شناسهٔ خبر: 31165 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

مدیر كل راه آهن فارس مطرح كرد:

راه آهن شیراز چهار راهی برای بارهای ترانزیتی

قطار باری مدیر كل راه آهن فارس ظرفیت فعلی ایستگاه شیراز را به عنوان یك پتانسیل مناسب جذب بار جهت بنادر جنوبی كشور اعلام كرد و افزود: راه آهن شیراز می تواند به عنوان یك نقطه اتصال در زمینه جذب بارهای ترانزیتی با حمل و نقل تركیبی نقش آفرینی كند.

به گزارش روابط عمومی راه آهن جمهوری اسلامی ایران؛ مهرداد انصاری مدیر كل راه آهن فارس(شیراز) در گردهمایی كارشناسان ستاد و مناطق راه آهن با اشاره به اینكه استان فارس با توجه به برخورداری از پتانسیل مهم كشاورزی و صنایع معدنی در سال ۱۳۸۸ به شبكه سراسری راه آهن جمهوری اسلامی ایران پیوست و رسالت خود را بر جابجایی بار و مسافر قرار داد، گفت: اداره كل راه آهن فارس دارای ۵۰۰ كیلومتر خط اصلی ، ۷۷ كیلومتر خط مانوری و ۵ كیلومتر خط صنعتی و تجاری و دارای ۱۷۳۳ دهانه پل بزرگ و كوچك و ۵ پل بزرگ فلزی است كه بزرگترین آنها به طول ۴۸۰ متر در منطقه ایزدخواست قرار دارد.

وی افزود: خط راه آهن استان فارس دارای ۲۰ دهانه تونل است و ۲۳ ایستگاه دارد كه مهم ترین آنها شیراز، مرودشت، سعادت شهر، صفاشهر، اقلید، آباده و شهرضا است .

وی با اشاره به این مطلب كه بی شك با اتصال استان فارس به شبكه سراسری ریلی افق جدیدی بر روی صنعت حمل و نقل ریلی در استان گشوده شد، عنوان كرد: در حوزه مسافر از جابجایی ۲۱ هزار مسافر در سال ۸۹ اكنون به بیش از ۵۰ هزارمسافر در سال ۹۴ دست یافته ایم و در حوزه جابجایی بار با تعامل خوبی كه با صنایع سیمان و خودرو انجام گرفته است محصولات این صنایع به صورت مستمر در حال انتقال است.

مدیر كل راه آهن فارس ظرفیت فعلی ایستگاه شیراز را به عنوان یك پتانسیل مناسب جذب بار جهت بنادر جنوبی كشور اعلام كرد و افزود: راه آهن شیراز می تواند به عنوان یك نقطه اتصال در زمینه جذب بارهای ترانزیتی با حمل و نقل تركیبی نقش آفرینی كند بطوریكه خطوط ریلی موجود در استان از بنادر جنوبی و برخی صنایع عمده فاصله دارد كه با ساخت خطوط اصلی و فرعی می توان به اهداف اصلی دست یافت.

انصاری افزود: در این زمینه تلاش های زیادی برای اتصال خط فرعی ریلی پتروشیمی شیراز، فولاد سلحشوران اقلید، ایجاد بارانداز و احداث خط فرعی مرودشت و صفاشهر انجام شده است كه امید می رود با طرح های آتی احداث محورهای استان از جمله اقلید- یزد ، شیراز- بوشهر- عسلویه ، شیراز-گل گهر ، شیراز- اهواز ، شیراز- بندرعباس و اقلید به یاسوج راه آهن فارس تبدیل به چهار راه ریلی جنوب كشور شود.

وی یادآور شد؛ با احداث خطوط ریلی محورهای جدید سهم استان فارس چشم گیر خواهد بود به طوریكه بر آورد می شود با احداث محور شیراز – گل گهر و شیراز – اهواز ، بارهای سیمان و پتروشیمی با خط راه آهن حمل شود.

مدیر كل راه آهن فارس اظهار داشت: طی ۷ ماه گذشته ظرفیت بار و مسافر راه آهن شیراز افزایش یافته كه امیدواریم در آینده شاهد رشد سهم بار و مسافر باشیم.

وی در پایان نقش اطلاع رسانی برای پیشبرد اهداف ریلی كشور را امری ضروری عنوان كرد و گفت: روابط عمومی به عنوان یك واحد سخنگو برای یك سازمان می تواند مدیران و مسئولان ریلی را از روند پیشرفت پروژه ها مطلع و نسبت به برطرف كردن مسائل و مشكلات اقدامات اساسی را انجام دهد.

نظر شما