شناسهٔ خبر: 31092 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

نشست نقد و بررسی هویت معماری بومی امروز؛ استان هرمزگان/ تحلیل معماری معاصر و بومی در نشست معماران

پوستر نشست نقد و بررسی هویت معماری بومی امروز؛ استان هرمزگان با همکاری کمیته معماری جامعه مهندسان مشاور در محل جامعه مهندسان مشاور برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، هویت معماری بومی امروز، استان هرمزگان با حضور معماران معاصر کشور توسط کمیته فرهنگی گروه معماری جامعه مهندسان مشاور ایران با برنامه‌های متنوعی همچون سخنرانی و پرسش و پاسخ در سالن اجتماعات جامعه مهندسان مشاور ایران برگزار می‌شود.

در نشست هویت معماری بومی امروز؛ استان هرمزگان، مهندس غلامحسین کنت، مهندس محمد ناجیان، مهندس علیرضا قهاری رئیس انجمن مفاخر معماری ایران، مهندس فرشاد استاد، مهندس کمال‌الدین ایمانی، مهندس شهاب‌الدین ارفعی و دکتر عطاء‌الله امیدوار سخنرانی می‌کنند.

همچنین این برنامه شامل پرسش و پاسخ نیز خواهد بود که در این بخش، دکتر داراب دیبا و مهندس محمدحسن مومنی پاسخگویی به سوالات حاضرین و جلسه نقد و گفت‌وگو را پیش خواهند برد.

همکاران شورای گروه معماری نیز متشکل از مهندس شهاب‌الدین ارفعی، مهندس بابک زیرک، مهندس ماندانا کنت و مهندس سیروس مهراندیش هستند.

هویت معماری بومی امروز؛ استان هرمزگان با همکاری کمیته فرهنگی گروه معماری جامعه مهندسان مشاور ایران، امروز دوم آذرماه از ساعت ۱۶ تا ۱۹ در سالن اجتماعات جامعه مهندسان مشاور ایران به نشانی ولنجک، خیابان ۲۶، بلوار دانشجو، نبش سلامی برگزار خواهد شد.

گفتنی است، بندرعباس به ‌عنوان مرکز استان امروزه یکی از شهرهای بزرگ ایران و مرکز مهم فعالیت‌های اقتصادی و تجاری است. استان هرمزگان، از دير باز محل نخستين اجتماع‌ها و گاهواره فرهنگی کهن و مرکز آبادی بوده و نخستين حکومت‌های با فرهنگ، در کرانه‌های آن به وجود آمده است. مردم بندرعباس و برخی از نواحی استان هرمزگان، آميخته‌ای از فارس، بلوچ، عرب و سياه هستند، که «بندری» يا «عباسی» ناميده می شوند. لاری ها، که در شهرستان لار استان فارس، بندرها و جزيره های ايرانی دريای پارس، از جمله هرمزگان و سرزمين‌های جنوبی دريای پارس زندگی می‌کنند، از نجيب‌ترين تيره‌های نژاد آريايی به شمار می‌روند. چنان که هنوز هم با زبان بی آلايش و شيرين پارسی و لهجه دری سخن می گويند. بلوچ ها، در کرانه های دريای مکران، خليج فارس، جزيره ها و بندرهای ايران، از جمله استان هرمزگان زندگی می کنند. نام اين تيره در آثار فارسی «بلوچ» و در آثار عربی «بُلوش» نگاشته شده است. مکرانی ها يا مکی ها، بيش تر در ناحيه مکران استان سيستان و بلوچستان و کرانه های دريای پارس، از جمله استان هرمزگان، به ويژه ناحيه جاسک زندگی می کنند و آميخته ای از نژاد هندو، آسوری، افغان و سياه پوست هستند./

 

نظر شما