شناسهٔ خبر: 31062 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

در آذربایجان‌غربی برگزار شد:

جزئیات دومین همایش ملی اصول اخلاق حرفه‌ای در مهندسی ساختمان آذربایجان‌غربی

همایش دومین همایش ملی اصول اخلاق حرفه‌ای با محوریت آموزش و ترویج اصول اخلاق حرفه‌ای و تشریح نظامنامه رفتار حرفه‌ای اخلاقی در مهندسی ساختمان در مجتمع فرهنگی آموزشی امام علی (ع) ارومیه برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان آذربایجان‌غربی، دومین همایش ملی اصول اخلاق حرفه‌ای با حضور مدیرکل دفتر نظام مهندسی و تشکل‌های حرفه‌ای وزارت راه و شهرسازی، معاون امور عمرانی استاندار آذربایجان‌غربی، مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی، تهیه کننده پیش‌نویس نظام‌نامه اخلاق حرفه‌ای و عضو شورای تدوین مقررات ملی، رئیس سازمان نظام مهندسی آذربایجان‌غربی و جمعی از مهندسان برگزار شد.

مدیرکل دفتر نظام مهندسی و تشکل‌های حرفه‌ای وزارت راه و شهرسازی در این همایش با بیان اینکه اخلاق حرفه‌ای به عنوان یک موضوع نهادی و پایه‌ای در تمام حرفه‌ها مطرح است، اظهار کرد: اخلاق حرفه‌ای؛ نقش محوری در اعتلای صنعت ساختمان دارد و سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان در استان‌ها لازم است در ترویج و پایش اخلاق حرفه‌ای تلاش کنند.

منوچهر شیبانی اصل ادامه داد: نظامنامه رفتار حرفه‌ای اخلاقی در مهندسی ساختمان با نگاه ویژه به مسئولیت پذیری و دوری از تعارض منافع تدوین و مصوب شده است.

وی با اعلام اینکه سیاست کلی وزارت راه و شهرسازی در ارتباط با سازمان نظام مهندسی ساختمان در سه واژه؛ هدایت، حمایت و نظارت خلاصه شده است، گفت: سازمان نظام مهندسی ساختمان نباید از رسالت اصلی جدا شده و به بنگاه‌های اقتصادی تبدیل شود.

مدیرکل دفتر نظام مهندسی و تشکل‌های حرفه‌ای وزارت راه و شهرسازی بر حرکت جامعه مهندسان ساختمان به سمت اعتلای صنعت ساختمان تاکید کرد و یادآور شد: تناسب سازی تعداد مهندسان با ساخت و سازهای شهری؛ یکی از راهکارهای مؤثر در کاهش مسائل و مشکلات صنعت ساختمان استان آذربایجان‌غربی است که باید مورد توجه مسئولان قرار گیرد.

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی از دیگر سخنرانان همایش ملی اصول اخلاق حرفه‌ای به جایگاه ویژه مهندسی ساختمان در توسعه زیرساخت‌های کشور اشاره کرد و گفت: تعامل سازنده‌ای اداره کل راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی با سازمان نظام مهندسی ساختمان استان، بستر مناسبی برای ارائه خدمات بهینه به مردم را فراهم کرده است.

داریوش نصر با تاکید براینکه اصول اخلاق حرفه‌ای در اخذ تصمیمات حرفه‌ای باید نمایان شود، افزود: پذیرش مسئولیت اجتماعی، افزایش مهارت مشارکت و تصمیم‌گیری اعضای جامعه بزرگ مهندسی ساختمان استان باید گسترش یابد.

وی تصریح کرد: دیدگاه و انگیزه‌های ۱۶ هزار عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان استان در اجرای نظامنامه رفتار حرفه‌ای اخلاقی در مهندسی ساختمان استان باید دیده شود.

این مقام مسئول یادآور شد: حذف خلأ و حفره‌های بین قوانین و مقرات ملی ساختمان و مرزبندی اقدامات اخلاقی و غیراخلاقی از بارزترین دستاوردهای اجرای نظامنامه رفتار حرفه‌ای اخلاقی در مهندسی ساختمان است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان گفت: با بررسی و مطالعه عوامل محیطی در اجرای اصول اخلاق حرفه‌ای با نگرش سیستم یکپارچه می‌توان بسیاری از چالش‌های صنعت ساختمان را حل‌وفصل کرد.

نصر با اشاره به اینکه اهمیت موضوع اخلاق در کتب آسمانی و فرهنگ اسلامی همواره سفارش شده است، اظهار کرد: اصول اخلاق حرفه‌ای؛ یک اصل، قانون و تکلیفی بر عهده همگان است که رعایت و انجام رفتار حرفه‌ای اخلاقی پویایی سازمان را تضمین می‌کند.

برگزاری کارگاه‌های آموزشی و آسیب‌شناسی و تدوین اصول اخلاق حرفه‌ای از برنامه‌های حاشیه‌ای این همایش بود.

نخستین همایش ملی اخلاق حرفه‌ای در مهندسی مهر امسال در شهر مشهد برگزار شده بود.

نظر شما