مؤثری ایفا کنیم.

در بخش دیگر این جلسه دبیر بنیاد قم پژوهی با اشاره به این‌که تاریخ شفاهی قم در حال از بین رفتن است گفت: باید در این زمینه تدابیری اندیشیده شود.

هادی ربانی افزود: تحول‌های استان قم در چند دهه باید ثبت شود و برای استفاده محققان در اختیار آنان قرار گیرد تا جایگاه استان قم آن‌گونه که شایسته است معرفی شود.

وی با اشاره به این‌که در استان قم مفاخر ملی داریم گفت: استاد حسن معمارباشی قمی سازنده تیمچه بازار قم یکی از هنرمندان هزاره اخیر ایران است.

به گفته وی ۲۰ کتاب در بنیاد قم پژوهشی در حوزه تاریخی به چاپ رسیده است که ۲۵ کتاب دیگر نیز در دست چاپ است که از منابع غنی محسوب می‌شود.

سرپرست دفتر فنی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری قم نیز در این جلسه با اشاره به وضعیت خانه‌های تاریخی گفت: این خانه‌ها در هسته مرکزی شهر قم می‌باشند که متأسفانه به علت بالا بودن قیمت خانه، سازمان میراث فرهنگی قادر به تملک نیست و تنها برای حفظ این آثار و نگهداری آن‌ها سالانه مرمت‌هایی را انجام می‌دهد.

کاظم فداییان افزود: شاهد تخریب بناهای تاریخی هستیم از این رو باید سعی کنیم تا از اعتبار دستگاه‌های دولتی و یا سایر نهادها برای تملک این آثار استفاده کنیم تا این خانه‌ها برای نسل آینده حفظ شود.

چهارمین کنگره استانی تاریخ معماری و شهرسازی ایران، ۳۰ دی‌ماه امسال در تالار مرکزی شهر قم برگزار می‌شود.

نظر شما