شناسهٔ خبر: 31148 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

مروری بر اخبار دریایی طی هفته گذشته:

مذاکرات دریایی آخوندی در چین/ افزایش مجموعه عملیات کانتینری در بندر شهیدرجایی در سال جاری/ ‎بهره برداری از اسکله ۳۵ هزارتنی کیش در سال آینده

تخلیه و بارگیری کالا در بندر شهید رجایی میزبانی بندر‌شهید رجایی از هیات آفریقایی، همراه با اعلام خبر افزایش مجموعه عملیات کانتینری در بندر شهیدرجایی در سال جاری از سوی مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی کشورمان، مذاکرات دریایی وزیر راه و شهرسازی در ملاقات با مدیرعامل بندر شانگهای، همراه با اخباری در خصوص تعطیلی بنادر استان هرمزگان اهم اخبار حوزه دریایی در هفته ای که گذشت بود.

پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی: عباس آخوندی وزیر راه وشهرسازی کشورمان در جریان سفر به چین به شهر شانگهای رفت و با مدیرعامل شركت اپراتور بندر شانگهای دیدار و گفتگو كرد. دكتر آخوندی در این دیدار از برنامه‌های توسعه بنادر ایران به‌ویژه در خلیج‌فارس و دریای عمان خبر داد و گفت: ما براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده در صدد هستیم با توجه به كریدورهای موجود و نیز استفاده از پتانسل‌های موجود در بخش‌ حمل ونقل تركیبی بنادر شهید رجایی و بندرعباس و بندر چابهار را توسعه داده و ظرفیت‌های آن‌ها را افزایش دهیم.وی افزود: از كلیه شركت‌های معتبر خارجی دعوت می‌كنیم تا در یك فضای رقابتی در پروژه‌های مذكور مشاركت نمایند.

مذاکرات دریایی وزیر راه و شهرسازی با مقامات چینی و به همراه اخباری در خصوص وضعیت توسعه ای و آب و هوایی سایر بنادر را در زیر مرور میکنیم:

میزبانی بندر‌شهید رجایی از هیات آفریقایی

بندر شهید رجایی‌که پس از برجام و بازگشت خطوط کشتیرانی بین المللی به ایران، هم اکنون رونق ۲۷ درصدی در عملیات کانتینری را تجربه می کند، طی روزهای اخیر میزبان دو هیات بلندپایه‌تجاری و حمل و نقلی اعزامی از مهم ترین کشور های اقتصادی قاره های اروپا وآفریقا بود

اعضای این هیات ۱۳ نفره با شرکت در نشستی مشترک با مسئولان منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی، در جریان فعالیت ها، توسعه امکانات و تجهیزات و همچنین شرایط سرمایه گذاری در این بندر، قوانین ثبت شرکت ها و نحوه مشارکت با شرکت های تجاری ایرانی قرار گرفتند.

محمد علی اصل سعیدی پور معاون امور بندری و منطقه ویژه اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان در این نشست گزارشی مفصل از بندر شهید رجایی و امکانات آن، توانمندی ها و فرصت های سرمایه گذاری، اهداف کلان و پروژ های آتی توسعه این بندر را ارایه کرد.

وی همچنین وضعیت بنادر کل کشور، عملکرد بندر شهید رجایی در چند ساله اخیر و پیش بینی توسعه عملیات آن در سال های آینده را نیز برای اعضای این هیأت خارجی تشریح کرد.

در بخش پایانی این برنامه، پایانه های شماره یک و دو کانتینری، پایانه های کالای عمومی و متفرقه، اراضی پشتیبانی بندر شهید رجایی و همچنین پایانه نفتی بندر خلیج فارس از جمله بخش های پیشرفته ترین بندر تجاری ایران بود که مورد بازدید معاونین وزیر حمل و نقل آفریقای جنوبی و هیأت همراه قرار گرفت.

افزایش مجموعه عملیات کانتینری در بندر شهیدرجایی در سال جاری

معاون وزیر راه و شهرسازی در مراسم تودیع و معارفه مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان اعلام کرد: در سال ۹۰ مجموعه عملیات کانتینری در بندر شهیدرجایی ۳.۲ میلیون TEU بوده که در سال‌های پس ‌از آن به کمتر از ۲میلیون رسید ، اما امسال به این میزان اضافه خواهد ش

محمد سعید نژاد در مراسم تودیع و معارفه مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان اظهارداشت: در دوره‌ای سرمایه‌گذاری‌ها در بندر شهید رجایی رو به افزایش و جریان بار و حمل کالا به این منطقه اقتصادی سرازیر بود اما متأسفانه به دلیل وجود تحریم‌های ظالمانه‌ای که بر کشور حاصل شد این جریان متوقف و در یک دوره روند نزولی به خود گرفت.

وی ادامه داد: در سال ۹۰ مجموعه عملیات کانتینری در بندر شهیدرجایی ۳.۲ میلیون TEU بوده که در سال‌های پس ‌از آن به کمتر از ۲میلیون رسید ، اما امسال به این میزان اضافه خواهد شد.

سعید نژاد تصریح کرد: با توجه به هدایت‌های مقام معظم رهبری و اقداماتی که در دولت تدبیر و امید بخصوص با تحقق توافق هسته‌ای انجام شد، بار دیگر فرصت‌های بزرگی نصیب حوزه دریا شد تا آن‌ها را اجرایی و تبدیل به عمل کنیم.

وی تصریح کرد: وقتی به آمار و ارقام در حوزه دریا مراجعه می‌کنیم کاملاً آثار افزایش سرمایه‌گذاری‌ها و فرصت‌های به وجود آمده پس از برجام مشهود است.

تاکید بر حضور بخش خصوصی در پروژه‌های دریایی و بندری رجایی

اله مراد عفیفی پور مدیرکل جدید بنادر و دریانوردی هرمزگان طی سخنانی در جلسه معارفه خود ضمن تشریح وضعیت بنادر و سواحل کشور و عضویت ایران در ۲۷ کنوانسیون و پروتکل دریایی، به تشریح جایگاه مهم این استان در حوزه صنعت حمل‌ونقل دریایی پرداخت.

وی در ادامه رویکردهای کاری خود را برای ایجاد تحول در دو حوزه دریایی و بندری هرمزگان، تشریح کرد.

مدیرکل جدید بنادر و دریانوردی هرمزگان از اعتقاد و باور قلبی خود به نقش نیروی انسانی در موفقیت‌های سازمانی نیز سخن گفت و اظهار داشت: عمده تلاش‌های صورت گرفته در حوزه دریایی و بندری توسط بخش خصوصی صورت می‌گیرد.

 عفیفی پور خواستار تداوم حمایت‌های استاندار و نمایندگان مجلس از مجموعه بنادر هرمزگان شد و گفت: تلاش می‌کنم که امانتدار خوبی در پذیرش این مسئولیت باشم.

اعلام محدودیت ترددهای دریایی درسه بندر

مدیر اداره بنادر و دریانوردی بندرشهید باهنر ضمن اعلام این خبر که تردد تمامی شناورها بین بنادر مسافری مرکز هرمزگان از اوایل صبح امروز در راستای افزایش ایمنی سفرهای دریایی متوقف شده است، گفت:از هموطنانی که قصد سفر به جزایر قشم و هرمز را دارند، می خواهیم تا به هیچ وجه از مبادی غیر مجاز و با شناورهای غیر استاندارد استفاده نکنند

تردد به جزیره قشم صرفا از طریق بنادر پهل و لافت

سیدباقر موسوی مدیر اداره بنادر و دریانوردی قشم نیز در همین رابطه، گفت: به منظور حفظ جان مردم، از صبح امروز جابجایی مسافران بین بندر شهید ذاکری قشم به بنادر شهید حقانی، هرمز و لارک تا اطلاع ثانوی متوقف شده است.

وی ضمن بیان این مطلب که مسافران برای ورود و خروج از قشم می توانند از طریق بندر پهل و لافت تردد کنند، گفت: در حال حاضر خدمات دهی به مسافران در این مسیر در حال انجام است.

مدیر اداره بنادر و دریانوردی قشم همچنین از تعطیلی تمامی اسکله های گردشگری این جزیره در شرایط فعلی، خبر داد.

ادامه تعطیلی بنادر مسافری مركز استان هرمزگان به علت طوفان

محمد محسنی، مدیر اداره بنادر و دریانوردی باهنر در گفتگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از تداوم تعطلیلی بنادر مسافری مركز استان هرمزگان خبر داد و گفت: از سه روز گذشته تا کنون کلیه ترددهای مسافری در مسیر بندرعباس به قشم و هرمز متوقف شده و این وضعیت همچنان ادامه دارد.

وی کاهش ضریب ایمنی در شرایط طوفانی، افزایش سرعت باد، متلاطم شدن دریا و کاهش میدان دید در اثر گرد و غبار شدید را اصلی ترین دلایل ادامه تعطیلی این بنادر مسافری دانست و ادامه داد:وضیعت فعلی ادامه دار است و تنها احتمال دارد یک سرویس تردد به جزیره هرمز انجام شود

‎بهره برداری از اسکله ۳۵ هزارتنی کیش در سال آینده

مدیرعامل شرکت توسعه و مدیریت بنادر و فرودگاه‎های منطقه آزاد کیش از فعالیت بندر کیش در راستای صادرات خبر داد و میزان فعالیت این بخش را بیش از ۲۵۰۰ تن در شش ماهه نخست سال اعلام کرد.

سید اسماعیل موسوی، با اشاره به اینکه بندر کیش دارای سه حوضچه است که ۱۸ پست اسکله فعال دارد، درباره عمده فعالیت‌های این بند گفت: عمده فعالیت‌های بندر کیش شامل جابه‌جایی و حمل‌ونقل کالای عمومی، لنجی و غیر لنجی به‌علاوه کانتینرهاست. البته تعدادی پست اسکله نیز در این بندر برای جابه‌جایی مسافر پیش‌بینی‌شده است.

وی در خصوص ظرفیت بندر کیش اظهار کرد: در بندر کیش برخی از اسکله‌ها به خاطر عمق آبخور کم یا پهلوگیری شناورهایی با اندازه کوچک میزان کمتری از کالا را پذیرا هستند اما در این میان تعدادی اسکله نیز وجود دارند که قابلیت بیشتری در پهلوگیری شناورها دارند. به عبارتی هر پست اسکله در بندر کیش، بالغ‌بر ۵۰۰ هزار تن ظرفیت دارد.

مدیرعامل شرکت توسعه و مدیریت بنادر و فرودگاه‌های منطقه آزاد کیش افزود: درواقع اسکله‌های بندر کیش، ظرفیت تخلیه و بارگیری بیش از شش میلیون تن کالا را منهای بخش نفتی و مصالح ساختمانی دارند. درواقع تعدادی از اسکله‌های این بندر قابلیت ۵۰۰ هزار تن و تعدادی دیگر بین ۱۰۰ تا ۳۰۰ هزار تن را دارا هستند که درمجموع می‌توانیم روی تخلیه و بارگیری شش تا هفت میلیون تن کالا در وضع موجود حساب کنیم.

تلاش برای توسعه ظرفیت بنادر جنوبی ایران با استفاده از کریدورهای موجود

وزیر راه و شهرسازی در دیدار با مدیرعامل شركت اپراتور بندر شانگهای با اعلام این که از كلیه شركت‌های معتبر خارجی دعوت می‌كنیم تا در یك فضای رقابتی در پروژه‌های ایران مشاركت کنند، گفت: درصدد هستیم بنادر شهید رجایی و چابهار را توسعه داده و ظرفیت‌های آن‌ها را افزایش دهیم.

دكتر آخوندی در این دیدار از برنامه‌های توسعه بنادر ایران به‌ویژه در خلیج‌فارس و دریای عمان خبر داد و افزود: ما براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده در صدد هستیم با توجه به كریدورهای موجود و نیز استفاده از پتانسل‌های موجود در بخش‌ حمل ونقل تركیبی بنادر شهید رجایی و بندرعباس و بندر چابهار را توسعه داده و ظرفیت‌های آن‌ها را افزایش دهیم.

وی افزود: از كلیه شركت‌های معتبر خارجی دعوت می‌كنیم تا در یك فضای رقابتی در پروژه‌های مذكور مشاركت نمایند.

شایان ذكر است دكتر آخوندی در بازدید از بندر شانگهای با تنی چند از مدیران شركت‌های معتبر چینی فعال در بخش‌های زیرساخت، سازندگان مطرح و معتبر كشتی‌سازی، تاوركرین و نیز شركت‌های فعال در زمینه ارتباطات و مخابرات و سیگنالینگ در بخش‌های زیرساخت ریلی، دریایی و جاده‌ای و شركت‌های سازنده تاسیسات و تسهیلات بندری و فراساحلی كه پروژه‌هایی را در سطح بین‌المللی با موفقیت انجام داده‌اند دیدار و گفتگو كرد.

نظر شما