شناسهٔ خبر: 31319 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

مشاور رئیس جمهور مطرح کرد:

سیستم CTC و ATC هر دو قطار به درستی عمل کرده است/ تاکید بر نوسازی ناوگان ریلی کشور

نشست مشاور رئیس جمهور گفت: هیئتی متشکل از استانداران سمنان و آذربایجان شرقی و وزارت راه برای بررسی حادثه قطار سمنان تمام تلاش خود را برای یافتن عامل حادثه قطار سمنان ادامه می‌دهند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی علی اکبر ترکان در نشست خبری خود با خبرنگاران به میزبانی راه آهن شمال شرق در شاهرود، ضمن تشریح اقدامات صورت گرفته درباره سانحه قطار سمنان، بیان داشت: کار بررسی حادثه از روز گذشته آغاز شده و بازرسان از  کارخانجات تولید قطعات سی تی سی و ای تی سی بازدید کردند و راجع به قراردادهای رجا و این کارخانجات برای اتوماسیون تجهیزات مباحثی صورت گرفته و اطلاعات به صورت مکتوب نیز از این واحدها اخذ شده تا بتوانیم در حال حاضر بفهمیم سیستم اتوماسیون به چه نحو کارخود را صورت داده است.

وی در پاسخ به سوالی پیرامون به روز بودن سیستم سی تی سی و او تی سی و مورد اعتماد بودن آن در مواقع بحران، با تاکید بر اینکه یکی از بهترین سیستم‌های اتوماسیون سیستم ناوگان ریلی کشور و منطقه امروز در مسیر تهران- مشهد مشغول به کار است، افزود: بررسی های صورت گرفته نشان می دهد این سیستم کار خود را به خوبی صورت داده و ایرادی شامل این سیستم‌ها نمی شود.

سیستم های اتوماسیون در مورد هر دو قطار به خوبی وارد عمل شده است

مشاور رئیس جمهور گفت: سیستم‌های اتوماسیون در مورد هر دو قطار به خوبی وارد عمل شده و به قطار دوم (سمنان- مشهد) به خوبی اطلاع داده که مسیر برای تردد بسته است و همچنین چراغ را قرمز کرده است لذا اتوماسیون کارش را خوبی صورت داده اما پس از اینکه تصمیمات گرفته شده تا قطار به صورت دستی و نه خودکار، حرکت کند، در اینجا سیستم اتوماسیون به صورت دستی خاموش می‌شود که این امر باید مورد بررسی قرار گیرد.

ترکان افزود: مراحل کار درباره تصمیمات صورت گرفته افراد مسئول در حال بررسی است و اگر احیانا قصوری در این زمینه صورت گرفته باشد، باید به مقصر رسید.

وی با تاکید بر اینکه در این بخش کار با جدیت مورد رسیدگی است، تصریح کرد: اما بخش دوم کار صورت گرفته هیئت بررسی که در پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز وجود داشت، مقوله چه باید کرد تا دیگر شاهد این صحنه ها نباشیم است.

تلاش مسئولان برای ایمن شدن سفرها

مشاور رئیس جمهور همچنین بررسی دستور العمل‌ها و مسائل تکنیکی و فنی راه آهن و حمل و نقل ریلی با هدف عدم تکرار این حوادث را در دست اقدام ذکر کرد و افزود: چرا که منطق طراحی سیستم‌های ایمنی این است که سفرها به سمت ایمن شدن پیش بروند و حتی اگر بخشی از سیستم با خللی روبرو شد مابقی به سمت امن‌ترین حالت ممکن پیش بروند و مانع وقوع حادثه بشوند و این مواردی است که امروز مورد بررسی تیم کارشناسی قرار دارد تا بتوانیم راهی یابیم که چگونه می شود این مسائل در کشورمان به حداقل برسد.

ترکان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چگونه باید از وقوع چنین حوادثی جلوگیری کرد؟ گفت: این امر در گزارشی از سوی هیئت بررسی تهیه و سپس به معاون اول رئیس جمهور ارائه خواهد شد اما آن که تا اینجا می توان گفت آن است که متخصصان راه آهن اذعان دارند، بخش بزرگی از خطوط شبکه ریلی ایران به سیستم اتوماسیون مجهز است و به جز خط آذربایجان که هنوز به سیستم کنترل اتوماتیک مجهز نیست و خط جنوب غربی که قرار داد اجرای سیستم خودکار برای اجرا منعقد شده، مابقی خطوط این سیستم را دارند.

وی افزود: در گزارش نهایی راهکارهایی که بتواند به ایمن سازی کمک کند را به معاون اول رئیس جمهور پیشنهاد می کنیم که بتوانیم از لحاظ حقوقی، فنی و اعتباری ایمن ترین حالت را برای خطوط ریلی کشورمان تامین کنیم اما در نهایت باید گفت سند اصلی بررسی حادثه قطار در سمنان، گزارش فنی است که کمیسیون سوانح راه آهن به ما ارائه می کند.

ماموریت ما امروز ارتقای سیستم ریلی کشور است

به گزارش مهر مشاور رئیس جمهور در پاسخ به سوالی دیگر با موضوع اینکه آیا وقت آن نرسیده تا بازبابینی نهایی بر تمام خطوط ریلی کشور صورت پذیرد، گفت: ماموریت ما امروز ارتقای سیستم ریلی کشور است.

ترکان همچنین خاطرنشان کرد: شخص رئیس جمهور نیز بر روی بهبود شرایط تاکید دارند و اینکه بگوئیم وقت آن نرسیده که سیستم های بازبینی بشوند صحیح نیست امروز لکوموتیوهای زیمنس مورد استفاده در زمان وزارت بنده فعال نبودند و همه تجهیزاتی هستند که راه آهن بعدا آنها را خریداری کرده است. 

وی در خاتمه افزود: از سوی دیگر سیستم ناوگان ریلی اتوماسیون موجود در زمان وزارت بنده وجود نداشت و این سیستم ای تی سی نیز به هیچ وجه وجود نداشت لذا باید گفت وزرای ادوار گذشته گام های بسیار موثری برداشته اند و تجهیزات خوبی را برای راه آهن تامین کرده اند و اینکه بگوئیم ناوگان حمل و نقل ریلی فرسوده است، مبنایی ندارد چرا که این تجهیزات در زمان وزارت بنده وجود نداشتند.

نظر شما