شناسهٔ خبر: 31047 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

عضو شورای شهر تهران:

کاهش آلودگی هوای تهران با یکپارچگی قطارهای حومه‌ای و شقوق حمل‌و‌نقل درون شهری

ابوالفضل قناعتی عضو شورای شهر تهران توسعه قطارهای حومه‌ای را نیاز شهر تهران عنوان كرد و گفت: اتصال حلقه قطارهای حومه‌ای، مترو و اتوبوس گره‌گشای مشكلات حمل‌ونقل شهری پایتخت و كاهش آلودگی هوا است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران؛ ابوالفضل قناعتی با بیان اینکه اتصال حلقه قطارهای حومه‌ای، مترو و اتوبوس گره‌گشای مشكلات حمل‌ونقل شهری پایتخت و كاهش آلودگی هوا است. افزود: بهره‌گیری از حمل‌ونقل ریلی و مترو نقش قابل‌توجهی در كاهش ترافیك و آلودگی هوای پایتخت خواهد داشت.

وی با ابراز تأسف از این‌که بخش عمده‌ای از پروژه‌های حمل‌ونقل ریلی به علت كمبود نقدینگی و منابع مالی دچار عقب‌ماندگی شده‌اند، گفت: همین مسئله اجرای كامل طرح جامع ترافیك و سیاست‌گذاری‌های صورت گرفته برای آن را با مشكل مواجه كرده است.

عضو شورای شهر تهران بابیان اینكه درصدد هستیم هر یك از شهروندان در فاصله ۳۰۰ متری منازل خود حداقل از یك وسیله حمل‌ونقل عمومی ازجمله مترو، قطار حومه‌ای و یا اتوبوس استفاده كنند، گفت: بررسی‌های طرح جامع حمل‌ونقل شهری نشان می‌دهد وسایل حمل‌ونقلی همچون مترو، قطار حومه‌ای و LRT در كمیت و كیفیت جابه‌جایی و كاهش محسوس آلودگی شهری نقش پررنگی دارند و می‌توانند اثرات مطلوبی برجای بگذارند.

قناعتی توسعه قطارهای حومه‌ای را نیاز شهر تهران عنوان كرد و افزود: اتصال حلقه قطارهای حومه‌ای، مترو و اتوبوس گره مشكلات حمل‌ونقل شهری را باز می‌کند.

وی بابیان اینكه آلودگی هوا و بی‌توجهی به آن هزینه‌های اقتصادی، اجتماعی و درمانی به همراه دارد، تصریح كرد: استفاده از قطارهای حومه‌ای به‌عنوان حلقه‌ای متصل به حمل‌ونقل درون‌شهری می‌تواند حجم عمده‌ای از مشكلات شهری و حاشیه آن را حل كند.

به گفته قناعتی، كمبود ناوگان و توسعه نیافتن این قبیل وسایل حمل‌ونقلی تنها با تأمین اعتبار حل خواهد شد و بخش عمده‌ای از ترافیك و آلودگی هوا در تهران و شهرهای بزرگ به دلیل نبود آن است.
این عضو شورای شهر تهران، نگاه بلندمدت به پروژه‌های حمل‌ونقلی همچون مترو و قطار حومه‌ای را نكته قابل‌توجهی در عملیاتی شدن این پروژه‌ها برشمرد و گفت: این شقوق حمل‌ونقل علاوه بر موضوع صرفه‌جویی سوخت و كاهش آلودگی سلامت شهروندان را نیز تأمین می‌کنند.

گفتنی است؛ بر اساس لایحه برنامه پنج‌ساله ششم توسعه كشور تا سال ۱۴۰۰ باید آمار جابه‌جایی مسافر در بخش قطارهای حومه‌ای به ۲۰ میلیون نفر در سال برسد و در همین راستا راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در تلاش است با توسعه خطوط حومه‌ای و افزایش ناوگان ریلی تردد قطارهای حومه‌ای را در اطراف شهرهای بزرگ افزایش دهد.

نظر شما