شناسهٔ خبر: 31370 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

لاهوتی تاکید کرد:

اقدامات قابل توجه وزارت راه و شهرسازی درنوسازی ناوگان ریلی/ نباید از روی احساسات عمل کرد

مهرداد بائوج لاهوتی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: دولت یازدهم و وزارت راه و شهرسازی اقدامات قابل توجهی جهت نوسازی ناوگان ریلی انجام داده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مهرداد لاهوتی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: باید به این موضوع توجه داشته باشیم که ناوگان ریلی کشورمان بسیار فرسوده است و منابع دولتی هم اجازه نوسازی ناوگان را به دولت نداده است هرچند در این مدت دولت یازدهم و وزارت راه و شهرسازی اقدامات قابل توجهی جهت نوسازی ناوگان ریلی انجام داده است.

وی درگفت‌وگو با ایلنا افزود: وزیر راه و شهرسازی برنامه‌های موثری برای نوسازی ناوگان ریلی اجرایی کرده که از جمله آنها خارج سازی ناوگان ریلی بالای ۵۵ سال و بالای ۴۵ سال است.

لاهوتی با تاکید بر اینکه حادثه ریلی جمعه گذشته در شاهرود نتیجه سهل‌انگاری دولت نبوده است، گفت: باید به موضوع فرسودگی ناوگان توجه ویژه‌ای داشته باشیم. موضوعی که در چند سال گذشته وزیر راه و شهرسازی نسبت به آن هشدار داده بود.

وی ادامه داد: باید دید در این چند سال گذشته چه منابعی را در اختیار دولت یازدهم برای نوسازی ناوگان، توسعه خطوط ریلی وغیره گذاشته‌ایم و در این مدت وزارت راه و شهرسازی چه اقداماتی انجام داده است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس دهم با بیان اینکه درحادثه اخیر ریلی که منجر به جان باختن ۴۰ نفر از هموطنانمان شد، تنها وزارت راه و شهرسازی مقصر نیست، گفت: به طور قطع حذف آخوندی از وزارت راه و شهرسازی آسیب جدی به این حوزه وارد می‌کند.

وی افزود: اگر آخوندی از سمت خود استعفا و یا استیضاح شود برای سه ماه باید سرپرست برای این وزارتخانه انتخاب شود و پس از آن هم باید فردی را به عنوان جایگزین انتخاب کنند. به طور قطع نبود متولی در شرایط کنونی بر حوزه حساسی مانند وزارت راه و شهرسازی آسیب‌های جدی به این حوزه وارد خواهد کرد و معتقدم حذف آخوندی به صلاح نیست.

لاهوتی با بیان اینکه نباید از روی احساسات نسبت به استیضاح یک وزیر اقدام شود، گفت: معتقدم در شرایط خاص کنونی باید مدیریت آقای آخوندی ادامه داشته باشد چراکه وزیر راه و شهرسازی و تیم وی ایده‌های بسیار کارآمدی برای مدیریت حوزه داشته‌اند که مجلس هم باید به تحقق این ایده‌ها و اجرای برنامه‌ها کمک کند نه اینکه عاملی برای توقف آن باشد.

این نماینده مجلس با بیان اینکه وزارت راه و شهرسازی تنها مقصر این سانحه نیست، گفت: طبق برنامه باید سالانه حداقل هزار کیلومتر راه‌آهن در کشور ساخته شود اما وقتی منابع در اختیار این وزارتخانه قرار نمی‌گیرد و از سوی دیگر بخش خصوصی توان ورود به پروژه‌های کلان ریلی را ندارند، نمی‌توان وزارتخانه راه و شهرسازی  و مدیران این مجموعه را مقصر این عقب‌ماندگی دانست. هرچند معتقدم در طول سه سال گذشته که در اوج تنگنای مالی دولت قرار داشتیم؛ پیشرفت‌های قابل توجهی در پروژه‌های ریلی داشتیم.

وی همچنین درباره استعفای محسن پروسیدآقایی مدیرعامل شرکت راه‌اهن گفت: معتقدم آقای پورسیدآقایی کارآمدترین متولی راه‌آهن درطول چند دهه گذشته بود و مسئولی بود که با توجه به تخصصش برسر کار آمده بود اما وی برای احترام و حفظ آرامش افکار عمومی از سمت خود استعفا داد که تصمیم شجاعانه‌ای برای دولت بود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه با بیان اینکه استیضاح وزیر راه و شهرسازی اعلام وصول نمی‌شود، گفت: استیضاح آخوندی جدی نیست  شاید موضوع طرح سوال در کمیسیون مربوطه مطرح شود که باید در این شرایط هم به دفاعیات و صحبت‌های آخوندی گوش دهیم اما در نهایت معتقد هستم استیضاح اعلام وصول هم شود، رای نمی‌آورد.​

نظر شما