شناسهٔ خبر: 31185 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

در نشست قائم مقام وزیر راه و شهرسازی و وزیر اقتصاد اسلوونی مطرح شد:

پیشنهاد ایجاد مثلث سرمایه‌گذاری بین ایران، اسلوونی و کشور سوم/ بررسی اتصال شبکه ریلی و خطوط پروازی اسلوونی به ایران/ امکان سرمایه‌گذاری اسلوونی تا سقف ۲۵۰ میلیون یورو

دیدار قائم مقام وزیر راه و شهرسازی ایران در امور بین‌الملل در دیدار با وزیر اقتصاد اسلوونی ضمن تشریح پروژه‌های اولویت‌دار وزارت راه و شهرسازی گفت: اگر به سرمایه‌گذاری در ایران به شکل یک مثلث بین ایران، اسلوونی و کشور سوم نگاه کنیم، ضلع سوم این مثلث مسئوول تامین فناوری، پیمانکاران و مشاوران ایرانی مسئول بخش‌های محلی و پیمانکاران اسلوونیایی مسئول تامین منابع مالی و فنی از اسلوونی خواهند بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی اصغر فخریه کاشان در دیدار با «ازدراوکو پوچیوالشک» وزیر توسعه اقتصادی و فناوری اسلوونی ضمن قدردانی از این کشور به خاطر پذیرفتن هواپیماهای ایرانی و صدور اجازه سوختگیری به آنها در طول زمان تحریم‌ها اظهار داشت: از پروپوزال ارائه شده برای اتصال شبکه ریلی اسلوونی به شبکه ریلی ایران تشکر می‌کنم و حتما جلسه‌ای با مدیرعامل و مسئولان شرکت راه‌آهن ایران برای جزئیات بیشتر در این موضوع خواهیم داشت.

وی افزود: اقدام شما بابت تاسیس دفتر در تهران و بازگشایی مجدد سفارت اسلوونی در ایران بسیار خوشحال کننده است. زیرا این دو اقدام تاثیر بسیار مهمی در تسهیل و توسعه روابط اقتصادی دو کشور ایفا می کند.

این مقام مسئول در وزارت راه وشهرسازی با توجه به پیشنهادات طرف اسلوونیایی برای ارائه خدمات در زمینه‌های سیگنالینگ، به روزرسانی، ارتباطات، دیجیتال‌سازی بیان داشت: اگر چه این امور در ایران توسط شرکت‌های گوناگون انجام می‌شود اما ایران همچنان به شرکت‌هایی برای فعالیت در این زمینه‌ها از دو جهت احتیاج دارد که یکی از آنها به روش مستقیم و دیگری به عنوان مشارکتی بین شرکت‌های اسلوونی و ایرانی است.

فخریه کاشان گفت: همچنین در بخش کنترل ترافیک ما به دنبال یکپارچه سازی سیستم‌های نظارتی در جاده‌ها به ویژه در خصوص سیستم های عوارضی آزادراه‌ها که شما می‌توانید در این زمینه به ما مشاوره بدهید.

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امرو بین‌الملل با بیان اینکه «اسلوونی می‌تواند نقش مهمتری در زمینه فاینانس کردن پروژه‌های ایرانی ایفا کند» تصریح کرد: بسیار خوشحالم که دولت اسلوونی صادرات به ایران را تحت پوشش بیمه قرارداده زیرا واقعیت این است که نیازمندی‌های کشور بسیار، اما منابع بسیار محدود است به همین خاطر ما به منابع خارجی در قالب‌های سرمایه‌گذاری و فاینانس نیاز داریم.

حمایت دولت اسلوونی از بانک‌های حامی سرمایه‌گذاری در ایران

وی در ادامه بیان داشت: تصمیم هوشمندانه دولت اسلوونی مبنی بر حمایت بانک‌های پرداخت کننده تسهیلات به پروژه‌های ایران یکی از راه‌های کلیدی برای توسعه همکاری‌های اقتصادی بین دو کشور محسوب می‌شود. به همین خاطر اگر با وزارت اقتصاد و بانک مرکزی مذاکره داشته باشید مسائل با سرعت بیشتری پیگیری خواهد شد و شرکت‌های اسلوونیایی می‌توانند با همکاری شرکت‌ها و استفاده از نیروی کار و مشتریان ایرانی کار کنند و سود مالی خوبی نیز عاید خواهد شد.

این مقام مسئول در وزارت راه و شهرسازی با اشاره به امکانات مالی فراهم شده تاکید کرد: ما می توانیم شرکت‌های هر دو کشور را جهت همکاری به یکدیگر و امضا قراردادهای تجاری به یکدیگر معرفی کنیم. البته اگرچه هماهنگی با بانک مرکزی اهمیت بالایی دارد اما مهمترین مساله در این میان امضا موافقتنامه با وزارت اقتصاد و دارایی ایران است.

فخریه کاشان در پاسخ به اظهارات یکی از همراهان وزیر اقتصاد اسلوونی مبنی بر تامین فاینانس پروژه‌ها تا سقف ۲۵۰ میلیون یورو و مشارکت ۵۰ درصدی در پروژه‌ها تصریح کرد: طی مذاکره با طرف‌های آلمانی و ایتالیایی و سایر کشورهای اروپایی، آنها تامین فاینانس پروژه‌های عملیاتی(FEASIBLE) تا سقف ۸۰ درصد را با توجه به امکان تامین اقساط فاینانس از منابع داخلی سازمان‌ها و شرکت‌های متولی مانند سازمان هواپیمایی، شرکت راه‌آهن و شرکت فرودگاه‌ها و نابری هوایی را ضمن برخورداری از یکسری امتیازات مناسب ارزیابی کرده‌اند.

تاثیر بازگشایی سفارت اسلوونی بر توسعه روابط اقتصادی در ایران

وزیر اقتصاد اسلوونی نیز با بیان اینکه بازگشایی مجدد سفارت اسلوونی در ایران موجب تسهیل صدور روادید برای مردم و ارتباطات اقتصادی دو کشور می‌شود گفت: شرکت ملی هواپیمایی اسلوونی علاقه زیادی برای تاسیس دفتر نمایندگی در ایران برای ایجاد پرواز مستقیم بین دو کشور و همکاری با ایران ایر دارد و در خواست ما بررسی شرایط از جانب شما به منظور ایجاد ارتباط مستقیم هوایی بین دو کشور است.

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به این درخواست طرف اسلوونی گفت: ارتباط مستقیم بین دو کشور از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و به همین منظور ترتیب ملاقات با مسئولان ایران ایر طی دو روز آینده داده خواهد شد و مطئمنم با توجه به همکاری فرودگاه اسلوونی در زمان تحریم ها با ایران از پیشنهاد شما استقبال خواهد کرد.

فخریه کاشان با اشاره به درخواست اعضای هیئت اسلوونی مبنی بر پروژه‌های دارای اولویت وزارت راه و شهرسازی اظهار داشت: در بخش هوایی، فرودگاه امام خمینی از پروژه های متعددی همچون ترمینال‌های جدید و مناطق آزاد و فالیت‌های گوناگون تشکیل شده است.

حجم سرمایه‌گذاری پروژه‌های حمل‌ونقلی از ۵۰ میلیون تا میلیاردها دلار

وی با بیان اینکه « پروژه های حمل و نقل و شهرسازی در ایران از ۵۰ میلیون تا میلیاردها دلار قابلیت مشارکت و سرمایه گذاری دارد» گفت: با توجه به اینکه پروژه های ایران بر اساس فاینانس تعریف شده اند. اگر شرکت های اسلوونی با مشارکت شرکت های اروپایی مثل شرکت های ایتالیایی و آلمانی در پروژه ها ورود پیدا کنند دیگر نیازی به تضامین دولتی نخواهند داشت. اما سود سرمایه گذاری آنها به طور قانونی از طریق منابع داخلی سازمان های متولی هر یک از پروژه های مد نظر تامین خواهند شد.

قام مقام وزیر راه و شهرسازی با اشاره به فرصت‌های سرمایه گذاری در ناوگان هوایی نیز خاطرنشان کرد: ما به ۵۰۰ هواپیما طی ۸ تا ۱۰ سال آینده نیاز داریم و قراردادی با ایرباس و بوئینگ و سایر سازنده‌ها امضاشده است به‌علاوه بسیاری از فرودگاه‌های ما نیاز به ارتقا و نوسازی دارند لذا ما به تجهیزات و همکارانی برای نوسازی فرودگاه‌ها نیاز داریم.

فخریه کاشان با اشاره به پروژه‌های حمل‌ونقل ریلی بیان داشت: ۱۰ هزار کیلومتر راه‌آهن جدید باید طی سه سال در کشور ساخته شود که برای ساخت نیازمنابع مالی، پیمانکار و تامین کننده منابع مالی نیاز دارد. همچنین ریل، واگن، لکوموتیو، سیگنالینگ، تجهیزات ارتباطی و غیره دارد.

حمل و نقل ریلی به ۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز دارد

وی افزود: در بخش ریلی بیش از ۵میلیارد دلار فرصت سرمایه‌گذاری در زمینه ارتقا مسیر مثل دوخطه کردن، ارتباطات و ارتقا ایستگاه‌ها، قطارهای پرسرعت و قطارهای حومه‌ ای برای گلان شهرهایی مانند تهران و تبریز وجود دارد که حدود ۳ میلیارد دلار از مجموع سرمایه گذاری‌ها مربوط به قطارهای حومه ای است.

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در خصوص پروژه‌های اولویت دار بخش حمل و نقل جاده ای گفت: علاوه بر لزوم ساخت ۱۸ هزار کیلومتر راه جدید، نوسازی ۱۲۸ هزار کامیون ناوگان عمومی جاده‌ای در ۴ تا ۵ سال آینده به دلیل آلایندگی و مصرف سوخت بالا نیز یکی از این پروژه‌های ما در قالب فاینانس است که ۶۵ هزار دستگاه از آن با کمک سرمایه‌گذاران و مشارکت در تولید کامیون‌های موردنظر در دست اجرا است اما برای تعداد باقیمانده نیاز به فاینانس دارد.

وی خاطرنشان کرد: همچنین برای پروژه‌های بزرگراهی، آزادراهی و کنترل ترافیک، سیستم عوارضی، سیگنالینگ نیز می‌توان از فاینانس بهره جست.

این مقام مسئول در وزارت راه و شهرسازی در ادامه به پروژه‌های بخش بنادر اشاره کرد و گفت: در این بخش برای توسعه دو فاز از بندر چابهار و بندر عباس با دو اوپراتور بزرگ بین المللی قرار داد منعقد شده است اما هنوز نیاز به تجهیزات و کرین ها، همچنین امکاناتی برای به روز رسانی و ارتقا وجود دارد.

فخریه کاشان همچنین به فعالیت‌های وزارت راه و شهرسازی در بخش مسکن و شهرسازی اشاره کرد و گفت: توسعه مسکن در شهرها از طریق بخش خصوصی انجام می شود اما نوسازی بافت های فرسوده شهرها جزو اختیارات دولت است و پیمانکاران داخلی و بین المللی را بر اساس ارزشیابی تایید و تعیین می کند. از طرفی ما به دنبال ایجاد ۴ شهر جدید در کشور هستیم که فرصت خوبی برای سرمایه گذاری به شمار می رود.

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بین‌الملل پس از معرفی پروژه‌های اولویت دار در ایران به هیئت اسلوونی پیشنهاد کرد: اگر به سرمایه گذاری در ایران به شکل یک مثلث بین ایران، اسلوونی و کشور سوم نگاه کنیم، ضلع سوم این مثلث مسئوول تامین فناوری، پیمانکاران و مشاوران ایرانی مسئول بخش‌های محلی و پیمانکاران اسلوونیایی مسئول تامین منابع مالی و فنی از اسلوونی خواهند بود.

وزیر اقتصاد اسلوونی در پایان ضمن تشکر از توضیحات مفصل فخریه کاشان گفت: مطمئن هستم ما می‌توانیم روابط بین دو کشور را بهبود بخشیم و در تعدادی از پروژه‌های جذاب ایران مشارکت کنیم.

نظر شما